اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

مراحل تولید مهر و تسبیح تربت در حرم امام حسین (ع)+تصاویر

مسؤول بخش صیانت و مراقبت از حرم مطهر امام حسین(ع) نحوه تهیه مهر و تسبیح‌های گلی و نحوهٔ فعالیت این بخش از حرم مطهر را توضیح داد.

مراحل تولید مهر و تسبیح تربت در حرم  امام حسین (ع)+تصاویر

فارس پلاس:  مدیر کارگاه ساخت مهر و تسبیح‌های گلی وابسته به بخش صیانت و مراقبت از حرم مطهر امام حسین (ع) گفت: این کارگاه دارای تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن مهر و تسبیح‌های گلی است و در تهیه این مهرها و تسبیح‌ها از هیچ ماده‌ای که باطل کنندهٔ نماز باشد، استفاده نمی‌شود.

 

وی تصریح کرد: این کارگاه در درجه اول به تولید مهر و تسبیح برای حرم امام حسین و حضرت عباس (ع) و بقیه بارگاه‌ها اختصاص‌یافته است،‌ افزون بر آن این کارگاه اقدام به ساخت و تولید مهرها و تسبیح‌هایی برای تبرک و شفا و هدایایی می‌کند که از سوی مدیریت حرم مطهر به زائرین اعطا می‌شود.

وی افزود: خاکی که در ساخت مهر و تسبیح استفاده می‌شود، از حرم حسینی و دیوارهای اطراف حرم استخراج و کار تهیه در چند مرحله انجام می‌شود.

 

با بیان اینکه این کارگاه روزانه بیش از (۲۰۰۰) مهر و همچنین تسبیح گلی تولید می‌کند، تأکید کرد: خاکی که برای تولید مهر و تسبیح استفاده می‌شود، از عمق 5 متری حرم مطهر امام حسین استخراج می‌شود.

این کارگاه در سال ۲۰۱۴ بعد از افزایش تقاضا برای مهر و افزایش تعداد زوار و زیارت‌های میلیونی راه‌اندازی شد. هریک از دستگاه‌های مشغول به کار در این کارگاه توان تولید ۱۶۰ تا ۱۷۰ مهر در ساعت را دارد.

 

کار تولید مهر و تسبیح در این کارگاه کوچک با جمع‌آوری خاک از باقی‌ماندهٔ طرح‌های در حال اجرا در حرم حسینی و همچنین محل‌ها و اماکن خاص که تا ۵ متر زیرزمین هم می‌رسد، آغاز می‌شود.

خاک جمع‌آوری‌شده در مکانی خاص زیر نور آفتاب پهن می‌شود، چون در مواردی خاک به‌دست‌آمده آمیخته به مقداری آب و دارای رطوبت است، پس از حصول اطمینان از خشک شدن خاک آن را از زائده‌هایی مانند ماسه و سنگ‌ریزه پاک‌سازی می‌کنیم.

 

پس از پاک‌سازی خاک به‌دست‌آمده در حوضچه‌های آبی مخصوصی شستشو داده و مجدد در معرض نور آفتاب قرار داده می‌شود تا تبدیل به یک قطعه خاک یکدست و یکنواخت شود.

 

در گام بعدی این خاک را با خاک مهرهای شکسته و آسیب‌دیده و همچنین خاک به‌دست‌آمده از زیر مزار مقدس مخلوط می‌کنیم و این سه ماده را در آسیاب مخصوصی می‌ریزم تا کاملاً با هم آمیخته شوند. خاک به‌دست‌آمده برای تولید مهر و تسبیح آماده است.

 

این کارگاه روزانه ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مهر تولید می‌کند و در ایام زیارت‌های میلیونی تولید آن به روزانه ۶۰۰۰ مهر هم برای تأمین نیاز زوار می‌رسد.

پایان پیام/./ ت 21

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول