اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

این ورزش‌ها برای کودکان اجباری است

جراح ارتوپد گفت: باید بچه‌ها را به فعالیت‌های طبیعی مانند پیاده روی در دشت و کوهنوردی تشویق کرد چرا که با فعالیت در طبیعت فشار بر استخوانها و مفاصل افزایش می‌یابد؛ در نتیجه شکل گیری و استخوان سازی سرعت می‌گیرد.

این ورزش‌ها برای کودکان اجباری است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، احمدرضا ریحانی، جراح ارتوپد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما در پاسخ این سوال که آیا انحنای پای کودکان طبیعی است؟گفت: یک بخش انحنای پای کودکان مربوط به رشد طبیعی کودک است و باید خانواده‌ هر کودک زیر سه سال را به عبارتی اطمینان درمانی کنیم که این ویژگی تا این سن طبیعی است.

وی گفت: حداکثر تا سه سالگی زانوها از حالت پرانتزی به حالت طبیعی باز می‌گردند. در این راستا از ۳ الی ۷ سالگی به حالت ضربدری و مجدداً به حالت طبیعی برمی‌گردند. در صورت وجود اشکال در انحنای زانوها بعد از سن ۷ سالگی نیاز به ویزیت متخصص ارتوپد است. در مسیر این تغییرات، منظم بودن عکس صفحات رشد در رادیولوژی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد:وضعیت اندام اسکلتی افراد از یک الگوی توارثی تبعیت می‌کند که در این بین تغییرات ستون فقرات نیز بیشتر ژنتیکی است.

ریحانی گفت: در علم رادیولوژی عملکرد عضو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر این عضو فعالیت مراجعه کننده به پزشک را دچار مشکل کرده باشد نیاز به توجه بیشتر ارتوپد است. معمولاً در خانواده پدری و یا مادری بخشی از این تغییرات توارثی را مشاهده می‌کنیم.

این جراح ارتوپد با وابسته کردن کودکان به ابزارهای جانبی مانند کفش طبی موافق نبوده و گفت: در صورتی که صافی کف پا باعث درد کف پا شود، نیاز به استفاده از کفی طبی داریم.

وی در رابطه با استفاده از وسایل کمک ارتوپدی مانند بریس‌های ستون فقرات، تاکید کرد: این وسایل معمولاً ۸۵ الی ۹۰ درصد موثر نیستند، اما یک آسیب بزرگ را به همراه دارند.کودکی که از سنین کم به بستن این وسایل اجبار می‌شود، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد؛ در نتیجه  نابودی اعتماد به نفس کودک به ازای تغییر شکل جزئی از اندامها به هیچ عنوان قابل قبول نیست. 

این جراح ارتوپد در پاسخ به این سوال که آیا کف پای صاف اصلاح می‌شود؟، گفت: خیر؛ این پدیده سرشتی، تغییر پذیر نیست بلکه باید بچه‌ها را به فعالیت واداشت؛ فعالیت‌های طبیعی مانند پیاده روی در دشت، کوهنوردی و.... با فعالیت در طبیعت فشار بر استخوانها و مفاصل افزایش می‌یابد؛ در نتیجه شکل گیری و استخوان سازی سرعت می‌گیرد. همچنین با فشار بر استخوانها آنها را وادار به برداشت کلسیم از خون و استخوان سازی می‌کنیم.

ریحانی ورزش شنا را به ۲ دلیل حرکت و پایداری از بهترین ورزش‌ها دانست و افزود: حرکت و پایداری با هم در تناقض هستند و خداوند این دو ویژگی متضاد را در بدن فرد قرار داده است تا بتواند به طور عمودی راه برود و هدف این است که سر بر روی لگن و پاها قرار گیرد که باعث مقاومت و تعادل اندامها می‌شود. پایداری و حرکت با هم در تناقض هستند اما یکدیگر را نیز تقویت می‌کنند.

کارشناس برنامه تاکید کرد: کودکانی را که کف پای صاف دارند به ورزش‌هایی مانند فوتبال ترغیب نکنید؛ برعکس آنها را به ورزش شنا تشویق کنید؛ زیرا در هنگام ورزش شنا پایداری و حرکت را همزمان تجربه می‌کنند که افزایش قدرت استخوانی، مفاصل و استخوانها را به دنبال دارد.

وی ابراز کرد:به این افراد انجام ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری،تنیس روی میز و شنا را که فشار زیادی بر کف پا وارد نمی‌کنند،توصیه می کنیم.

وی استعدادسنجی ورزشی یعنی سنجش فیزیکی کودک را که بر اساس فیزیک (اسکلت وعضلات) و توانایی‌های یک کودک انجام می‌شود را مهم برشمرد و گفت: این کار برای هدایت کودکان به انجام ورزش‌های مناسب ضروری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول