اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

فارس من| پیشنهاد کاهش ساعت کاری بانوان در دست بررسی

بانوان زیادی به دلیل نیاز زندگی به شغل مجبور هستند علی رغم استرس های زیاد برای فرزندان و زندگی با ساعت کاری زیاد به شغلشان ادامه دهند، در حالیکه کیفیت زندگی شان کاهش پیدا کرده است.

فارس من| پیشنهاد کاهش ساعت کاری بانوان در دست بررسی

گروه خانواده ـ این روزها خیلی از بانوان در مشاغل مختلف نسبت به ساعت کاری خود گله دارند و انتظارشان از کارفرماها این است که ساعت کاری شان به ویژه بانوانی که دارای فرزند هستند، نسبت به آقایان کمتر باشد. حال شاید خیلی از آقایان معترض شوند که چنین چیزی نسبت به برابری جنسیتی تعارض دارد، در حالیکه چنین طرحی هیچ منافاتی با برابری ندارد و خیلی از بانوان در مشاغل مختلف می توانند نسبت به زمان کاری خود همان بهره وری شغلی را نیز داشته باشند.

اخیرا پویشی در خبرگزاری فارس با عنوان «ساعت کار زنان شاغل کاهش یابد» از سوی مخاطبان فارس من، مبنی بر درخواست کاهش ساعت کاری بانوان در ادارات یا مشاغل دیگر منتشر شده است. نویسنده این پویش درباره درخواست خود می‌گوید: « در اکثر ادارات و کارگاه‌ها ساعت کاری کارمندان و کارگران از ساعت ۸ تا ۱۶ است، یعنی از حدود ساعت ۶ صبح تا ۶ غروب کار ادامه دارد. خانم ها در زمستان در تاریکی منزل را ترک کرده و در تاریکی نیز به منزل باز می گردند. این بانوان شاغل رسما دوازده ساعت از وقت خود را در منزل به سر نمی برند و تصور کنید این رویه برای مدت سی سال خدمت (یعنی از حدود بیست سالگی تا چهل و پنج سالگی) که دقیقا اوج باروری و تربیت فرزند برای هر بانوی ایرانی است، ادامه دارد و قطعا چنین چیزی با کرامت خانواده و سیاست های فرزندآوری نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در تعارض است.

از سوی دیگر بیشتر مسائل مربوط به تحصیل فرزندان از ایاب و ذهاب تا آموزش، تعطیلی مدارس و مهدکودک ها در هنگام آلودگی هوا، شیوع کرونا، بیماری اعضای خانواده و مراقبت از آنها نیز بر عهده بانوان است. بماند که ایام بارداری با چه مشقتی خانم ها به محل کار خود می روند تا زمان زایمان که بتوانند به مرخصی بروند.»

نویسنده این پویش در ادامه سوالی به این شرح مطرح می کند: « با همه این چالش هایی که مطرح شد آیا نباید ساعت کار بانوان با آقایان تفاوت داشته باشد؟ آیا نمی توان تعداد مرخصی‌های مادران را در این کشور افزایش داد؟ شاید عده ای بگویند که خب خانم ها سرکار نروند، اما واقعیت این است که اکنون با این وضعیت اقتصادی بانوان مجبور به کار هستند ، بنابراین آیا نمی‌توان قوانینی وضع کرد که با حفظ کرامت و ارامش بانوان آنها بتوانند به کارشان نیز بپردازند؟»

یکی از مخاطبان و حمایت کنندگان این پویش نیز می‌گوید: «امیدواریم که این پیشنهاد به زودی به طرح و تصویب برسد تا زنان شاغل که روزگار سختی را می‌گذرانند، راحت‌تر بتوانند به شغل و زندگی خود بپردازند. من خودم در اداره مخابرات از ساعت 7 صبح تا 16 عصر مشغول به کار هستم و نمی توانم بعد سال‌ها به فرزندآوری فکر کنم. با تصویب چنین طرحی شاید بتوانم بعد از مدتها به بچه دار شدن فکر کنم».

همچنین مخاطب دیگری با نام مهدی شهبازی تبار نیز با حمایت از این پویش نیز می گوید: «چنین تصمیم مثبتی می تواند به افزایش سطح نشاط و شادابی در خانواده کمک کند».

*حمایت مجلس از کاهش ساعت کاری بانوان

در این راستا حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی»، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اخیرا درباره چنین پیشنهادی به فارس مطرح کرده که موضوع کاهش ساعت کاری ادارات را در مجلس بررسی می‌کنند و چنین طرحی برای مشاغلی که امکانش وجود دارد، امری مطلوب است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول