اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ائتلاف راست در آستانه پیروزی در انتخابات سوئد

با شمارش بیشتر آرای انتخابات پارلمانی سوئد، رسانه‌ها از احتمال پیروزی ائتلاف راست و شکست ائتلاف چپ به رهبری نخست وزیر کنونی این کشور خبر می‌دهند.

ائتلاف راست در آستانه پیروزی در انتخابات سوئد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، با مشخص شدن بخشی از نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی سوئد که روز یک شنبه برگزار شد، رسانه‌ها از احتمال پیروزی کم سابقه احزاب دست راستی در یک رقابت شانه به شانه با ائتلاف حاکم سوسیال خبر داده اند. 

براساس گزارش رویترز، مقامات انتخاباتی سوئد می‌گویند که احزاب دست راستی در مسیر کسب اکثریت حداقلی 175 کرسی پارلمان از کل 349 کرسی هستند. 

رویترز گزارش داد، اگر این آمار تایید شود «اولف کریستنسن» رهبر حزب راست میانه احتمالا نخست وزیر بعدی سوئد خواهد شد و حزب دموکراتهای سوئد که از حامیان اصلی سیاستهای ضدمهاجرتی هستند و برخی آن را یک حزب پوپولیستی می‌دانند بزرگترین گروه پارلمان آینده سوئد خواهند شد و برای اولین بار نفوذ قابل توجهی بر سیاستهای دولت خواهند داشت. 

ائتلاف چپ در پارلمان سوئد تحت رهبری سوسیال دموکراتها به ریاست ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد است که سال پیش از سمت خود استعفا کرده بود اما تا تشکیل دولت بعدی نخست وزیر این کشور باقی مانده است.

با این حال هنوز نتایج نهایی منتشر نشده است و رسانه‌ها میگویند رقابت بسیار فشرده است و شمارش آرا همچنان باقی مانده است. خبرگزاری فرانسه میگوید که سه چهارم آرا شمارش شده است و رقابت بسیار فشرده است.

بلوک راست متشکل از میانه روها، لیبرال‌ها، دموکرات‌های مسیحی و دموکرات‌های سوئد(تندرو) است.

انتخابات پارلمانی سوئد در شرایطی برگزار می‌شود که بحران ناشی از جنگ اوکراین، تبعات اجتماعی و اقتصادی آن از جمله جهش نرخ تورم و بالا رفتن بهای سوخت و کالاهای اساسی دامن گیر کشورهای اروپایی شده است. 

نخست وزیر سوئد اخیرا درباره کمبود سوخت و انرژی در اروپا طی فصل زمستان هشدار داده بود.

وی گفته: «جنگ انرژی روسیه پیامدهای خطرناکی برای اروپا داشته و ثبات مالی این قاره را تهدید می‌کند».

اندرسون اضافه کرد: «احتمالا با زمستان سختی مواجه بوده و در صورتی که اقدام نکنیم با ناآرامی‌های خطرناکی در کشورهای شمال اروپا و حوزه بالتیک روبرو خواهیم شد».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول