اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

افزایش سه برابری زائران اربعین از خراسان جنوبی

آمار های ثبت نام شده در سامانه سماح نشان می دهد که تعداد متقاضیان سفر اربعین از خراسان جنوبی نسبت به سال گذشته سه برابر شده است و این نشان از ارادت مردمان خاوران به اهل بیت (ع) دارد.

افزایش سه برابری زائران اربعین از خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی؛ عصمت برزجی، بیش از یک میلیون ایرانی در عراق حضور دارند و با وجود گرمای هوا بسیاری مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند. سهم خراسان جنوبی از نیز اربعین امسال اعزام بیش از ۳۰ هزار زائر است.

زائران خراسان جنوبی بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر برای رسیدن به مرز عراق را اغلب به شکل زمینی طی می‌کنند تا به خیل جمعیتی پیاده روی اربعین بپیوندند.

مشارکت مردم این استان در اربعین و کمک به عتبات عالیات زبانزد بوده و رتبه قابل توجهی از مردم استان در مشارکت‌های مردمی برای عتبات عالیات ثبت است.

به طوری که سهم هر ایرانی در استان‌ها ۲ هزار تومان مشخص شده اما این رقم برای مشارکت‌های مردم خراسان‌جنوبی در مرز هفت هزار تومان است.

موکب هایی که همه ساله از خراسان جنوبی عازم عتبات عالیات می شوند نیز خدمات قابل توجهی به زائران ارائه می دهند به نحوی که سال گذشته تقدیر ویژه سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق را به همراه داشته است.

بر اساس اعلام مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی حدود ۴۰ هزا نفر در سامانه سماح ثبت نام مقدماتی را برای اعزام به اربعین انجام داده که ثبت نام بیش از ۳۰ هزار نفر قطعی شده است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به اعلام رسمی ستاد اربعین مبنی بر بسته بودن مرز‌های کشور عراق، مردم جدا از سفر به سمت مرز ها‌ی عراق خودداری کنند.

به گفته ی ابوالفضل نوفرستی این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ برابر افزایش داشته است.

با وجود اقبال زیادی مردم خراسان جنوبی برای شرکت در پیاده روی اربعین اما مدیر حج وزیارت خراسان جنوبی توصیه می کند که هم استانی‌هایی که تاکنون سفر خودشان را آغاز نکردند و برای روز اربعین برنامه ریزی داشتند تا در عراق باشند، تا اطلاع ثانوی به سمت مرز‌های کشور عراق نروند.

وی گفت: بعضی از هم استانی‌ها در شهر‌های اهواز، اصفهان و قم مستقر هستند که خواهش می‌کنیم در ۲۴ ساعت آینده اگر وضعیت مرز مشخص نشد به استان برگردند.

نوفرستی افزود: اگر زائرانی که در کشور عراق هستند هر چه زودتر سفر زیارتی خود را به پایان برسانند، زمینه برای ورود سایر زائران به این کشور فراهم می‌شود.

وی با اشاره به مرز‌های هوایی به سمت نجف گفت: هم استانی‌ها که از قبل بلیط پرواز به سمت نجف دریافت کرده بودند می‌توانند از طریق مرز‌های هوایی به این کشور سفر کنند و هیچ گونه محدودیتی نیست و طبق برنامه پروازی مراجعه کنند.

نوفرستی یادآور شد:هم اکنون ۵۳ موکب از خراسان جنوبی در کشور عراق مستقرند.

متوقف شدن صدور گذرنامه ویژه اربعین در خراسان جنوبی

با این‌حال معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از توقف صدور آنی گذرنامه ویژه اربعین برای زائران خبر داد.

سرهنگ علی اکبر حیدری گفت: علیرغم اطلاع رسانی قبلی و آمادگی کارکنان متوقف شدن صدور گذرنامه ویژه اربعین در خراسان جنوبی اداره مهاجرت و گذرنامه انتظامی استان بر خدمت رسانی مضاعف به زوار اربعین حسینی بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین از ۱۸ شهریور صدور گذرنامه ویژه اربعین وتمدید اعتبار گذرنامه‌های منقضی متوقف شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از شهروندان متقاضی گذرنامه ویژه اربعین خواست تا اطلاع رسانی بعدی از مراجعه به اداره مهاجرت و گذرنامه استان خودداری کنند.

سرهنگ حیدری گفت: زائران عتبات عالیات با توجه به شرایط پیش آمده ، از مبدا خود به سمت مرز‌های غربی کشور حرکت نکنند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید.

خدمت رسانی مواکب خراسان جنوبی به زائران اربعین حسینی

موسی جوینده، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی هم از استقرار و خدمات رسانی مواکب استان به زائران اربعین خبر داد.

وی گفت: سایت خراسان جنوبی در شهر کاظمین واقع شده و از ۴ روز پیش خدمت رسانی مواکب خراسان جنوبی به زائران اربعین حسینی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد مواکب استان در عراق مستقر شده اند و تا دو روز بعد از اربعین خدماتشان ادامه خواهد داشت افزود: با وجود مشکلاتی از جمله کمبود آب و گرمای هوا ما تمام تلاشمان این است که آنچه که زائران نیاز دارند در حد توان آماده کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ضمن اینکه از زائران خواست بیشتر در شب حرکت کنند گفت: ۳۵ موکب استان هم اکنون مستقر هستند و خدماتی از قبیل تغذیه، اسکان و فرهنگی را انجام می‌دهند.

جوینده افزود: نزدیک به ۸۰۰ نفر از خدمه استان وارد شهر کاظمین شدند و خدمت گذار زائران هستند.

به نظر می رسد با تکمیل شدن ظرفیت مرزهای کشور روند اعزام زایر به مراسم اربعین فعلا منتفی باشد چرا که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم تأکید کرد: زائران اربعین حسینی(ع) در استان تا اطلاع ثانوی از حرکت به سمت مرزهای عراق خودداری کنند.

سید محمدرضا طالبی افزود: در شرایط فعلی با توجه به ازدحام جمعیت در مرزهای ۶ گانه کشور عراق به ویژه مرز مهران، خدمات‌دهی مناسبی به زائران از مرز به سمت نجف و کربلا ارائه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که بر مرزها حاکم است، تا اطلاع ثانوی از پذیرش زائران خودداری می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: با عنایت به اینکه به پایانه های مسافربری اعلام شده که هیچ اتوبوسی به سمت مرزها حرکت نکند، لذا از مردم استان تقاضا داریم نه به صورت انفرادی و نه گروهی، به سمت مرزهای عراق حرکت نکنند.

طالبی تأکید کرد: گرمای شدید هوا در خوزستان و طولانی شدن صف انتظار در مرزها، قطعاً زائران را اذیت خواهد کرد.

وی بیان کرد: با تدابیری که صورت گرفته، قطع به یقین مرزها باز خواهند شد لذا زائران بدون نگرانی صبر و حوصله داشته باشند تا بتوانند در موعد مناسب راهی این سفر معنوی شوند.

شعار اربعین سال جاری «انا من حسین» برگرفته از حدیث پیامبر و «ما ملت امام حسینیم» از سخنان شهید قاسم سلیمانی انتخاب شده است.

انتهای پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول