اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آژانس اتمی زنگ خطر را برای نیروگاه زاپروژیا به صدا درآورد

آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به تبعات گلوله‌باران شهر «انرهودار» که در نزدیکی نیروگاه اتمی «زاپروژیا» قرار دارد هشدار داد.

آژانس اتمی زنگ خطر را برای نیروگاه زاپروژیا به صدا درآورد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز جمعه اعلام کرد، گلوله باران، زیرساخت‌های برق در شهر «انرهودار» اوکراین، محل زندگی کارمندان نیروگاه هسته ای «زاپروژیا» را از بین برده و این نیروگاه را با تهدید روبرو کرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، خطوط برق خارج از محل نیروگاه زاپروژیا که نقشی حیاتی در مقاله با حادثه احتمالی فروگداخت هسته‌ای در این نیروگاه دارند، قطع شده‌اند و گلوله‌باران علیه شهر «انرهودار» باعث ایجاد خاموشی طولانی در آنجا شده است.

اوکراین اعلام کرده ممکن است آخرین راکتور فعال تامین کننده برق نیروگاه زاپروژیا شامل سامانه‌های خنک کننده مخصوص سوخت هسته‌ای نیروگاه را خاموش کند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این وضعیتی ناپایدار است و هر چه بیشتر مخاطره‌آمیز می‌شود. شهر انرهودار دچار خاموشی شده است. نیروگاه، از شبکه بیرونی برقی دریافت نمی‌کند. و ما دیدیم که به مجرد ترمیم زیرساخت، بار دیگر آسیب می‌بیند.»

اوکراین و روسیه یکدیگر را مقصر گلوله‌باران رخ داده در نزدیکی و پیرامون نیروگاه زاپروژیا که شش راکتور دارد خوانده‌اند.

گروسی بیان داشت: «این وضعیت کاملا غیرقابل قبول است و نمی‌تواند ادامه یابد.»

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «بنابراین من با فوریت خواستار توقف سریع همه گلوله‌بارانها در کل منطقه هستم. تنها این کار باعث تضمین امنیت و ایمنی کارمندان اداره کننده نیروگاه شده و اجازه به بازگشت پایدار برق به شهر انرهودار و نیروگاه می‌دهد.»

گروسی در روزهای اخیر خواستار ایجاد «منطقه حفاظت از ایمنی و امنیت هسته‌ای» پیرامون نیروگاه زاپروژیا شده بود و امروز هم مجددا این خواسته را تکرار کرد.

گروسی تاکید کرد: «اپراتور نیروگاه زاپروژیا نسبت به بازگشت دوباره برق از شبکه بیرونی به نیروگاه مطمئن نیست و این وضعیت این اپراتور را وادار کرده تعطیل کردن آخرین راکتور فعال این نیروگاه را در نظر بگیرد.»

او اضافه کرد: «کل نیروگاه هسته‌ای کاملا وابسته به ژنراتورهای اضطراری دیزلی برای تامین مولفه‌های حیاتی امنیت و ایمنی خواهد شد. و در نتیجه، اپراتور نخواهد توانست راکتورها را تا زمانی که برق از شبکه خارج از نیروگاه به شکلی قابل اعتماد مجددا وصل شود، راه‌اندازی مجدد کند.»

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه اروپا در ماه مارس به تصرف نیروهای روسیه درآمد. این نیروگاه در نزدیکی خط مقدم باقی مانده و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول