اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

زنان به این بیماری، زیاد توجه کنند!

فلوشیپ جراحی پستان گفت: توده‌های پستانی حالت و بافتی متفاوت از بافت پستان است که به سه نوع خوش خیم، بدخیم و پیش بدخیم تقسیم بندی می‌شود.

زنان به این بیماری، زیاد توجه کنند!

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، نازی معینی فلوشیپ جراحی پستان و عضو هیأت علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما، توده‌های پستانی را حالت و بافتی متفاوت از بافت پستان دانست که به سه نوع خوش خیم، بدخیم و پیش بدخیم تقسیم بندی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ توده‌های بدخیم قدرت تهاجمی دارند و این توانایی را دارند که سایر ارگان‌ها را درگیر کنند؛ به همین دلیل از وجود آنها احساس خطر می‌کنیم.

فلوشیپ جراحی پستان افزود:‌ توده‌های خوش خیم توانایی گسترش و تهاجم به سایر ارگان‌ها را ندارند و بیشتر در سنین جوانی دیده می‌شوند. فیبروآدنوم‌ها شایع ترین توده‌های خوش خیم پستان هستند که سن شیوع آنها حدود ۲۰ سالگی است.

وی گفت: علت شیوع فیبروآدنوم‌ها به طور دقیق مشخص نیست اما رابطه مستقیمی با سطح هورمون‌های زنان دارد و زمانی ایجاد می‌شود که هورمون‌ها در سطح بالایی قرار دارند؛ به همین جهت در سن یائسگی شیوعی ندارند.

این فلوشیپ جراحی پستان گفت: افراد مبتلا به فیبروآدنوم احساس درد ندارند و معمولا از وجود آن بی اطلاع است. افزایش موارد ابتلا به بیماری به علت انجام زیاد سونوگرافی‌های پستان و تشخیص‌های زودرس است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمونه برداری خطر تهاجم سرطان پستان را افزایش می‌دهد، گفت: به هیچ عنوان این طور نیست. نمونه برداری با یک سوزن بسیار نازک به داخل توده انجام می‌شود و هیچگونه عامل انتشار محسوب نمی‌شود.

معینی ابراز کرد:‌ در واقع نمونه برداری روش قطعی تشخیص توده خوش خیم از بدخیم است و روش‌های تصویربرداری پاراکلینیکی  کمک کننده هستند.

 وی در پاسخ به این سؤال که آیا توده خوش خیم ممکن است به سمت بدخیمی برود، گفت: هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد و افراد مبتلا به توده‌های خوش خیم با دیگر بانوان بدون توده، احتمال یکسانی در ابتلا به سرطان دارند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تأکید کرد: معاینه بالینی و تصویربرداری‌ها با وجود کمک زیادی که در تشخیص دارند دارای خطا هستند و تشخیص نهایی با نمونه برداری انجام می‌گیرد. یک توده در خانم جوان با یک توده در خانم ۶۰ ساله کاملاً متفاوت است و به روش‌های تشخیصی و درمانی متفاوتی نیازمند است.

وی در پاسخ به این سؤال که فیبروآدنوم‌ها از چه دسته کیست‌های پستانی هستند، گفت: فیبروآدنوماها توده‌های پستانی جامد و غیر سرطانی هستند که معمولاً در خانم‌های جوان دیده می‌شوند و تا دو سال نیاز به پیگیری هر ۶ ماه یکبار با سونوگرافی دارند؛ این پیگیری جهت افتراق این توده‌ها با توده‌های پستانی فیلودس انجام می‌گیرد.

 معینی تأکید کرد: ترشح خونی از نوک پستان  ۱۰۰درصد نیاز به پیگیری دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول