اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افزایش 170 درصدی حجم تجارت بین تاجیکستان و چین

طی 7 ماه سال جاری میلادی حجم تجارت بین تاجیکستان و چین حدود 170 درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش 170 درصدی حجم تجارت بین تاجیکستان و چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، طی 7 ماه سال جاری میلادی حجم تجارت بین تاجیکستان و چین بیش از 766 میلیون دلار را تشکیل داده است که در قیاس با دوره مشابه یک سال حدود 314 میلیون دلار بوده و حاکی از رشد 170 درصدی می باشد.

این نکته در دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری تاجیکستان و چین که به صورت مجازی و به ریاست «زوقی زوقی زاده» وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و «وانگ شووین» معاون اول وزیر بازرگانی چین برگزار شد، مطرح گردید.

گفته شد، بنابر تلاش های که در جهت تحکیم روابط دوجانبه و چندجانبه صورت گرفت، سهم چین در مبادلات بازرگانی تاجیکستان به 18.5 درصد رسید و در جایگاه سوم قرار گرفت.

در اطلاعیه وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان آمده است: طی ماه های ژانویه-جولای سال 2022 صادرات کالا به چین بالغ بر 245.1 میلیون دلار بوده که 179.4 میلیون دلار یا 3.7 برابر بیشتر از مدت مشابه یک سال پیش می باشد. طی این دوره از چین به مبلغ 521.1 میلیون دلار کالا وارد شده است که در قیاس با زمان مشابه 2021 بیش از 134.6 میلیون دلار بوده و افزایش 34.8 درصدی را نشان می دهد.

دو طرف، در نشست کمسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری پیرامون زمینه های گسترش تعاملات موثر در زمینه های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، صنعتی، انرژی، آموزشی، علمی، کشاورزی، فناوری و غیره گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

در این نشست اجرای پروژه هایی که در چارچوب کمک های فنی سالانه دولت چین به تاجیکستان در راستای تحقق تاسیسات زیربنایی اختصاص داده می شود، مهم ارزیابی شد.

وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان به منظور تعمیق همکاری های اقتصادی و صنعتی میان دو کشور پیشنهادات مشخصی را در زمینه های مختلف ارائه داد که ایجاد مشارکت در بخش صنعت و به ویژه نساجی، تولید پنل های خورشیدی، باتری، خودروهای الکتریکی، آلومینیوم اولیه، ایجاد بنگاه‌های صنعتی در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان، اجرای پروژه های اقتصادی «سبز» و دیجیتال و همچنین ایجاد پارک های فناوری از آن جمله می‌باشد.

طرف تاجیک همچنین خواستار اختصاص 500 میلیون دلار توسط چین شد که توافق مربوطه طی اجلاس سران کشورهای آسیای مرکزی و چین به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک حاصل شده بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول