اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

واکاوی طرح «تحول» در صدا و سیما/ بازخوانی وضعیت رسانه ملی و چشم‌اندازهای پیش‌رو

بی‌شک استفاده از تجربه‌های گران سنگ مدیران پیشین در کنار تزریق خون مدیریت جوان، خلاق و با انگیزه به رگ‌های ساختار مدیریتی صدا و سیما می‌تواند ناجی این سازمان در عبور از ایستایی و نیل به پویایی و تبدیل شدن به رسانه‌ای تمام عیار و مخاطب پسند در آینده گردد.

واکاوی طرح «تحول» در صدا و سیما/ بازخوانی وضعیت رسانه ملی و چشم‌اندازهای پیش‌رو

خبرگزاری فارس- گروه هنر و رسانه: چند وقتی است از حضور دکتر پیمان جبلی با شعار تحول در رأس هرم سازمان صدا و سیما می‌گذرد اما رویکرد تحولگرایانه وی بر ابعاد تردیدهای منتقدان این سبک سازمان داری در صدا و سیما دامن زده است. در طرف مقابل طرفداران تحول با نگاهی خوشبیانه بر این باورند که این سند می‌تواند ناجی حال نه چندان مساعد آنتن این روزهای سازمان باشد اما آن چه مسلم است هنوز برای قضاوت موفقیت یا عدم توفیق جبلی تحول طلب، زود است و نمی‌توان با داده‌های اندک تحرکات ترمیمی در ساختار مدیریتی سازمان در معاونت‌های مختلف یا حجم تولیدات مبتنی بر سند تحول طی این مدت کوتاه پرده از کارآیی یا عدم کفایت طرح سند تحول برداشت. در اینجا قصد داریم با نشان دادن شمایی کلی از طرح تحول به این پرسش کلیدی پاسخ دهیم که طرح تحول در چه صورت می‌تواند به انتظارات به وجود آمده در ارتقاء آنتن صدا و سیما پاسخ مناسب و عملی دهد؟
 
* جبلی با جان‌داروی تحول آمد
هر چند مدیریت سازمان صدا و سیما طی دوره‌های مختلف همواره معطوف به گفتمان نظام جمهوری اسلامی تلاش کرده تحول‌گرا و رویکردی پذیرا داشته باشد. اما جبلی بیش از دیگران بر این موضوع تاکید داشته است. از این رو آغاز عصری در صدا و سیما تحت عنوان دوره تحول را شاهد هستیم که مشخصه‌ بارز آن استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در این زمینه است. در واقع «تحول» را بایستی شاه بیت مثنوی جبلی برشمرد. موضوعی که از همان روزهای نخست صدارت وی بر سازمان پهن پیکر صدا و سیما قصد داشته با ایجاد تغییرات متهورانه در ساختار این سازمان نشان دهد در مسیر تحقق «تحول» بسیار مصمم است. 

جبلی در حکم برمهانی معاون سیما به نکاتی مبتنی بر همین رویکرد اشاره داشته است: پیگیری تحول در رویکرد، محتوا و سازو کارهای معاونت سیما در جهت هویت محوری و عدالت گستری، شکوفا سازی ظرفیت‌های نرم افزاری و سرمایه انسانی داخل سازمان، پایش و پالایش فرهنگ و دانش سازمانی در سیما، متناسب با ضرورت‌های نقش‌های رسانه ملی به عنوان دانشگاه آگاهی ومعرفت عمومی، آوردگاه تبیین، قرارگاه امید و نشاط و آسایشگاه زیبایی و هنر؛ بازآرایی، سازماندهی و ارتقای مراحل طراحی، اجرا و پخش در چرخه تولید و جانمایی نیروها و واحدها متناسب با اقتضائات دوره تحول؛ توجه ویژه به فرآیند طراحی و تولید آثار نمایشی و سرگرمی در قالب‌های متنوع برای افزایش کمی و ارتقای کیفی و محتوایی با بهره گیری از ظرفیت‌های ارزشمند انسانی و سرمایه‌های هنری و اصیل؛ ساماندهی چرخه‌های اداری و مالی در جهت شفافیت و سلامت بیشتر فرآیند تولید و روان سازی تعاملات رسمی و حرفه‌ای و کاهش هزینه‌های زمانی و مالی، رفع تشتت و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین شبکه‌ها در مسیر سیمای تراز انقلاب اسلامی، ایجاد بسترها و ساز و کارهای مناسب تعامل با ظرفیت‌های گسترده بیرون سازمان و شکستن انحصارات و حلقه‌های بسته در تولید و انتشار محتوا، سامان بخشی به شبکه‌های سیما با هدف اجتناب از تعدد و تکثرغیر مفید شبکه‌ها و ارتقای کمی و کیفی مخاطبان، تعامل فعال با معاونت‌های استان‌ها، صدا، سیاسی، برون مرزی و مجازی برای استفاده هم افزا و حداکثری از امکانات تولید محتوا در سازمان، استفاده بهینه از ظرفیت‌های بین‌المللی و مجازی برای استفاده هم افزا و حداکثری از امکانات تولید محتوا در سازمان.
 
*میدان داری جوانان در عصر تحول
بی‌شک استفاده از تجربه‌های گران سنگ مدیران پیشین در کنار تزریق خون مدیریت جوان، خلاق و با انگیزه به رگ‌های ساختار مدیریتی صدا و سیما می‌تواند ناجی این سازمان در عبور از ایستایی و نیل به پویایی و تبدیل شدن به رسانه‌ای تمام عیار و مخاطب پسند در آینده گردد. هر چند که زمان به خوبی نشان خواهد داد که این تغییر ساختار و میدان دادن به جوانان در عرصه مدیریتی این سازمان که این روزها به زعم کارشناسان و ناظران رسانه حکم تیغ دو لبه‌ای را دارد تا چه حد در بهبود کمی و کیفی عملکرد سازمان صدا و سیما مؤثر بوده یا به عبارت دیگر نسخه تحول تا چه میزان در بهتر شدن وضعیت سازمان صدا و سیما کارگر خواهد افتاد. 

* ضرورت پوست اندازی سازمان 

می‌توان تغییر ساختار خبری معاونت سیاسی صداوسیما را یکی از مهم‌ترین اقدامات دوره ریاست جبلی دانست. آنچه در ساختار جدید خبر در صداوسیما اتفاق افتاد، باعث شد تا حدودی ساختار مدیریتی در حوزه خبر از ساختار بلند به ساختار مسطح تبدیل شود.

در واقع برخی از پست‌های مدیریتی حذف شده‌اند و میزهای تخصصی شکل گرفته است. همچنین مشاغل خبری صرفا به خبرنگار، گزارشگر، دبیر و سردبیر خبر تبدیل شده و این نکته باعث می‌شود تا در تهیه و انتشار خبر، رسانه از سرعت عمل بیشتری برخوردار شود و در مسیر تولید، پردازش و انتشار خبر و بخصوص در شرایط بحران بهتر عمل کند، این همان چیزی است که مخاطب می‌خواهد.

می‌توان حذف موازی کاری و هم‌افزایی نیروهای مختلف در واحد‌های‌خبری سازمان صداوسیما را یکی دیگر از اقدامات مهم جبلی دانست. عموم کارشناسان و دلسوزان نظام بر این موضوع تاکید دارند که موازی کاری در بسیاری از سازمان‌ها و نهادها به چشم می‌خورد، واحدهای شبیه به هم که کارهای مشابه انجام می‌دهند و باعث تلف شدن ظرفیت‌های فکری و اجرایی کارکنان می‌شود. 

در مجموع حذف موازی کاری یعنی نگاه تخصصی داشتن به کار خبر، که نتایج مطلوبی در افزایش کارایی خواهد داشت. ضمن آنکه جریان ارتباطی نیروها نیز به یک جریان ارتباطی بر مبنای تخصص تبدیل می‌شود. در شرایط موازی کاری ارتباط افراد صرفا یک ارتباط مبتنی بر گذران وقت است، در حالی که در شرایط تخصصی، جریان ارتباطی یک جریان مبتنی بر نتیجه خواهد بود. در چنین شرایطی هم افزایی بین نیروها نیز مبتنی بر دستیابی به نتیجه بهتر انجام می‌شود.

از این رو به زعم کارشناسان این ادغام با چند هدف از جمله چابک سازی، جلوگیری از فعالیت‌های موازی، کاستن از هزینه‌ها و نظم بخشی حرفه‌ای در تولید و نشر خبر انجام شده است.

در تحلیل نهایی سپهر رسانه در دنیای امروز همواره در حال پوست اندازی و پویایی است. از این رو ایستایی و یکنواختی را با توجه به شرایط برق آسای رو به تغییر عصر حاضر از حیات بشر را نمی‌پذیرد از طرفی با عنایت به وظایف خطیر تعریف شده برای سازمان صدا و سیما در قبال نظام مقدس جمهوری اسلامی آن هم در میان کهکشانی از انبوه شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای معاند نظام، ضرورت ایجاد تغییر بنیادین در ساختار سازمان و محتوای آنتن صدا و سیما یا به عبارتی دیگر پوست اندازی این سازمان با توجه به نیاز روز بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

* تحول راهی برای ارتقای آنتن صدا و سیما 
در یک برداشت کلی با توجه به تفاسیر مذکور می‌توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از تجربه‌های مدیران دلسوز پیشین، در کنار سپردن میدان به مدیران جدید، جوان، خلاق، بابرنامه، پرانرژی و با انگیزه و همچنین تغییر ساختارهای معیوب این سازمان شاید بتواند غبار از رخسار آنتن صدا و سیما بزداید و موجب تولید برنامه‌های جذاب پُرطرفدار و مخاطب پسند در زمینه‌های مختلف در شبکه‌های گوناگون این سازمان گردد. موضوعی که بی‌شک در گرو استفاده از تمامی ظرفیت‌های پیدا و پنهان و نیز خلق فرصت از دل تهدید ، همچنین تدوین استراتژی‌های کارآمد مبتنی بر نیازهای روز جامعه منطبق بر وظایف و اهداف کلان تعریف شده برای سازمان صدا و سیما و در کنار آن تشکیل اتاق فکری فراگیر متشکل از کارشناسان و فرهیختگان حوزه‌های مختلف که بارش افکار آنها می‌تواند باعث خلق ایده‌ها و تولید برنامه‌های فاخر، جذاب و مخاطب پسند گردد در نهایت می‌تواند در به ثمر نشستن طرح تحول رسانه ملی بسیار اثربخش واقع شود و در این صورت در پاسخ به سوال کلیدی این مطلب، می‌توان به پاسخگویی مناسب و عملی سند تحول و ارتقاء آنتن صدا و سیما امیدوار بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول