اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

مشوق‌هایی که در خراسان‌جنوبی لنگ می‌زنند/ لزوم نگاه ویژه دولت به رشد و جوانی جمعیت در استان‌های محروم

طرح حمایت از جوانی جمعیت از طرح‌های ملی و استراتژیک در کشور بوده که باید در استان‌های محروم مانند خراسان‌جنوبی به طور ویژه دیده و مشوق‌های اعلام شده با تخصیص اعتبارات مناسب به موقع به خانواده‌های مشمول پرداخت شود.

مشوق‌هایی که در خراسان‌جنوبی لنگ می‌زنند/ لزوم نگاه ویژه دولت به رشد و جوانی جمعیت در استان‌های محروم

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ سمیه محمدی، رشد و جوانی جمعیت به یکی از مقوله‌های مهم در کشور تبدیل شده و به گفته کارشناسان اگر به این موضوع توجه نشود در آینده با مشکل پیری جمعیت و کاهش شدید در جمعیت جوان روبه‌رو خواهیم بود.
 


کاهش جمعیت جوان و مولد یعنی کاهش نیروی کار و وابستگی کشور در آینده، به همین سبب افزایش جمعیت خود مزیتی بزرگ محسوب می‌شود که دولتمردان باید به آن توجه داشته باشند.

در چند سال اخیر یکی از سیاست‌های مهم اجرایی دولت‌ها در ایران توجه به افزایش نرخ رشد جمعیت بوده که پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس، برنامه‌های تشویقی مختلفی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است.
 


خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور دارای تراکم جمعیتی کم بوده بنابراین موضوع جمعیت و فرزندآوری در این استان با توجه به مرزی بودن آن بسیار دارای اهمیت است.

علیرضا محمودی یکی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار کرد: فانون جوانی جمعیت برنامه بسیار خوبی بوده اما به شرط اینکه به خوبی اجرایی شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه مشکلات اقتصادی در جامعه یکی از موانع بزرگ برای خانواده‌ها در موضوع فرزندآوری است و باید دولت با ایجاد اشتغال و کاهش هزینه‌های فرزندآوری و حمایت‌های مختلف از خانواده‌ها در راستای حل این مشکلات کمک کند، بیان کرد: بدون شک نداشتن اولاد برای خانواده‌ها نیز جزو دغدغه‌های بزرگ محسوب می‌شود و به نظرم مشوق‌ها و حمایت‌های دولت اگر به درستی با توجه ویژه به مناطق محروم اجرایی شود بسیار خوب خواهد بود.
 


محمودی ادامه داد: در پرداخت تسهیلات، استان‌های محرومی مانند خراسان‌جنوبی که مردم توان بازپرداخت آن را ندارند باید به طور ویژه مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

رشد ۳.۳ درصدی فرزندآوری در استان

به گفته علیرضا مهرآور مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی در ۵ ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۱۹۳ واقعه تولد در استان اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: میزان وقایع تولد ثبت شده در استان طی پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۳ درصد افزایش داشته است.
 


مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این مدت ۴ هزار و ۱۴۸ واقعه تولد در شهر‌ها و ۲ هزار و ۴۵ واقعه تولد در روستا‌ها رخ داده است.

با وجود این رشد بازهم دغدغه کمی جمعیت در استان وجود دارد و باید به گونه‌ای به این موضوع نگریسته شود که در آینده شرق ایران خالی از سکنه نشود و با پیری جمعیت روبه‌رو شویم.

سیاست‌های تشویقی دولت در استان کم برخوردار خراسان‌جنوبی باید به طور ویژه دیده شود تا تمایل جوانان برای فرزندآوری در این استان بیشتر شود.

پیگیری اقتضائات استان برای لحاظ شدن در قانون حمایت از جوانی جمعیت

فرشته اسدزاده معاون امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در رابطه با طرح حمایت از جوانی جمعیت اظهار کرد: جمعیت از مهم‌ترین مسائلی بوده که دامن‌گیر کشور شده و در استان خراسان‌جنوبی نیز همچنین است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در طول مدت اجرای این طرح برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی به خوبی رصد و مورد پایش قرار گرفته و تقریباً تمام دستگاه‌های اجرایی در استان پای کار هستند و فقط نقاط ابهامی در بین این موارد وجود داشته است.
 


مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی گفت: بحث قانون جوانی جمعیت به‌طور خیلی جدید و نو پیاده‌سازی شده و قاعدتاً قانون در یک قالب کاملاً کلی تعریف شده لذا اقتضائات آن در استان در برخی از موارد به نوعی با قانون مغایرت داشته و دچار تنش‌هایی در بین مردم شده که از جمله آن موضوع تسهیلات بانکی بوده است.

اسدزاده با اشاره به اینکه روز گذشته به‌طور مستقیم با دکتر بانکی‌پور رئیس کمیسیون جمعیت مجلس جلسه داشتیم که در این جلسه مطرح شده که خراسان جنوبی شاید بیشترین میزان محرومیت از تسهیلات را دارد، افزود: چون شهرهای بزرگ استان مانند بیرجند که دارای جمعیت بوده و قالب والدین جوان در آن زندگی می‌کنند الان از تسهیلات محروم هستند بنابراین در این جلسه قرار شد تا آخر شهریورماه ویژه به خدمت ایشان برسیم و دو بسته پیشنهادی ارائه خواهیم داد که بعد از به نتیجه رسیدن به مردم اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: قرار شد مسیری غیر از سامانه بانک مرکزی برای متقاضیان استان دنبال شود.

مسئله خراسان‌جنوبی در طرح جوانی جمعیت تا اواخر آبان‌ماه حل می‌شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: این مسئله را به طور جدی پیگیری کردیم که بسته‌های پیشنهادی اعلام شده و توسط رئیس کمیسیون جمعیت مجلس نیز پذیرفته شده اما در تهران برای بررسی راهکارها حضور می‌یابیم تا پیگیری‌های لازم از طریق کمیسیون جمعیت مجلس انجام شود.

اسدزاده اضافه کرد: ستاد ملی جوانی جمعیت با ریاست رئیس جمهور پیگیر موضوعات استان در این حوزه هستند و امیدواریم مسئله خراسان‌جنوبی تا اواخر آبان ماه حل شود.
 


وی در رابطه با اعطای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن برای موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت در استان گفت: در این رابطه با آقای زرنگ، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان صحبت شده و به قول ایشان از ۱۵ شهرویورماه سامانه باز و افراد مشمول این طرح می‌توانند ثبت‌نام کنند.

تأمین اعتبار بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری در روند اصلاح قرار دارد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به تسهیلاتی که بانک‌ها به عنوان تسهیلات فرزندآوری که از بخشی از درآمد بانک‌ها تأمین اعتبار می‌شود، افزود: متأسفانه به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان اعتبار ویژه‌ای در این خصوص به استان اختصاص داده نشده است.

اسدزاده ادامه داد: این موضوع یکی از مواردی بوده روز گذشته با رئیس کمیسیون جمعیت مجلس مطرح و ایشان اعلام کردند که این امر در روند اصلاح قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هر طرحی وقتی به مجلس می‌رود باید همراه خود بسته اعتباری نیز داشته باشد و اگر این اعتبار تأمین نشده باشد مانند لایحه نبوده که بتوانند براساس قوانین قبلی آن را تطبیق کنند، یادآور شد: طرح حمایت از جوانی جمعیت، طرح خامی بوده و قاعدتاً در ابتدای کار باید با میزان معقولی از اعتبار به صحن علنی برود و اعتباری دریافت و مصوب شود تا در مراحل بعدی بتوان به عنوان یک قانون موارد اصلاحی را برای آن مطرح کرد.

نگاه به رشد جمعیت یک نگاه استراتژی است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تاکنون این طرح نتوانسته اعتبار اولیه را از حد متعادل و متعارف بالاتر داشته باشد و امیدواریم در بودجه‌ریزی 1402 و  مواردی که در پیش رو بوده این امر ترمیم شود.

اسدزاده بیان کرد: چون نگاه رهبری و هیأت دولت دقیقاً بر روی بحث جوانی جمعیت بوده و این موضوع دغدغه ملی مردم محسوب می‌شود و به همان اندازه که بحث موشکی برایمان مهم بوده و به همان اندازه که بحث زیرساختی مهم بوده بحث جمعیت نیز مهم است.

وی با بیان اینکه نگاه به رشد جمعیت یک نگاه استراتژی است، گفت: افرادی که فقط در حوزه جوانی جمعیت به تسهیلات توجه دارند در واقع فقط شرایط حال را می‌نگردند اما آنها که در کلان تصمیم می‌گیرند نباید نگاهشان محدود باشد و با تمام آنچه را که وظیفه داریم باید برای کف ۵ سال و ۲۰ سال آینده در دستور کار قرار دهیم.
 


خراسان‌جنوبی پیشگام در شکل‌گیری قرارگاه جمعیت

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: تمام تلاش مجموعه استان از جمله شواری هماهنگی بانک‌ها، شخص استاندار و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان این بوده تا تسهیلات و مشوق‌ها برای مردم استان و به ویژه برای قشر محروم تسهیل شود.

اسدزاده با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی نخستین استانی بود که قرارگاه جمعیت در آن شکل گرفت، تصریح کرد: همراهی بسیار خوب دستگاه‌های عضو در قرارگاه، نوید دهنده باورمندی مدیران ما در این عرصه است.

وی خاطرنشان کرد: در استان یک سری ابهاماتی در بحث قانون جوانی جمعیت مطرح شده بود که ما تمام تلاش خود را کردیم تا همه اقتضائات زیست‌بوم استان و آنچه برای ما با غرب کشور و استان‌های برخوردار کشور متفاوت بود و در قانون لحاظ نشده بود را مدنظر قرارگیرد.

و اما...

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به نظر اکثر مردم برنامه خوبی است که آینده سرمایه انسانی کشور را با درست اجرا شدن تأمین خواهد کرد اما باید دولت به تعهدات خود در راستای مشوق‌های حمایتی که در این طرح داشته عمل کند تا اجرای آن روند صحیح خود را طی کند تا در آینده با پیری جمعیت مصرف کننده مواجه نشویم همچنین استان‌های کمتر برخوردار نیز در این طرح باید به طور خاص با توجه به شرایط خاص آنها دیده شوند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول