اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نبض کبدی خراسان‌جنوبی کند می‌زند/لغو سفر رئیس فدراسیون به بیرجند

مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات کبدی خراسان جنوبی که قرار بود ۱۶ شهریورماه جاری در بیرجند برگزار شود بدلیل مشارکت گسترده اعضای مجمع در پیاده روی اربعین حسینی از حد نصاب افتاد و برای مدتی کرسی دائمی این هیئت بلاتکلیف ماند.

نبض کبدی خراسان‌جنوبی کند می‌زند/لغو سفر رئیس فدراسیون به بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کَبَدی در اصل یک بازی ایرانی است و با اسامی گوناگونی در جای‌ جای ایران اسلامی مشهور است، در گیلان «شیرین دودو» و در خراسان، گلستان و مازندران «زو» و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می‌شود. 

کَبَدی یک بازی کم خرج و پرتحرک  ترکیبی از کشتی و راگبی است که بیش‌تر در هند و پاکستان و ایران رایج داشته و در سال ۱۳۸۱ برای اولین‌بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برگزار شد و در بین رشته‌های المپیک طرفداران خاصی را نسبت به خود جمع کرده است و رهاورد جمهوری اسلامی ایران نیز در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا ۲ مدال طلا شد.

 علیرغم اینکه ورزش کَبَدی و یا همان بازی زو از پیشینه‌ای تاریخی برخوردار بوده و در مناطق گسترده‌ای از خراسان‌جنوبی رواج داشته و دارد! اما به هر دلیلی نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در سطح کشور پیدا کند.

نبض کَبَدی در خراسان جنوبی کُند می‌زند و از آبانماه سال گذشته این هیئت با دو مرحله تغییرات مدیریتی و سرپرستی اداره می‌شود و روزهای پرتلاطمی را برای این رشته ورزشی رقم زده است.

براساس اعلام رسمی اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات کَبَدی استان قرار بود روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه جاری با حضور دکتر عباس اورسجی‌ رئیس فدراسیون برگزار شود که حضور تعدادی از اعضای مجمع در پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) مجمع را از حد نصاب انداخت و سفر سکاندار کَبَدی کشور لغو گردید.

طی سال‌های اخیر از وجود استعدادهای بالقوه و پتانسیل‌های موجود در ورزش کَبَدی و بازی زو‌ خراسان جنوبی استفاده بهینه نشده و برنامه‌ریزی راهبردی در راستای همگانی کردن و بومی‌سازی، برگزاری دوره‌های داوری، کارگاه‌های آموزشی و دانش‌افزایی به منظور ارتقای سطح مربیان این رشته پرطرفدار نیز در استان صورت نگرفته است.

سالهاست که رئیس و یا هیئت‌ رئیسه فدراسیون کَبَدی سفری به خراسان‌جنوبی نداشته‌اند تا جامعه هدف گوشی برای شنیدن درد دل‌‌ها و خواسته‌های بحق خود بیابند و یا مجوز میزبانی در برگزاری مسابقات منطقه‌ای و برگزاری اردوهای تیم‌ملی در استان اخذ نمایند.

وسیع‌ بودن خراسان‌جنوبی و فاصله‌‌های طولانی بین شهری و منطقه‌ای استان می‌‌طلبید طرح آمایش سرزمینی کَبَدی اجرا شود و رشته ساحلی و چمنی 
کَبَدی در شهرهای کویری و روستاهای دارای‌ چمن مصنوعی رونق یابد و طرح ملی استعدادیابی نیز عملیاتی شود.

پس از افول‌ شیوع ویروس منحوس کرونا‌  و رونق گرفتن فعالیت‌های ورزشی ملی و استانی، آنچه عیان است متولیان ورزش کبدی خراسان جنوبی چندان رقبتی بر برگزاری مسابقات قهرمانی و اعزام به رقابت‌های کشوری نداشته‌اند و فعالان این رشته ورزشی و آشنای بومی از این بابت نارضایتی‌هایی داشته‌اند.

امید است، رایزنی‌های اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با فدراسیون کبدی در راستای تعیین تاریخ جدید برگزاری مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات استان زودتر به ثمر نشیند و هر کسی که منتخب این مجمع باشد چشم‌انداز چهارساله خوبی برای توسعه و جایگاه حقیقی  این رشته ورزشی در استان و کشور رقم زند.

انتهای‌پیام/69014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول