اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تاکید طالبان به تعامل با همسایگان به عنوان اولویت سیاست خارجی

سخنگوی طالبان با بیان اینکه تحریم جواب نمی‌دهد، گفت: ما خواهان گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با تمام کشورهای جهان به خصوص همسایگان هستیم.

تاکید طالبان به تعامل با همسایگان به عنوان اولویت سیاست خارجی

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفتگو با یک رسانه هندی توضیحاتی در خصوص عملکرد هیات حاکمه افغانستان طی یک سال گذشته ارائه کرد. 

وی به استارنیوز گلوبال گفت: «طی یکسال گذشته تمرکز بر تامین امنیت و مبارزه با فساد بوده و همچنین تلاش شده است تا با طرح اقتصادی مشکلاتی مردم حل شود و ما تمام تلاش خود را بر رفع تبیعض اقتصادی را انجام خواهیم  داد.»

مجاهد  در ادامه به سیاست خارجی طالبان اشاره کرد و گفت: سیاست ما براساس گسترش روابط تجاری و دیپلماتیک با کشورهای منطقه و تمام جهان است و روابط با کشورها براساس احترام متقابل خواهد بود. 

سخنگوی طالبان گسترش روابط با کشورهای همسایه را مهم دانست و گفت: ما به دنبال تقویت روابط در منطقه از طریق مناسبات اقتصادی مانند طرح تاپی هستیم. 

در حالی که تاکنون هیچ کشوری دولت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته، مجاهد تاکید کرد که هیات حاکمه افغانستان به دنبال روابط سیاسی عادی با تمام کشورهای جهان است. 

این مقام ارشد طالبان به رابطه افغانستان و هند اشاره کرد و گفت: تمام تضمین‌های امنیتی برای حضور هند در عرصه اقتصادی فراهم شده و دهلی‌نو باید در بخش های عمرانی و زیرساخت در افغانستان سرمایه گذاری کند. 

 

 

سخنگوی طالبان با بیان اینکه هیچ تهدیدی از خاک افغانستان علیه هند نخواهد بود، اظهار داشت: رابطه با پاکستان براساس احترام متقابل است و ما تمام تصمیمات خود را به صورت مستقل اتخاذ می‌کنیم. 

مجاهد درباره رابطه با آمریکا نیز گفت:  «آمریکا، کشورهای اروپایی و دیگران باید فشار را کاهش دهند ویک مرحله جدید از روابط را با دولت جدید افغانستان آغاز کنند، ما علاقمند احیای دوباره روابط با ایالات متحد امریکا هستیم، ما سخت تلاش می‌کنیم که یک مرحله جدید از روابط را با امریکا آغاز کنیم، ما درعین حال که خواهان داشتن روابط خوب مبتنی برمنافع افغانستان با ایالات متحده هستیم، اجازه نمی‌دهیم هیچ‌‌یک ازطرفین درامور داخلی افغانستان مداخله کند.»

وی گفت: گروه‌های در تلاش هستند تا رابطه طالبان با کشورهای همسایه و جهان را تخریب کنند که ما با این گروه ها مقابله خواهیم کرد. 

سخنگوی طالبان ریشه مشکلات اقتصادی را جنگ، و انسداد ذخایر ارزی افغانستان از سوی آمریکا دانست و گفت: در حال حاضر جنگ به پایان رسیده و منابعی به مبارزه اختصاص داده می شود در حال حاضر به توسعه اقتصادی تخصص داده خواهد شد. 

مجاهد همچنین درباره اعمال تحریم بر سفر مقامات طالبان نیز گفت: تحریم راه‌حل نبوده و بهتر است موضوعات از طریق گفتگو و تعامل حل شود و ما تلاش داریم با تمام کشورهای جهان رابطه سیاسی عادی برقرار کنیم. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری چین منجر به وابستگی به این کشور نخواهد شد، نیز گفت: تمام مناسبات اقتصادی براساس منافع ملی افغانستان تعریف شده و ما کمسیونی اقتصادی متشکل از متخصصان داریم که به صورت تخصصی تمام قراردادها را بررسی می‌کنند.

این مقام ارشد طالبان همچنین درباره بازگشایی مدارس دخترانه نیز گفت: ما در حال تلاش برای حل این مشکل هستیم و در این رابطه با گروه ها و افراد مختلف در تماس هستیم و نظرات آنها را درخواست کرده و در نهایت در خصوص بازگشایی مدارس دخترانه تصمیم‌گیری خواهد شد.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول