اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

موکبی برای اسکان 6 هزار زائر اربعین در جوار حرم امام حسین(ع)/ تیم طب سنتی ایران در کربلا مستقر می‌شود

موکب صاحب الامر‌ (عج) در کربلا با ظرفیت اسکان 6 هزار نفر امسال آماده میزبانی از زائران اربعین است. در این موکب علاوه بر خدمات اسکان، تغذیه، بهداشتی و درمانی، خدمات طب سنتی با حضور اساتید و پزشکان این حوزه ارائه می‌شود.

موکبی برای اسکان 6 هزار زائر اربعین در جوار حرم امام حسین(ع)/ تیم طب سنتی ایران در کربلا مستقر می‌شود

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با افزایش تعداد زائران اربعین حسینی در سال‌های اخیر، گاهی شاهد کمبود اسکان به ویژه در کربلا هستیم و هرچه به اربعین هم نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد موکب‌هایی که جا دارند، کم و کم‌تر می‌شود؛ تا جایی که حتی برخی از زائران ترجیح می‌دهند که زیارت گذری داشته باشند و پس از سلامی به ارباب به شهر و کشورهای خود بازگردند.

البته عراقی‌ها به عنوان میزبان این راهپیمایی میلیونی، همواره سعی در تکریم زائران دارند و در ایام اربعین انگار کربلا وسیع‌تر از همیشه می‌شود و میلیون‌ها زائر حسینی را در خود جای می‌دهد.

در سال‌های اخیر تعداد موکب‌های اربعینی افزایش یافته و نه تنها عراقی‌ها بلکه از سایر کشورها همچون ایران، عربستان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، لبنان و امارات نیز موکب‌هایی در مسیر زائران اربعین راه‌اندازی می‌شود و به زائران خدمات مختلفی ارائه می‌دهد.

امسال یک هزار و ۸۰۰ موکب ایرانی در مسیر زائران اربعین در عراق حضور دارند که امسال تمرکز اصلی موکب‌های اربعینی در زمینه اسکان است.

 

توضیحات مدیر موکب صاحب الامر (عج)

حجت‌الاسلام اصفهانی، مدیر موکب صاحب الامر (عج) از اهالی کن در غرب تهران است که از سال ۹۳ به منظور ایجاد رفاه بیشتر برای زائران اربعین اقدام به برپایی موکب کرده و هر سال نیز به لطف امام حسین علیه‌السلام و خیران این موکب را توسعه داده است.

حجت‌الاسلام اصفهانی با بیان اینکه در اواسط دهه ۹۰ که اربعین در فصل سرما بود، زائران چه در مسیر و چه زمانی که به کربلا می‌رسیدند، به دنبال محلی برای اسکان بودند، می‌گوید: ما در آن زمان همه توان خود را به کار گرفتیم تا محلی امن و مناسب برای زائران فراهم سازیم که به لطف خدا این موکب بیش از ۸ سال است که به زائران خدمات مختلفی ارائه می‌دهد و هر سال برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کند.

 

بخشی از خدمات تغذیه زائران اربعین در کربلا

چگونه در کربلا محل اسکان پیدا کنیم؟

امسال نیز خادمان حسینی در موکب صاحب الامر (عج) در کربلا مستقر شده‌اند و در حال آماده‌سازی فضا به منظور پذیرایی از زائران هستند. این موکب امسال در منطقه پشت حرم حسینی و در فاصله حدود یک هزار و ۳۰۰ متری از حرم سیدالشهدا علیه‌السلام راه‌اندازی شده است؛ به طوری که این موکب در میدان التربیه، سمت راست نبش شارع النهر مستقر است و زائران برای رفتن به این موکب می‌توانند از طریق نقشه گوگل و جست‌وجوی نام موکب «صاحب الامر» نیز اقدام کنند.

اسکان ۶ هزار زائر اربعین در یک موکب

موکب صاحب الامر (عج) امسال با اختصاص دو ساختمان به هم چسبیده در کربلا آماده میزبانی از زائران اربعین است. به گفته اصفهانی، مدیر موکب صاحب الامر(عج)، این موکب در ساختمان سه طبقه با مساحت یک هزار و ۲۰۰ متری و سه طبقه دیگر با مساحت ۴۵۰ متری قابلیت اسکان بیش از ۶ هزار زائر اربعین را دارد؛ به طوری که یک هزار و ۸۰۰ نفر از بانوان و ۴ هزار و ۲۰۰ نفر از آقایان می‌توانند به طور هم‌زمان در این موکب مستقر شوند. همچنین در پشت بام این ساختمان‌ها جان‌پناه در نظر گرفته شده تا شب‌ها که هوا خنک است امکان اسکان وجود زائران داشته باشد.

خدمات پذیرایی در موکب‌ صاحب الامر (عج)

از دیگر خدمات موکب صاحب الامر (عج) تغذیه و پذیرایی است که وسایل و تجهیزات لازم برای میزبانی از زائران اربعین به عراق ارسال شده و همچنان بخش دیگری از این وسایل در حال ارسال به موکب‌ مستقر در عراق است. در این موکب علاوه بر اسکان زائران، روزانه ۳ هزار پرس کباب، ۵ هزار لیوان شربت، ۲ هزار لیوان چای و قهوه توزیع می‌شود. استقرار نانوایی سیار با قابلیت طبخ و توزیع روزانه ۳ تا ۵ هزار قرص نان از دیگر خدمات پذیرایی در این موکب اربعینی است. همچنین ۲۰ تن هندوانه و ۲۰ تن آب معدنی از ایران بارگیری شده تا در ایام اربعین بین زائران توزیع شود.

تجهیز موکب با ۷۰ کولر/ لباس‌های خود را اینجا بشویید

با توجه به گرمای هوا موکب صاحب الامر (عج) با ۷۰ کولر تجهیز شده و هواکش‌هایی نیز در اطراف موکب وجود دارد. آب معدنی نیز برای سهولت دسترسی زائران نه تنها خارج از موکب، بلکه در قسمت‌هایی از موکب قرار می‌گیرد تا زائران بتوانند به راحتی به آب نوشیدنی دسترسی داشته باشند.

خدمات بهداشتی در موکب صاحب الامر (عج) به توزیع مواد شوینده ختم نمی‌شود. بلکه در این موکب ۱۵ دستگاه لباسشویی دوقلو مستقر است تا زائران در هر ساعتی از شبانه‌روز بتوانند لباس‌های خود را شسته و در محلی که تعیین شده است، پهن کنند. همچنین ۷۰ چشمه دوش برای استحمام زائران در نزدیکی موکب آماده شده است.

حضور تیم پزشکان طب سنتی در موکب اربعین

در این موکب خدمات پزشکی و دندانپزشکی نیز ارائه می‌شود؛ به طوری که چند یونیت دندانپزشکی در بخشی از موکب مستقر شده و به درمان سطحی همچون جرم‌گیری، ترمیم و پر کردن و همچنین کشیدن دندان پرداخته خواهد شد. حضور تیم طب سنتی در موکب برای بانوان و آقایان نیز از خدماتی است که در این موکب پیش‌بینی شده است و زائران می‌توانند به صورت رایگان ویزیت و حتی برخی از داروهای مورد نیاز را دریافت کنند. بر همین اساس،  ۱۵۰ نفر از اساتید طب سنتی همچون استاد خیراندیش در موکب حضور دارند و به زائران درحوزه‌های مختلف مشاوره می‌دهند. بادکش و حجامت نیز در صورت نیاز در موکب انجام می‌‍شود.

فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در کربلا

برنامه‌های فرهنگی متنوعی نیز تدارک دیده شده است که حضور مداحان و وعاظ سرشناس و فعالیت‌های قرآنی از جمله آنهاست. در موکب صاحب الامر (عج) بخش نگهداری کودکان برای سهولت زیارت والدین تدارک دیده شده است و بخش امانتداری، گمشدگان، جاماندگان نیز در ایام اربعین فعال خواهد شد.

خادمان موکب صاحب الامر (عج) همچنین امسال یک اتوبوس زائر اولی با کمک خیران به زیارت اربعین اعزام می‌کنند که به گفته مدیر این موکب، تلاش برای اعزام همه عاشقان حسینی که تاکنون به زیارت کربلا مشرف نشده است، ادامه دارد.

علاقه‌مندان به کمک به زائران اربعین و مشارکت در برپایی موکب‌های اربعینی در کربلا و خدماتی همچون خرید کولر، موکب، آب آشامیدنی، پذیرایی، مراسم‌ها و زیارت اولی‌های کم‌بضاعت می‌توانند مبالغ مورد نظر را به ۵۰۴۱۷۲۱۱۱۲۲۰۳۵۱۹ به نام خیرات و نذورات واریز کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول