اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جابه‌جایی از موضع متهم به شاکی/ چرا روحانی مسؤولیت اشتباهات مدیریت هشت‌ساله خود را نمی‌پذیرد؟

آنطور که از مصاحبه اخیر روحانی برمی‌آید، او قصد دارد با شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت، هزینه همه سیاست‌ها را تماما به گرده سایرین که از آن‌ها به‌عنوان «عده‌ای» یاد می‌کند، بیندازد.

جابه‌جایی از موضع متهم به شاکی/ چرا روحانی مسؤولیت اشتباهات مدیریت هشت‌ساله خود را نمی‌پذیرد؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو در سرمقاله خود نوشت: آنطور که از مصاحبه اخیر روحانی برمی‌آید، او قصد دارد با شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت، هزینه همه سیاست‌ها را تماما به گرده سایرین که از آن‌ها به‌عنوان «عده‌ای» یاد می‌کند، بیندازد.

مدتی است که اظهارات منتسب به حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشین کشورمان درباره وقایع مرتبط با آبان سال‌۹۸ در فضای مجازی درحال دست‌به‌دست شدن است. پخش گسترده اظهارات روحانی -که بنابر گزارش‌ها، روایتی برآمده از کتاب «جنگ بدون آتش و دود» است- توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب معنادار به نظر می‌رسد. معناداری اقدام رسانه‌های اصلاح‌طلب وقتی بیشتر درک می‌شود که محتوای سخنان روحانی را مورد واکاوی قرار دهیم. روحانی در اظهاراتش سعی کرده مسوولیت گران شدن بنزین در آبان‌ماه را به گرده سایر دستگاه‌ها بیندازد و خود را از اجرای این طرح، بی‌خبر و مبرا نشان بدهد. او در اظهارات جدید خود گفته است: «قصد داشتیم بنزین و گازوئیل را در بازار بفروشیم و برای دولت تامین مالی کنیم اما بدون اینکه به مردم فشار مضاعف وارد شود. ما سه قوه درمورد اجرای این طرح توافق کردیم ولی وقتی زمان اجرا رسید، در کاسه ما گذاشتند». رییس‌جمهوری پیشین کشورمان اضافه کرده است: «برای سفر استانی به کرمانشاه رفته بودم. به من خبر دادند که خبرگزاری فارس اعلام کرده که آخر هفته قرار است بنزین گران شود. مردم به خیابان ریختند، صف تشکیل شد، پمپ‌بنزین را آتش زدند. درحالی‌که در آن مقطع اصلا قصد این کار را نداشتیم».

تلاش روحانی برای بی‌خبر جلوه‌دادن خود از طرح افزایش قیمت بنزین، البته مسبوق به سابقه است. او پیش تر نیز مدعی شده بود که «تازه صبح جمعه از تغییر قیمت‌ها باخبر شده است». اما شاید مهم‌ترین بخش اظهارات اخیر روحانی، ایجاد ابهام نسبت‌به پشت پرده اغتشاشات آبان‌ماه است. او اظهار کرد: «غروب جمعه عده‌ای تصمیم گرفتند، دولت را زمین بزنند. بعد‌ها افراد اصلی دستگیر شدند. بازجویی‌های آن‌ها موجود است که می‌گویند از چه کسانی دستور گرفته بودند». هرچند حسن روحانی اشاره نمی‌کند که چه نیروهایی قصد داشتند به زعم او، دولتش را زمین بزنند، لیکن رسانه‌های اصلاح‌طلب طوری با گفته‌های او همنوایی پیشه کردند که مظلوم‌نمایی و گرفتن چهره حق‌به‌جانب، از آن متبادر می‌شد.

برای نمونه روزنامه «اعتماد» روز گذشته گزارشی تحت عنوان «اسرار مگوی پاییز ۹۸» تنظیم کرد و ذیل آن، با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم مصاحبه‌ای تدارک دید. فلاحت‌پیشه در بخشی از این گفت‌وگو، با اشاره به ناکام ماندن تلاش خود و ۹نماینده دیگر برای استیضاح رحمانی‌فضلی، وزیر وقت کشور اظهار کرد: «۱۰نفر از نمایندگان مجلس دهم، تاوان یک سوال از وزیر کشور را دادند؛ من یکی از این ۱۰نماینده بودم. ما برای وزیر کشور این پرسش را طرح کردیم، چرا مسائل سال۹۸ به گونه‌ای مدیریت نشد که این اندازه خسارت متوجه مردم و کشور نشود. ما به‌دنبال ابعاد پنهان موضوع بودیم اما هرگز اجازه داده نشد وزیر کشور به مجلس دهم بیاید». آنطور که از مصاحبه اخیر روحانی برمی‌آید، او قصد دارد با شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت، هزینه همه سیاست‌ها را تماما به گرده سایرین که از آن‌ها به‌عنوان «عده‌ای» یاد می‌کند، بیندازد. به بیان بهتر، روحانی و یاران اصلاح‌طلب و اعتدالی‌اش با اتخاذ مشی «توهم توطئه»، تصمیم به سفیدسازی پرونده مدیریتی هشت‌ساله خود در نهاد ریاست‌جمهوری گرفته‌اند تا بدین شکل، زمینه برای جابه‌جایی‌شان از موضع «متهم» به «شاکی» فراهم شده و همای قدرت، در آینده بر شانه آن‌ها خوش بنشیند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول