اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مطالبه 40 هزار میلیارد تومانی تولیدکنندگان برق از‌ بخش دولتی/ 99.7 درصد روستاها‌‌ برق ‌دارند

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: 100 درصد مناطق شهری و 99.7 درصد مناطق روستایی ایران از نعمت برق برخوردارند، در حالی که در دنیا به طور متوسط 85 درصد جمعیت روستایی و 97.2 درصد مناطق شهری از برق پایدار برخوردار هستند.

مطالبه 40 هزار میلیارد تومانی تولیدکنندگان برق از‌ بخش دولتی/ 99.7 درصد روستاها‌‌ برق ‌دارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر‌، امروز در نشست خبری در تشریح جزئیات تامین برق در سال جاری اظهارداشت: در سال جاری مردم مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دادند و فصل تابستان همکاری بسیار خوبی از سوی مردم را شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به پوشش تامین برق در سطح کشور گفت: 100 درصد مناطق شهری و 99.7 درصد مناطق روستایی ایران از نعمت برق برخوردارند، در حالی که در دنیا به طور متوسط 85 درصد جمعیت روستایی و 97.2 درصد مناطق شهری از نعمت برق برخوردار هستند.

وی ضمن اشاره به جزئیات مطالبات بخش خصوصی از صنعت برق افزود: کل تولیدکنندگان برق 39 تا 40 هزار میلیارد تومان مطالبه از بخش دولتی دارند و علت آن ناترازی ناشی از قیمت‌گذاری برق و پرداخت یارانه انرژی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دولت سیزدهم گام های موثری را به سمت قیمت نهایی برمی‌دارد، گفت: دولت مابه التفاوت قیمت تکلیفی و نهایی را به عنوان بدهی خودش می‌پذیرد و به صورت‌های مختلف از جمله اوراق خزانه نسبت به تسویه این بدهی اقدام خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت توانیر در تشریح جزئیات مصرف برق تاکید کرد: در ۴ ماهه ابتدایی فصل گرم، ۸۰۰ میلیارد تومان پاداش به خوش مصرف‌ها تعلق گرفته است که در قبوض منعکس شد.

کردی با اشاره جزییات قبوض نجومی برق گفت: مشترکاتی که قبوض نجومی دارند کمتر از ۲ درصد هستند و بیش از ۷۵ درصد مشترکین در الگو مصرف می‌کنند.

وی ادامه‌داد: تاکنون از ۳۹/۵ میلیون قبض صادر شده بیش از ۱۶ میلیون شامل تخفیف شدند و صرفه‌جویی برق انجام دادند.

کردی با بیان اینکه تاکنون 80 درصد مبادلات برق در بازار عمده فروشی است، گفت: بخش‌های مختلفی را در قیمت گذاری برق شاهد هستیم که باید برای بورس، از صنایع شروع کردیم.

وی با بیان اینکه تامین برق صنایع بالای 2 مگاوات از ابتدای مهر وارد بورس خواهد شد، گفت قیمت تمام شده برق بدون سوخت در سال 1400 بالغ بر 307 تومان به ازای هر کیلووات ساعت بوده است‌ در حالی که متوسط دریافتی از مشترکان 147 تومان بوده است، یعنی کمتر از نصف قیمت تمام شده از مردم دریافت شده است.

وی افزود: بدهی صنعت برق به نظام بانکی حدود 36 هزار میلیارد تومان است که تلاش می کنیم از روش های مختلف، پرداخت آن‌ را انجام دهیم.

کردی گفت: امسال خیلی از کشورها تعرفه پیک بحرانی را تعیین کردند که بعضا قیمت برق تا 10 برابر افزایش می یافت تا مصرف برق خود را کنترل کنند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به بحران سوخت اروپا گفت: با بحران سوختی که در اروپا به وجود آمده، روش های مدیریت مصرف نیز به صورت های مختلف افزایش یافته است‌.

مدیرعامل توانیر با اشاره به رسیدن زمان پایان فصل گرم در سال 1401 گفت: امسال هیچ خاموشی برنامه ریزی شده‌ای در بخش خانگی در کشور نداشتیم.

این مقام مسئول با اشاره اینکه برنامه داریم مشترکان پرمصرف به کنتورهای خاص مجهز شوند، گفت: برنامه‌ریزی کردیم در صورت رشد بی رویه مصرف،  از راه دور برق آنها قطع شود.

وی ادامه داد: پیش بینی شد تا تابستان 1402 بالغ بر 1500 مگاوات نیروگاه جدید توسط صنایع به مدار بهره‌برداری وارد شود که این مقدار نیروگاه، مخصوص خود صنایع برای تامین برق خواهند بود‌.

این مقام مسئول با بیان اینکه 45 تا 50 درصد شدت مصرف انرژی در صنایع ما بالاتر از دیگر نقاط دنیاست گفت: با توجه به اینکه صنایع کشور 36 درصد از انرژی را مصرف می‌کنند، در صورت نوسازی صنایع و به‌سازی آنها در بخش مصرف انرژی، می‌توانیم تا 10 هزارمگاوات از مصرف برق صنایع کاهش دهیم.

کردی با اشاره به اینکه ناترازی برق در سال گذشته حدود 15 هزار مگاوات بود، گفت: این رقم امسال حدود 31 درصد کاهش پیدا کرد و به حدود 10 هزار مگاوات رسید، البته این میزان ناترازی هم به صورت هوشمندانه مدیریت شد.

مدیرعامل توانیر تاکید کرد: تولید رمزارز نسبت به سال گذشته کاهش نیافته اما با ادامه دارشدن کشف و ضبط تولیدات غیرمجاز رمزارز، تولیدکنندگان غیرمجاز نسبت به گذشته پراکنده و گسترده شده‌اند.

این مقام مسئول اظهار داشت: برآورد کارشناسان این است که حدود 1200 تا 1400 مگاوات از مصرف برق پیک، برای تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز بوده است.

مدیرعامل توانیر گفت: تولیدکنندگان قانونی رمزارز در دوره اوج بار، هیچ فشاری به شبکه نمی‌آورند به صورت کامل همکاری با شبکه برق دارند.

کردی تاکید کرد: امسال رعایت عدالت در همه بخش‌ها مورد تاکید قرار گرفت و برنامه به صورت هوشمند پیاده‌سازی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول