اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مرمت مناره مسجد جامع نطنز پایان یافت

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز از پایان فاز دوم مرمت و استحکام‌بخشی مناره مجموعه تاریخی فرهنگی مسجد جامع نطنز و جمع شدن داربست‌های این مسجد خبر داد.

مرمت مناره مسجد جامع نطنز پایان یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، حسین یزدانمهر سرپرست اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه از پایان فاز دوم مرمت و استحکام‌بخشی مناره مجموعه تاریخی فرهنگی مسجد جامع نطنز و جمع شدن داربست‌های این مسجد خبر داد.

وی اظهار کرد: با توجه به آسیب‌های وارده به قسمت‌هایی از بدنه، کاشی‌ها و تزئینات مقرنس که در سنوات گذشته بر اثر عوامل جوی و گذشت زمان وارد شده بود در راستای حفاظت و صیانت از این اثر ارزشمند و حسب پیگیری‌های به‌ عمل‌ آمده توسط اداره شهرستان و اداره‌کل استان، ادامه عملیات مرمت، بازسازی و استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده مناره به‌ویژه بندکشی و تعویض کاشی و آجرهای فرسوده بدنه میانی پایان یافت.

یزدانمهر افزود: فاز اول استحکام‌بخشی و مرمت قسمتی از بدنه مقرنس جبهه شمالی مناره مجموعه تاریخی مسجد جامع نطنز که از شاهکارهای هنری دوره ایلخانی به شمار می‌آید و بر اثر عوامل جوی سال ۹۹ دچار آسیب جدی و ریزش شده بود، در سال گذشته به پایان رسید.

 سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز گفت: بر این اساس با عنایت به تخصیص اعتبار سال ۱۴۰۰ و در دستور کار قرار گرفتن پروژه مرمتی و انتخاب پیمانکار خبره اجرای فاز دوم و ادامه عملیات استحکام‌بخشی و مرمت بدنه منار مسجد جامع نطنز در شهریورماه ۱۴۰۱ به پایان رسید.

وی عنوان کرد: نظر به اینکه باگذشت زمان مصالح به‌کار رفته در ابنیه تاریخی دچار فرسودگی شده لزوماً می‌بایست حداقل هر ۲۰ سال مکان‌هایی که بیشتر در معرض خطر قرار گرفته و دچار ریزش می‌شوند، مرمت و بازسازی شوند و این پیوستگی مرمتی نیز در مناره مجموعه مسجد جامع را شاهد هستیم و از سال ۱۳۴۹ و سپس ۷۹ و در حال حاضر سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ عملیات مرمت و استحکام‌بخشی بدنه منار انجام پذیرفته است، بنابراین به‌زودی تمامی داربست‌های موجود در این بنا جمع‌آوری خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۰۲۵/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول