اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

خط ویژه| ناراحتی اصلاحات و «صدای آمریکا» از آب‌رسانی به خوزستان/ «زمستان سیاه» در اروپا و خودتحقیری غربگرایان در ایران

رسانه‌های اصلاح طلب پیش از این در مقطعی که مشکل آب خوزستان با نارضایتی مردم مواجه شده بود، همصدا با رسانه‌های معاند با تحریک مردم به آشوب و اغتشاش، اقدامات نهادهای ذیربط برای حل مشکل آب خوزستان را سانسور می‌کردند.

خط ویژه| ناراحتی اصلاحات و «صدای آمریکا» از آب‌رسانی به خوزستان/ «زمستان سیاه» در اروپا و خودتحقیری غربگرایان در ایران

گروه ویژه فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

ناراحتی اصلاح طلبان و «صدای آمریکا» از آبرسانی به خوزستان

هروقت اقدام خوبی انجام شده و گره‌ای از مشکلات مردم باز می‌شود، رسانه‌های معاند آن را سانسور کرده و بایکوت می‌کنند. این اصلاً عجیب نیست. رسانه‌هایی همچون صدای آمریکا، بی بی سی فارسی و اینترنشنال سعودی اصلاً برای همین مواجب بگیر آمریکا و انگلیس و رژیم آل سعود هستند.

اما نکته تأمل برانگیز اینجاست که برخی رسانه‌های داخلی که اتفاقاً خود را «اصلاح طلب» نیز می‌نامند، در بزنگاه‌ها کاملاً با دشمن همصدا شده و به یار داخلی رسانه‌های معاند تبدیل می‌شوند.

در جدیدترین نمونه، اکثریت مطلق روزنامه‌های منتسب به جریان اصلاح طلب، افتتاح پروژه آبرسانی غدیر در خوزستان را سانسور کردند. انجام این پروژه حدود ۱۲ سال معطل گذاشته شده بود و مدت زمان تعیین شده برای انجام آن ۳۶ ماه بود ولی دولت سیزدهم ظرف 10 ماه این پروژه را به اتمام رساند. با اجرای این پروژه مشکل آب ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستا با جمعیت ۴ میلیون و هفتصد هزار نفر حل شد.

 

این خبر مهم و امیدبخش در صفحات اول روزنامه‌های شرق، سازندگی، آفتاب یزد، آرمان امروز، ابتکار، مردم سالاری، همدلی و...هیچ جایی نداشت.

این رسانه‌ها پیش از این در مقطعی که مشکل آب خوزستان با نارضایتی مردم مواجه شده بود، همصدا با رسانه‌های معاند با تحریک مردم به آشوب و اغتشاش، اقدامات نهادهای ذیربط برای حل مشکل آب خوزستان را سانسور می‌کردند.

 

«زمستان سیاه» در اروپا و خودتحقیری غربگرایان در ایران

در حال حاضر به‌واسطه در پیش رو بودن زمستان سخت در اروپا و بحران انرژی در آمریکا که البته خود این دولت‌ها به جهت زیاده‌خواهی، مسبب آن هستند و به دلایل متعدد دیگر، ایران در مذاکرات دست برتر را دارد؛ به عبارت دیگر، هرچه دست آمریکا و تروئیکای اروپا خالی است، دست ایران پُر است. نشان به آن نشان که اروپا دست به دامان ایران شده تا هرطور شده از باتلاق جنگ اوکراین و بحران ناشی از آن رهایی یابد. بر همین اساس یکی از اهداف سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به مسکو، انتقال پیام اروپا بود. رئیس‌جمهور فرانسه از ایران درخواست کرده بود تا میان اروپا و روسیه میانجی‌گری کند.

 

شروط ایران برای احیای برجام کاملاً مشخص و واضح است. لغو دائمی و پایدار تمامی تحریم‌ها، راستی‌آزمایی معتبر، تضمین عینی و عملی و بسته شدن دائمی پرونده ادعایی درباره فعالیت‌های نظامیِ هسته‌ای ایران. اکنون زمان به نفع ما و به ضرر آمریکا و اروپا است.

با اینحال برخی رسانه‌ها در داخل با عوض کردن جای طرفین، طوری وانمود می‌کنند که صرفاً این ایران است که از تعویق در احیای برجام ضرر می‌کند.

در همین رابطه روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «گمان نمی‌کنم تهران سودی در به تأخیر انداختن توافق ببیند. در مورد موضوع سوخت‌رسانی به اروپا، اگر قرار باشد مشکل تحریم ایران حل شود تا بتواند برای زمستان امسال بخشی از سوخت اروپا را تأمین کند، زمان حل مشکل همین الان است و تأخیر بیش از حد این فرصت را از ایران سلب خواهد کرد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «حقیقت این است که با اتلاف وقت نه تنها شرایط برای ایران مساعدتر نخواهد شد، بلکه با گذر زمان مخالفان برجام و لابی‌های متخاصم هم فرصت بهره‌برداری بیشتری از فضای هیجانی انتخابات کنگره آمریکا برای تشدید «توافق‌هراسی» خواهند داشت و هم مجال بیشتری برای ایجاد موانع جدید حقوقی خواهند یافت.»

در سوی مقابل «علی واعظ» در توئیتی نوشت: «متاسفانه با این پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت.»

 

این همصدایی قابل تأمل و البته تأسف برانگیز است. چرا که علی واعظ از فعالین ضدایرانی و نزدیک به سازمان جاسوسی آمریکاست.

هم‌صدایی با رسانه‌های معاند در انکار اقدامات مثبت دولت

در روزهای گذشته «علی صالح‌آبادی» رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری تاکید کرد: «تورم نیز از ۵۹.۳ درصد در ابتدای دولت به ۴۰.۱ درصد رسیده است. این آمار در شرایطی به دست آمده که در ماه‌های اخیر با تورم جهانی نیز مواجه بودیم به طوری که از اواخر سال قبل کشورهای اروپایی و آمریکایی با افزایش شدید تورم مواجه شدند. در داخل کشور نیز ما از ناحیه طرح مردمی سازی یارانه‌ها تورم داشتیم که به عنوان مثال تورم ماهیانه خردادماه به بیش از ۱۲ درصد رسید.»

 

وی افزود: «البته این تورم طبیعی بود و هر وقت نیز طرح را اجرا می‌کردیم همین اتفاق رخ می‌داد، ولی بحمدالله آثار تورم این موضوع در مردادماه تخلیه شد و تورم ماهیانه مردادماه به ۲ درصد رسید و هم‌اکنون در روال عادی قرار گرفته‌ایم.»

مهار تورم در دولت سیزدهم در حالی است که روحانی در سال ۱۴۰۰ در حالی دولت را به رئیسی تحویل داد که نرخ تورم به ۵۷ درصد در تیر ماه رسیده بود؛ یعنی بالاترین رقم ۷۰ سال اخیر. با این حال در دولت سیزدهم علی‌رغم اجرای سیاست اصلاحات ارزی در حوزه کالاهای اساسی، با اجرای سیاست‌های منضبط پولی و بودجه‌ای، نرخ تورم سالانه منتهی به خرداد ۱۴۰۱ معادل ۴۱ درصد (گزارش بانک مرکزی) بوده و نسبت به نرخ تورم پایان دولت روحانی که ۵۷ درصد بوده است، حدود ۱۶ واحد درصد کاهش  نشان می‌دهد.

 

گفتنی است تورم نقطه‌به‌نقطه از زمان تحویل دولت سیزدهم رو به کاهش بوده ولی اخیراً پس از حذف حذف رانت ارزی بالا رفت و دولت برای جبران آن، یارانه نقدی به حساب خانوارهای کشور واریز کرد. با این حال به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران اقتصادی، تورم ناشی از حذف رانت ارزی مقطعی بوده و در ماه‌های بعدی تداوم نخواهد داشت.

با این حال برخی رسانه‌های داخلی با سانسور میراث دولت روحانی و همچنین با سانسور اقدامات مثبت دولت رئیسی در حوزه اقتصادی، اینگونه القاء می‌کنند که گویا بحران عظیم اقتصادی در ایران وجود دارد. این دقیقاً همان خطی است که رسانه‌های معاند دنبال می‌کنند.

 

در همین رابطه روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «سرگیجه تورم» نوشت: «درست در شرایطی که مطابق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مرداد ۱۴۰۱ حدود ۴۱.۵ درصد بوده و نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد امسال به ۵۲.۲ درصد رسیده است و تورم نقطه به نقطه سه استان ایران یعنی کرمان، اردبیل و آذربایجان غربی از ۶۰ درصد عبور کرده است، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اعلام کرد که در سال اول ریاست‌جمهوری او نرخ تورم ۲۰ درصد کاهش یافته است! این گفته عجیب رئیس‌جمهور در شرایطی مطرح می‌شود که مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه منتهی به مرداد ۱۴۰۰ را ۴۵.۲ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد سال گذشته را ۴۳.۲ درصد اعلام کرد.»

قابل توجه حامیان شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»!

در روزهای گذشته «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان در کنفرانس خبری در پراگ پایتخت جمهوری چک گفت: «اهمیتی ندارد که رأی دهندگان آلمانی چه فکری می‌کنند یا چقدر زندگی آنها سخت می‌شود، من اوکراین را در اولویت قرار می‌دهم. اگر به مردم اوکراین قول بدهم تا زمانی که به ما نیاز دارند در کنارشان می‌ایستیم، می‌خواهم آن را انجام دهم. مهم نیست رأی دهندگان آلمانی من چه فکری می‌کنند، اما من می‌خواهم به مردم اوکراین رسیدگی کنم.»

 

وی در ادامه گفت: «اکنون با فصل زمستانی مواجه هستیم که ما سیاستمداران دموکراتیک به چالش کشیده خواهیم شد. مردم به خیابان خواهند رفت و می‌گویند نمی‌توانیم پول انرژی خود را بپردازیم؛ و من می گویم "بله می دانم، بنابراین ما در زمینه اقدامات اجتماعی به شما کمک می‌کنیم. " اما نمی‌خواهم بگویم "بسیار خوب پس تحریم‌ها علیه روسیه را متوقف می‌کنیم. " ما در کنار اوکراین خواهیم ایستاد و این بدان معناست که تحریم‌ها باقی خواهند ماند. همچنین در فصل زمستان، حتی اگر برای سیاستمداران واقعاً سخت باشد.»

این اظهارنظر مقام آلمانی به هیچ عنوان در رسانه‌های معاند فارسی زبان و رسانه‌های داخلی منتسب به جریان اصلاح طلب بازتاب نداشت. چرا که با انتشار آن، رسوایی بزرگی برای این جریان به وجود می‌آید.

انتهای پیام/./ ت 2

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول