اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

اینجا بساط خدمت بی‌منت پهن است/ روایت گام‌های استوار جهادگران برای سازندگی

روستائیان حالا دیگر تنها نیستند و همت جهادگران به کمک شان آمده‌اند، جهادگرانی که بساط کسب و کار رایگان خود را بدون منت در این روستاها پهن کرده تا گرد محرومیت را از چهره این روستاها بزدایند.

اینجا بساط خدمت بی‌منت پهن است/ روایت گام‌های استوار جهادگران برای سازندگی

خبرگزاری فارس- بیرجند، لیلا لیمویی؛ این روزهای استان خراسان‌جنوبی در آستانه رویداد بسیار مهم برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران به میزبانی شهرستان فردوس است که می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد و در تاریخ استان ثبت شود.

۱۳ شهریور ماه سالروز زلزله بزرگی در سال ۱۳۴۷ در جنوب خراسان شهر فردوس است زلزله‌ای بسیار عظیم که علی‌رغم بزرگی آن دولت وقت و طاغوت نه تنها هیچ کمکی به مردم زلزله زده نکردند بلکه از کمک‌های مردمی اندکی که به مردم این منطقه هم شد مانع شدند.

اولین جهاد

در سال ۱۳۴۷ چند روز پس از زلزله فردوس مقام معظم رهبری که در آن سال ۲۹ سال سن داشته و هیچ مسئولیتی در کشور نداشته و فقط یک طلبه بودند به همراه تعدادی طلبه و با حمایت بازاریان مشهد به فردوس که در جنوب خراسان وقت واقع شده آمدند و به مردم زلزله‌زده کمک و امدادرسانی کردند.

این اقدام در آن سال آغاز حرکت و فعالیت های جهادی و کمک به زلزله زدگان شد اما گسترش و توسعه قابل توجهی نداشت تا دهه ۷۰ و تشکیل بسیج سازندگی به دستور مقام معظم رهبری و پس از آن شکل‌گیری گروه‌های جهادی.

در حال حاضر گروه‌های جهادی در سطح بین‌المللی و در بسیاری از کشورهای مسلمان جهت کمک به همنوعان حتی در بحث بازسازی عتبات عالیات فعالیت دارند و امید است به‌زودی شاهد گفتمان جهادی در دنیا خواهیم بود.

برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در شهرستان فردوس که با همکاری و نظارت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و بسیج سازندگی کشور در دولت مردمی ایران قوی برگزار خواهد شد نشان از توجه به خراسان‌جنوبی و امیدآفرینی در دل مردم این خطه کویری دارد.

در راستای این اجلاسیه، رزمایش «جهاد مقدس» به یاد آن طعم شیرین و حرکت بزرگی که اتفاق افتاده از سوم شهریور ماه در خراسان‌جنوبی با محوریت شهرستان فردوس و با حضور گروه‌های جهادی شهرستانی، استانی و کشوری آغاز شده و تا ۱۳ شهریور روز اجلاسیه ملی جهادگران ادامه دارد.

قرارگاه و گروه‌های جهادی زیادی در حوزه‌های مختلف از عمرانی گرفته تا پزشکی، دامپزشکی، فرهنگی، هنری، فنی تخصصی، آبرسانی و غیره در سطح استان حضور دارند و در حال خدمات‌رسانی هستند.

استقبال و همکاری مردم روستاهای مورد هدف فعالیت جهادگران با توجه به نیازسنجی‌های درست و فعالیت‌های جهادی مطابق با نیاز روستائیان در پیشرفت کارها قابل توجه است و از دیگر نکات مهمی که در رزمایش «جهاد مقدس» می‌توان به آن اشاره کرد نمود شکوه وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در فعالیت‌های جهادی و جهادگران است.

خدمت بی‌‌منت

روستائیان حالا دیگر تنها نیستند و همت جهادگران به کمک شان آمده‌اند، جهادگرانی که بساط کسب و کار رایگان خود را بدون منت در این روستاها پهن کرده تا گرد محرومیت از چهره این روستاها بزدایند.

برای به تصویر کشیدن شکوه وحدت و اتحاد در رزمایش جهاد مقدس با مسئول یکی از گروه‌های جهادی اهل سنت شهرستان درمیان که برای خدمت‌رسانی در روستای «مهران کوشک» شهرستان فردوس مستقر هستند گفت‌وگو کردیم.

«محمدحسن حسنی» مسؤول گروه جهادی سردار شهید حمزه‌ای روستای درمیان با بیان اینکه دو گروه جهادی از شهرستان درمیان در قالب رزمایش «جهاد مقدس» به شهرستان فردوس اعزام شدند، بیان داشت: گروه جهادی شهید حمزه‌ای از روستای درمیان و گروه جهادی امام جواد(ع) از روستای نوغاب طی پنج روز در روستای مهران کوشک شهرستان فردوس حضور دارند و خدمات عمرانی، آموزشی و عمومی به مردم این روستا ارائه خواهند داد. 

وی با اشاره به اینکه ۱۷ جهادگر در قالب دو گروه جهادی ذیل رزمایش «جهاد مقدس» خدمت‌رسانی دارند، مطرح کرد: این گروه‌های جهادی جزو گروه‌های جهادی جغرافیا محور است و غیر از رزمایش «جهاد مقدس» و اجلاسیه ملی جهادگران، فعالیت‌های جهادی زیادی در سطح شهرستان درمیان طی تابستان و حتی خارج استان در صورت نیاز داشته و دارد.

از ارائه خدمات عمرانی تا کلاس‌های تقویتی

مسؤول گروه جهادی شهید حمزه ‌ای روستای درمیان با بیان اینکه زمینه فعالیت این دو گروه جهادی بیشتر عمرانی است، اظهار داشت: طی مدتی که در روستای مهران کوشک فردوس هستیم اعضای گروه جهادی تقسیم‌بندی شده و یک گروه دیوارچینی و حصارکشی خانه محروم و گروه دیگر کار دیوارکشی خانه عالم را آغاز کردند که طی چند روزی که در این روستا حضور داریم تمام خواهد شد.

حسنی گفت: همچنین تعدادی از جهادگران طی هماهنگی که با شورا و مدیر مدرسه انجام شد نسبت به برگزاری کلاس تقویتی برای دانش‌آموزان اقدام و در کنار فعالیت‌های عمرانی خدمات آرایشگری برای مردان روستا انجام می‌شود، همچنین  کار تعمیر لوازم خانگی اهالی روستا توسط جهادگران تخصصی انجام شده است.

رضایت مردمی

وی به رضایت و استقبال بسیار خوب مردم از حضور و فعالیت جهادگران اشاره و عنوان کرد: همکاری بسیار خوب مردم را در این مدت شاهد بودیم که این خود باعث تسریع در روند انجام فعالیت‌های جهادی شده است.

مسؤول گروه جهادی شهید حمزه‌ای درمیان گفت: برنامه حضور گروه‌های جهادی شهید حمزه‌ای و امام جواد(ع) در روستای مهران کوشک پنج روزه است اما اگر بسیج سازندگی شهرستان فردوس خواستار حضور بیشتر این دو گروه جهادی در شهرستان باشد همچنان آمادگی حضور و خدمت‌رسانی داریم.

حسنی تبیین کرد: مسئله‌ای که در خصوص حضور گروه‌های جهادی شهرستان درمیان قابل توجه و اهمیت است این بوده که تمام ۱۷ جهادگر از برادران اهل سنت شهرستان درمیان بوده و در روستایی خدمت‌رسانی دارند که صددرصد جمعیت شیعه هستند و این مسئله باعث افزایش وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در رزمایش «جهاد مقدس» شده است. 

وی تصریح کرد: صفا، صمیمیت و همکاری بسیار خوب بین مردم روستای مهران کوشک و جهادگران اهل سنت وصف نشدنی است که این مسئله باعث پیشرفت فعالیت‌ها به نحو مطلوبی شده است.

مسؤول گروه جهادی شهید حمزه‌ای درمیان تأکید کرد: در کار و فعالیت جهادی برای کمک به مناطق محروم و خدمت به مردم شیعه و سنی معنا ندارد و حتی اجرای این گونه رزمایش‌ها و حضور اهل سنت در مناطق شیعه‌نشین و بلعکس باعث انتقال پیام وحدت و اتحاد می‌شود.

جهادگران بی‌ادعا

در زمانه‌‌ای که هر کس دنبال آن است که گلیم خودش را از آب بیرون بکشد، هستند مجاهدان و جهادگرانی بی‌ادعا که علاوه بر مشکلات ریز و درشت خود، به فکر دیگران هستند و کمتر به خود توجه دارند، اینان کمر همت بسته‌ و تا ته خط خواهند رفت.

اما از سوی دیگر افرادی نیز هستند که دنبال آموختن هستند در دانشگاه عشق و شیرین ‌ترین لحظات خود را در کنار مردم مناطق محروم می‌‌گذرانند بدون اینکه خستگی به خود راه بدهند، این مجاهدان تنها گوش شنوا برای شنیدن دردهای محرومان هستند و آمده‌ اند با دلی بزرگ خانه‌‌های سبز بسازند و یاری‌گر هم نوعانشان باشند.

سال‌هاست جهادگران با حضور در مناطق محروم و کم‌برخوردار به یاری هموطنان نیازمند می‌شتابند، بر اساس آمار‌ها هم اکنون بیش از ۴۰ هزار گروه جهادی ثبت شده خدمت‌رسان و متخصص در حوزه‌های مختلف در استان‌های ایران مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام/4905

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول