اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

معاون آب و خاک وزارت جهاد: مرمت، بازسازی و لایه‌روبی ۳۱ هزار رشته قنات در کشورانجام شده است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال گذشته مرمت، بازسازی و لایه‌روبی ۳۱ هزار رشته قنات در کشور انجام شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد: مرمت، بازسازی و لایه‌روبی ۳۱ هزار رشته قنات در کشورانجام شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فریبرز عباسی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عصر امروز در مراسم افتتاح قنات روستای عیلکی اظهارداشت: برای بخش کشاورزی در این استان مسولان وقت بسیاری می‌گذارند.

وی تصریح کرد: مسولان سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیر مسائل آب و خاک استان هستند که قابل تقدیر است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروز پروژه‌های حوزه آب و خاک را در استان بازدید و برخی از پروژه‌های افتتاح شد، افزود: استان خراسان‌جنوبی در سال گذشته در توسعه سامانه‌‌های نوین آبیاری جزو استان‌های برتر بوده و مقداری که این استان نسبت به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری عقب افتادگی تاریخی دارد اما در سال گذشته خوشبختانه حرکت خوبی شده و امسال تاکنون که پنج ماه از سال گذشته اعتبارات ۱۴۰۱ را نگرفته ایم و تخصیص نداشته‌ایم و نداده‌ایم با این وجود تا اینجا هم جزو اولین یا دومین استان برتر بوده که این نتیجه پیگیری‌های مسولان استان است.

عباسی ادامه داد:در حال حاضر حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان از حدود ۱۵۰ هزار هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند که در سال‌های آینده با پیگیری‌های صورت گرفته شاهد ارتقای جایگاه استان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص قنوات خوشبختانه استان جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد، یادآور شد: ۴۱ هزار رشته قنات در کل کشور داریم که تاکنون حدود ۳۱ هزار رشته از این قنوات در گذشته مرمت، لایه روبی و بازسازی شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: این به معنای این نبوده که قنواتی که قبلا بازسازی شده‌اند دیگر به بازسازی نیازی ندارند بلکه قنوات سازه‌ای بوده که نسبت به حوادث طبیعی بسیار آسیب‌پذیر می‌باشد و حتی باران شدید آسیب می‌بیند و نیاز به بازسازی دارند.

عباسی اضافه کرد: تاکنون حدود ۳۱ هزار رشته قنات در کشور لایه روبی شده و خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان کشور صاحب بیشترین قنوات ثبت شده به میزان ۷ هزار رشته است.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی جزو استان‌هایی بوده که بسیار به آب قنوات و آب زیرزمینی وابسته است، بیان داشت: ۲۵ درصد منابع آب استان به منابع قنوات وابسته بوده که یک مزیت و یک ریسک بوده که در شرایط خاص اگر آسیب ببینند و مشکل برطرف نشوند مزارع و باغات آسیب می‌بینند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: متاسفانه در سیل‌های مرداد ماه امسال در ۱۸ استان کشور بیشترین خسارات به کانال‌ها، انهار آبیاری و قنوات صورت گرفته است.

عباسی، قنوات را سازه آسیب‌پذیر دانست که نیاز به مراقبت و توجه بیشتری نسبت به سایر سازه‌های آبی دارد و یادآور شد: خوشبختانه تلاش‌های خوبی در سال گذشته برای بازسازی قنوات وجود داشته است.

وی گفت: قول داده شده که توجه ویژه‌ای از نظر اعتباری به قنوات استان شود و نسبت به سال گذشته اعتبارات قنوات استان را دو تا سه برابر کنیم.
طرح‌های بزرگی که امسال در کشور آغاز شده و شروع آن از این استان بوده در بحث قنوات و طرح آبخیز تا جالیز بوده که این قنات که امروز افتتاح می‌شود در راستای این طرح بوده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: در معاونت آب و خاک وزارت جهاد و همکاران در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به صورت همگام و یکجا در مکانی که کار آبخیزداری انجام می‌شود در پایین دست کار احیا را انجام می‌دهیم.

عباسی به مزیت‌های این طرح اشاره داشت و گفت: مهم‌ترین مزیت این طرح جلوگیری از آسیب‌های سیل، افزایش آبدهی قنوات و پایداری آب قنوات است.

وی با بیان اینکه اولین پایلود اجرای این طرح در خراسان‌جنوبی بوده و امسال در کل کشور آن را توسعه می‌دهیم و هماهنگی‌های لازم انجام شده تا این دو دستگاه در کنار هم به صورت مکمل یکدیگر کار کنند تا هم سرمایه‌گذاری‌های اثربخش بوده و هم اینکه در مورد قنوات آسیب‌پذیری آن کاهش ‌یابد، خاطرنشان کرد: از حدود ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری که در استان اجرا شده زیر هر سازه حداقل یک قنات وجود دارد و باید گفت در استان بیش‌از ۲ هزار و ۲۰۰ قنات با این رویکرد اصلاح شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول