اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش جرائم نوظهور و آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مطالعات جرم‌شناسی و برنامه‌ریزی به منظور کاهش جرائم نوظهور و آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش جرائم نوظهور و آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا قنبری، مستشار قضائی و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اساسی‌ترین وظیفه مدیریت را برنامه‌ریزی خواند و بیان کرد: برنامه‌ریزی اولین و مهم‌ترین فعالیت لازم برای دستیابی به نتایج مطلوب است. برنامه‌ریزی برای آینده باید با نگاهی به گذشته و اتفاقات و نتایج ثبت شده انجام گیرد که ما در حوزه پیشگیری از جرائم و کاهش آسیب‌های اجتماعی قطعا از تجارب موفق استفاده خواهیم کرد.

مستشار قضائی و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی ادامه داد: در هر حوزه‌ای به ‌ویژه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم ضرورت وجود فرآیند برنامه‌ریزی مشتمل بر پیش‌بینی جرائم و تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام گیرد و ساماندهی امور، تخصیص منابع و امکانات اجرای صحیح ماموریت‌ها، نظارت بر اجرای برنامه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.

قنبری افزود: ضعف در برنامه‌ریزی سبب تدوین برنامه‌های غیر اثربخش، هدررفت سرمایه انسانی و مالی و اجرای اقدامات بلااثر در کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی یکی از وظایف اساسی برنامه‌ریزی را نظارت بر عملکرد عنوان کرد و گفت: هیچ برنامه‌ای بدون نظارت به ‌درستی اجراء نمی‌شود چراکه از طریق نظارت بر عملکرد می‌توان نسبت به رفع خطاها و اصلاح عملیات اقدام و در مسیر تحقق اهداف و ماموریت‌ها گام موثر برداشت.

وی اظهار کرد: از دیگر وظایف برنامه‌ریزی، شناسایی عوامل موثر بر بروز یا افزایش جرائم و آسیب‌ها و از بین بردن عوامل اصلی جرم‌زا و کاهش اثرات آن است که نیازمند مطالعه علمی و پژوهشی مستمر مبتنی بر آسیب‌شناسی وضع موجود، آینده‌نگری و آینده‌پژوهی است که اهمیت مطالعات اجتماعی و جرم‌شناسی را آشکار می‌کند.

قنبری بیان کرد: حوزه مطالعات اجتماعی، جرم‌شناسی و برنامه‌ریزی به مثابه حلقه‌های یک زنجیر هستند که غیرقابل تفکیک بوده و اثربخشی و کارآمدی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را در سطح ملی و استانی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول