اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کیت‌های تشخیص بیماری انسان و دام بومی‌سازی می‌شود/ همکاری پژوهشگاه مهندسی ژنتیک با دانش‌بنیان‌ها

با توجه به نیاز کشور و واردات کیت‌های تشخیص بیماری‌های دام و انسان، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تلاش میکند کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کند.

کیت‌های تشخیص بیماری انسان و دام بومی‌سازی می‌شود/ همکاری  پژوهشگاه مهندسی ژنتیک با دانش‌بنیان‌ها

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، کیت‌های تشخیصی بیماری‌های انسان و دام‌ یکی از ملزومات پرمصرفی هستند که واردات آن‌ها معمولا هزینه زیادی را برای کشور به بار می‌آورد.

بومی‌سازی و تولید کیت‌های تشخیصی، بازار بزرگی‌‌ است که با ورود پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه می‌تواند علاوه بر تامین نیاز کشور، مانع هدررفت ارز و ایجاد اشتغال برای محققان و پژوهشگران داخل کشور شود. در همین راستا به سراغ  «جواد محمدی» سرپرست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری رفتیم تا از برنامه‌های این پژوهشگاه برای بومی ‌سازی و تولید کیت‌های تشخیصی مطلع شویم. 

محمدی با تاکید بر لزوم خودکفایی کشور در تولید کیت‌های تشخیصی بیماری‌های دام و انسان، توضیح داد: به‌طور کلی تکنیک‌های تشخیصی بر پایه کیت های تشخیص عصاره ژنتیکی (PCR)، کیت های سرولوژی (تشخیص آنتی بادی)، کیت های تشخیص آنتی ژن، کیت های بیوشیمی و کیت های نواری تشخیص سریع یا همان کیت های رپید (لترال فلو) می باشد.
وی افزود: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد واردات کیت های مورد استفاده در تشخیص بیماری های دامپزشکی و بعضا کمبود در برخی کیت های پزشکی است.از آنجا که دانش فنی تمام این کیت ها بصورت تجاری و به کمک یک گروه دانش بنیان در این پژوهشگاه فراهم شده است در تلاش هستیم زیر ساخت های مورد نیاز در این راستا تامین و با اخذ مجوز های فروش، تا قبل از دهه فجر امسال این فراورده ها تولید و وارد بازار مصرف گردند.


سرپرست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در ادامه گفت: به این ترتیب 33 فرآورده بیوشیمی، حدود 10 فرآورده مورد نیاز صنعت تشخیص بیماری یا آلودگی در دامپزشکی و چندین فرآورده دیگر که بیشتر مصرف تحقیقاتی داشته و معمولا مورد مصرف دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار می گیرند، پس از اخذ مجوز فروش،  تولید و روانه بازار خواهند شد.

وی درخصوص زمان بندی این پروژه مهم گفت: تا اوایل مهر ماه ۱۴۰۱،زیر ساخت های مورد نیاز تولید این کیت ها در پژوهشگاه فراهم می شود و تا اواخر آبان سال ۱۴۰۱ مجوزهای IS۰۱۳۴۸۵ آن اخذ خواهد شد و در نهایت حداکثر در اواخر آذر ماه از این محصولات رونمایی می شود وبرای فروش و تجاری سازی وارد بازار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول