اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

تامین امنیت زوارماموریت اصلی قرارگاه اربعین فراجا

فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا گفت:تامین امنیت زوار اربعین حسینی مهمترین ماموریت قرارگاه اربعین پلیس است.

تامین امنیت زوارماموریت اصلی قرارگاه اربعین فراجا

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سردار محمد شرفی فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا در نشست خبری با اصحاب رسانه به عملکرد پلیس در تسهیل و تردد زوار اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: همایش پیاده روی باشکوه و عظمت مایه مباهات و فخر و باعث وحدت شیعیان و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در مقابل هجمه نرم دشمنان است.

وی گفت: قرارگاه اربعین حسینی فراجا متشکل از ۱۵ کمیته تخصصی است. ۵ قرارگاه فرعی در استان‌های مقصد داریم که از رسالت های مهم ما تامین امنیت زوار است تا ۵ میلیون زائر ایرانی و خارجی_ از کشورهای همسایه_ از مرز عبور کنند و بطور کلی باید گفت که ریل امنیت ایجاد کردیم تا قطار راهپیمایی روی آن حرکت کرده و باز گردد.

سردار شرفی تصریح کرد: اشراف اطلاعاتی بر آسیبها و پیشگیری از سرقت خودروها ، تامین امنیت محورهای منتهی به پایانه ها و همه این موارد در طرح کنترل زائر از مبدا به مقصد مشخص شده است.

وی ادامه داد: ۲۲۸ کلانتری، ۱۷ پاسگاه و ۸۱ بخش انتظامی در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی وظیفه تامین امنیت را برعهده دارند؛ همچنین ۶۶ ایستگاه بازرسی موقت و ۳۳ ایستگاه بازرسی ثابت در این مسیر پیش بینی شده است.

سردار شرفی تصریح کرد: ۱۳۱ نقطه توقفگاه در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی ایجاد شده است؛ ۹۴۳ گشت خودرویی و ۳۶۱ گشت موتوری نیز به غیر از گشت‌های راهور حضور خواهند داشت.

فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا به موضوع ترافیک محورهای مواصلاتی پرداخت و گفت: ۱۱۰ پاسگاه پلیس راه و ۶۱ واحد سیار پلیس راهور برای کنترل محورها پیش بینی شده؛ ۱۲۱۹ تیم خودرویی پلیس راه و ۱۱۸ گشت موتوری با ۸ هزار نفر نیرو نیز در مسیر مستقر بوده و در این ایام فعالیت خواهند داشت.

سردار شرفی اعلام کرد: از سال ۹۵ تا ۹۷، ۱۵ روز پیک ترافیک در این ایام داشتیم اما در سال جاری پیش بینی می شود سفرها از ۱۱ شهریور آغاز و ۱۵ تا ۱۸ شهریور به اوج خود برسد.

وی گفت: با توجه به گرمی هوا زائران بهتر است متناسب با این وضعیت به گونه ای برنامه ریزی کنند که با مشکل مواجه نشوند؛ شروع بازگشت زوار از ۱۹ شهریور پیش بینی شده و اوج بازگشت ها نیز در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۸ شهریور خواهد بود.

وی افزود: پیش بینی  ۲ هزار و ۷۷ تردد در ساعت در مهران و در کرمانشاه _بیستون پیش بینی ۳۷۸۸ تردد در ساعت خواهیم داشت و این محور پر تردد ترین محور خواهد بود؛ همچنین محور ماهشهر- بندرامام ۳ هزار و ۱۷۶ تردد در ساعت خواهند داشت.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا به بحث کنترل مرزها پرداخت و گفت: خلاهای مرزی با استقرار و افزایش نیرو و تقویت مرزبانی پوشش داده شده تا کسی بدون مجوز از مرز خارج نشود همچنین گشتهای مشترک مرزی دو کشور ایران و عراق هم اجرا خواهد شد.

رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین درباره گذرنامه گفت: روزانه ۳۷ هزار گذرنامه صادر می‌شد اما در حال حاضر درخواست صدور گذرنامه بیش از ظرفیت‌های ما است و ما برای اینکه پاسخگوی مراجعان باشیم دو اقدام در دستور کار قرار دادیم؛ اول اینکه گذرنامه های فاقد اعتبار که از سال ۹۱ در اختیار مردم است و مخدوش نشده را تمدید کنیم؛ همچنین برگ گذر ویژه اربعین را طراحی کرده و زائران می توانند از این برگه نیز استفاده کنند.

وی گفت: تمام سربازان غیرغایب، دانشجویان و طلاب می‌توانند بدون گذاشتن وثیقه با دریافت برگ گذر موقت ویژه اربعین در راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق شرکت کنند.

سردار شرفی ادامه داد: هزار و ۱۰۰ دفتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور در این ایام برای گذرنامه تا ساعت ۱۸ خدمات ارائه می دهند. 

سردار شرفی تصریح کرد: افرادی که برگ گذرموقت دریافت می کنند صرفا می ‌توانند برای اربعین تردد کنند و با هماهنگی که با عراق صورت گرفته فعلا از ۶ صفر امکان تردد به عراق را دارند البته در حال رایزنی هستیم تا بتوانند افراد زودتر به عتبات اعزام شوند. 

وی با بیان اینکه زوار باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند اعلام کرد: تنها مدرک مورد نیاز گذرنامه و برگه گذرموقت است و نیازی به همراه داشتن سایر مدارک شناسایی نیست.

سردار شرفی تصریح کرد: افراد برای سفر حتما در سامانه سماح ثبت نام کنند؛ افرادی که نیاز به دینار یا دلار دارند از محل‌های معتبر تهیه کنند؛ همچنین همراه داشتن داروهای کدئین دار و روان گردان در عراق مصداق جرم است مگر با مجوز پزشکی. زوار بدانند پلیس در مرز کنترل می کند بنابراین این داروها را به همراه نداشته باشند؛ همچنین توصیه می کنیم زائران در مسیر رفت و برگشت هیچ بسته ای را از افراد ناآشنا نگیرند.

وی گفت: با طرف عراقی تفاهم کرده ایم که اگر به هر دلیلی زائر را بازداشت کردند به ما تحویل دهند.

سردار شرفی اعلام کرد: با توجه به گرما زائران ملاحظات لازم را در نظر بگیرند البته در مسیر پیش بینی لازم برای جلوگیری از گرمازدگی شده است؛ همچنین ۱۷ باب آشپزخانه در مرزها و دستگاههای مه پاش و یخساز نیز مهیا شده است؛ یک بیمارستان سرپایی نیز در مهران آماده خواهد شد.

فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا خاطرنشان کرد: ۹۴ تیم امدادی در ۸ پایانه مرزی نیز مستقر شده؛ ۸ سازه بادی امدادی نیز مهیا شده است تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد؛ ۶ دستگاه بالگرد و هواپیما در مهران و دو پرنده پهبادی نیز در ایلام و دو پرنده در مرز مهران مستقر خواهند شد ؛ در مجموع از ۵ پهباد در این ایام استفاده خواهد شد. 

وی افزود: پلیس فتا نیز در پایگاههای مرزی حضور خواهد داشت و فضای مجازی را رصد می کند. پلیس آگاهی نیز کارشناسان تشخیص هویت و چهره زن را در مرز مستقر خواهندکرد. پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز با ۲۳۲ نفر نیرو در مرزها مستقر خواهند شد. 

وی درباره تمدید گذرنامه در مرزها گفت: امکان تمدید گذرنامه در مرزها وجود ندارد و حتما قبل از سفر زایران اقدامات لازم را انجام دهند. 

سردار شرفی درباره یگان ویژه گفت: ما در مجموع با ۳۰ هزار نفر نیرو در این ایام حضور خواهیم داشت.

رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین گفت: از هفتم ماه سفر مرز سومار برای تردد موکبها تعیین شده است. مرز ریمدان برای ورود اتباع در نظر گرفته شده است؛ همچنین تمهیدات لازم برای ورود اتوبوس‌های زائران اتباع نیز در نظر گرفته شده است. 

شرفی تصریح کرد: مرزهای تمرچین، باشماق و حاج عمران در کنار ۴ مرز ورودی احتمالا ایجاد خواهد شد البته از مرز باشماق و تمرچین فقط به صورت کاروانی اجازه تردد داده شده است. 

وی درباره گیت ها گفت: امسال هم ترازی بین گیت‌های ایرانی و عراقی ایجاد شده و اگر همزمان خدمات دهند با کمترین ایستایی زائران تردد خواهند کرد.

گفتنی است در این نشست خبری سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور فراجا و سردار علی ذوالقدری رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول