اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در عراق فراهم است/روابط اقتصادی عراق و استان کردستان گسترش یابد

رئیس اتاق بازرگانی استان دیاله عراق گفت: اگر شرکت‌های ایرانی در عراق سرمایه‌گذاری کنند مشکلات آنها در این کشور حل خواهد شد و زمینه سرمایه‌گذاری برای آنها فراهم خواهد شد.

زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در عراق فراهم است/روابط اقتصادی عراق و استان کردستان گسترش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عبدالسلام التمیمی عصر امروز در دیدار فعالان اقتصادی عراق با استانداری کردستان برگزاری جلسات و رایزنی اقتصادی میان دو کشور را ضروری برشمرد و از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی عراق با کشور جمهوری اسلامی خبر داد.

وی با اشاره به اینکه اگر کالاها و محصولات غذایی مانند کالاهای لبنی و خوراکی مدت زیادی در گمرک و مرز بماند فاسد خواهد شد و منجر به ضرر و زیان می‌شود خواستار رفع این مشکل از سوی دولت ایران شد.

التمیمی یادآور شد: اگر شرکت‌های ایرانی در عراق سرمایه‌گذاری کنند مشکلات آنها در این کشور حل خواهد شد و زمینه سرمایه‌گذاری برای آنها فراهم خواهد شد.

وی واردات کالاهای ایرانی به کشور عراق را رضایت بخش توصیف کرد و گفت: امید است روابط میان دو کشور تداوم داشته باشد و مراودات و فعالیت های اقتصادی توسعه یابد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران عراقی تمایل و علاقه‌مند به تعامل و ارتباط با کشور ایران هستند و انتظار دارند زمینه و بسترهای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شود و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران برداشته شود.

کردستان دروازه تجاری عراق محسوب می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست، کردستان را دروازه تجاری کشور عراق دانست و گفت: ظرفیت ها و زمینه‌های مبادله تجاری کردستان با استان دیاله عراق فراهم است.

بختیار خلیقی گفت: با توجه به صنایع پیشرفته، معادن غنی، ظرفیت‌های کشاورزی آمادگی داریم که با تجار و سرمایه‌گذاران عراق همکاری لازم را داشته باشیم.

وی افزود: ۹۸۷ واحد صنعتی و ۳۹۷ واحد معدنی در کردستان وجود دارد و در زمینه تجارت استان کردستان به عنوان دروازه تجاری با اقلیم کردستان عراق شناخته شده و بیشترین مبادلات تجاری را با این کشور داریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: کردستان این ظرفیت را دارد هم در زمینه صنعت، هم معدن و هم کشاورزی با استان دیاله عراق همکاری داشته و مبادلات تجاری خود را گسترش دهد.

مشکلات گمرکی سرمایه‌گذاران عراقی در مرزهای ایران حل خواهد شد

ناظر گمرکات استان کردستان گفت: اگر اقلیم کردستان عراق تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران را داشته باشد مشکلات گمرکی آنها در مرز کردستان و عراق و مسیر کرمانشاه حل خواهد شد.

خلیل حیدری اظهار کرد: بخش تجاری گمرک در خدمت فعالان اقتصادی اقلیم عراق قرار دارد.
به گفته وی، حضور فعالان اقتصادی در استان به تقویت توریسم سلامت و توسعه صنعت گردشگری کمک می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان گفت: پارک از صاحبان ایده های مبتنی بر نوآوری، فناوری و تکنولوژی حمایت می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه شرکت‌های پارک علم و فناوری مبتنی بر تکنولوژی روز و قابل اعتماد هستند یادآور شد: از آنجا که این شرکت‌ها قابل اعتماد هستند می‌توان با آنها روابط تجاری برقرار کرد.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و وابستگی معیشت مردم به کشاورزی گفت: می‌توان دانش، تکنولوژی کشور را به استان دیاله منتقل کرد.

به گفته وی، کارخانجات مختلفی در استان وجود دارد می‌توان در استان دیاله با شبیه سازی کارخانه ایجاد کرد.

وی افزود: پروژه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که با در اختیار دادن منابع و انرژی می توانند سرمایه‌گذاری کنند.

کردستان جزو استان‌های برتر اکوتوریسم در کشور است

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز گفت: کردستان جزو استان‌های برتر از لحاظ اکوتوریسم در کشور است.

آرمان وطن‌دوست نیز با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان ارتباط و تعامل با اقلیم کردستان عراق از لحاظ گردشگری مطلوب ارزیابی کرد.

وی یادآورشد: کردستان یکی از سه استان برتر در حوزه گردشگری است.

وی تعداد روستاهای هدف گردشگری را ۴۳ روستا و مناطق نمونه گردشگری را ۳۵ منطقه ذکر کرد و افزود: کردستان از جاذبه های دیدنی، موزه ها و کاخ موزه های تاریخی برخوردار است.

وی یادآورشد: هم اکنون تعداد ۸۰ پروژه بخش خصوصی و دولتی در دست اجراست.

وی برگزاری همایش‌های مشترک در حوزه گردشگری و صنایع دستی میان دو کشور عراق و کردستان ضروری دانست.

در این جلسه هر کدام از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشور عراقی از همکاری و سرمایه گذاری با کشور ایران بویژه استان کردستان اعلام آمادگی کردند و خواستار رفع موانع سرمایه گذاری اقلیم عراق در ایران شدند.

لازم بذکر است، سرمایه گذاران عراقی در زمینه تولید و سرمایه گذاری اقلامی مانند سیمان، مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، لبنیات، بسته بندی خرما، محصولات آلومینیوم و سرامیک فعالیت داشتند.

انتهای پیام/2330/85/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول