اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ماجرای شنبه‌های امید در تهران/ ورود اتوبوس‌های تازه‌نفس به خطوط پایتخت تا پایان شهریور

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص شنبه‌های امید، بازگشایی مدارس، کاهش سرفاصله قطارهای مترو در روزهای ابتدایی مهر، ماجرای شورایاری‌ها، خروج نمایشگاه‌های پرمخاطب از شهر و ... توضیحاتی ارائه کرد.

ماجرای شنبه‌های امید در تهران/ ورود اتوبوس‌های تازه‌نفس به خطوط پایتخت تا پایان شهریور

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، قرار است تا دوازدهم بهمن سال جاری هر شنبه یک پروژه و یا مجموعه ای از پروژه ها در شهر تهران افتتاح شود و از ۱۲ بهمن تا پایان سال روزانه در تهران پروژه های افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.

سال گذشته شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ای در خصوص خروج نمایشگاه های پرمخاطب از شهر تهران داشت اما این مصوبه هنوز به تایید فرمانداری تهران نرسیده است و همچنان نمایشگاه های پرمخاطب در شهر برگزار و باعث بروز ترافیک و دردسر برای شهروندان می شود. اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیگیر هستند تا این  مشکل را برطرف کنند.

بافت فرسوده در سال های گذشته رشد بیشتری داشته است .در حال حاضر بیش از ۴ هزار هکتار از شهر تهران دارای  بافت فرسوده است و  باید برای نوسازی آن اقدامات اساسی انجام شود. مدیران فعلی یکی از اولویت هایشان رفع معضل بافت فرسوده است و  بسته تشویقی تهیه کرده اند که باید مراحل قانونی خود را طی کند.

با نوسازی بافت فرسوده می‌توان بخشی از مشکل مسکن پایتخت‌نشینان را برطرف کرد. مدیریت شهری با ایجاد قرارگاهی به دنبال رفع مشکل مسکن پایتخت نشینان است و قرار است در این زمینه مانع زدایی های لازم صورت گیرد.

کمتر از یک ماه دیگر مدارس بازگشایی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که امسال ترافیک شدیدی را در روزهای ابتدایی مهر شاهد خواهیم بود. البته ستاد مهر تشکیل شده و قرار است هماهنگی های لازم صورت گیرد تا با کمترین مشکل این روزها سپری شود.

در خصوص آخرین وضعیت نوسازی بافت فرسوده، خروج نمایشگاه های پرمخاطب از شهر تهران، شنبه های امید در تهران، کاهش  سرفاصله قطارهای مترو  در روزهای ابتدایی مهر و ... با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

شورای اسلامی شهر در سال گذشته مصوبه‌ای مبنی بر خروج نمایشگاه‌ها از سطح شهر داشت و قرار شد که نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر آفتاب برگزار شود، اما همچنان شاهدیم که نمایشگاه‌های پرمخاطب در سطح شهر برگزار و باعث بروز ترافیک و دردسر برای شهروندان می‌شود. از سوی دیگر شنیده شده که فرمانداری هم ایراداتی به مصوبه شورای شهر گرفته است، در این زمینه توضیح دهید.

 برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب باعث بروز مشکل برای شهروندان می‌شود/رایزنی‌هایی با دوستان برگزاری نمایشگاه‌ها داشته‌ایم/نامه ای تهیه کرده ایم؛ پیگیر رفع ایرادات فرمانداری به مصوبه شورا هستیم

بله، فرمانداری ایراداتی به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران گرفته است. البته مقدمه‌ای که فرستاده‌اند با مؤخره خیلی همخوانی ندارد. از سویی نوشته‌اند که نمایشگاه‌ها ایجاد ترافیک می‌کند و بعد مصوبه را رد کرده‌اند. به دنبال این هستیم که مصوبه را پیگیری کنیم و ایرادات برطرف شود. این را هم بگویم که مصوبه‌ای در دولت قبلاً در این زمینه وجود داشته است که این مصوبه هم امضا شده و در خصوص نمایشگاه‌های پرازدحام است و می توان بر آن استناد کرد.

ببینید! برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب باعث بروز مشکل برای شهروندان می‌شود و زندگی شهروندانی که در آن محدوده ساکن هستند را مختل می‌کند. برای ما رفع این مشکل بسیار مهم است. ما در شورای اسلامی شهر تهران هم مصوبه‌ای داشته‌ایم. در حال تهیه نامه‌ای هستیم و همچنین رایزنی‌هایی هم با دوستان برگزاری نمایشگاه‌ها داشته‌ایم تا برگزاری نمایشگاه‌ها با توزیع مناسبی انجام شود و زندگی شهروندان را مختل نکند. 

نمایشگاه‌هایی که مخاطب کمتری دارند می‌تواند در داخل شهر برگزار شود

به طورکلی بحث ما در خصوص انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب بود، نمایشگاه‌هایی که مخاطب کمتری دارند می‌تواند در داخل شهر برگزار شود. نمایشگاه‌های تخصصی که مخاطب کمتری دارند و پرازدحام نیستند؛ می‌توانند در داخل شهرها به کار خود ادامه دهند.

چه راهکاری برای انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب شهر تهران دارید؟

نباید نمایشگاه‌های پرازدحام در داخل شهر برگزار شود/ براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها می‌توانیم جلوی برگزاری نمایشگاه های پرازدحام را بگیریم/می خواهیم مشکل را به صورت مسالمت آمیز برطرف کنیم

باید مصوبه شورا را پیگیری کنیم و نباید نمایشگاه‌های پرازدحام در داخل شهر برگزار شود و البته از دولت هم می‌ خواهیم که در این زمینه کمک کند. البته ما براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها می‌توانیم جلوی این کار را بگیریم، اما به دنبال این هستیم که مسالمت‌آمیز مشکل را برطرف کنیم. وقتی نمایشگاه‌های پرمخاطب برگزار می‌شوند، بسیاری از خیابان‌ها مسدود می‌شود و برای شهروندان مشکل ایجاد می کند.

اخیراً نمایشگاه پر ازدحامی در سطح شهر برگزار شد که پلیس مقصر این امر را برخی سازمان‌ها و نهادها عنوان کرد، در این زمینه توضیح دهید.

در شهر آفتاب زیرساخت‌هایی داریم که می‌توان نمایشگاه‌های پرمخاطب را در آن برگزار کرد

پلیس در خصوص نهادی صحبت کرد که یکی از درهای ساختمان آن به خیابان اصلی باز می‌شد و پلیس معتقد بود که ترافیک رخ می‌دهد. البته ما در شهر آفتاب زیرساخت‌هایی داریم که می‌توان نمایشگاه‌های پرمخاطب را در آن برگزار کرد. ایراداتی هم که در نمایشگاه وجود دارد باید برطرف شود تا افرادی که می‌خواهند نمایشگاه برگزار کنند به راحتی در آنجا اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند.

یکی از مشکلات اساسی کلان شهر تهران بافت فرسوده است که در دوره قبل مدیریت شهری بی توجهی به این موضوع شده است. در این دوره قرار است نوسازی بافت فرسوده صورت گیرد و بسته های تشویقی در نظر گرفته شود، در خصوص این بسته ها توضیح می‌دهید؟

ماجرای یک طبقه اضافه در بافت فرسوده/ یکی از اولویت‌های مهم رفع مشکل بافت فرسوده است/رشد بافت فرسوده نسبت به گذشته/با نوسازی می توانیم بخشی از مشکل مسکن را برطرف کنیم

بحث یک طبقه اضافه در بافت فرسوده مطرح است که البته باید مراحل قانونی خود را طی کند. بگذارید در خصوص بافت فرسوده موضوعاتی را مطرح کنم. یکی از اولویت‌های مهم در کلان‌شهر تهران، رفع مشکل بافت فرسوده است. باید روند نوسازی را در بافت فرسوده رونق دهیم. اگر بتوانیم نوسازی را در این بخش انجام دهیم، اقدامات خوبی در تهران انجام داده ایم ؛ البته برنامه‌ریزی‌هایی هم صورت گرفته است.

در تهران چه میزان بافت فرسوده داریم؟

تقریبا 4 هزار هکتار از فضای شهر تهران مربوط به بافت فرسوده است/در برخی از نقاط بافت فرسوده به دلیل ریزدانه بودن، امکان تأمین پارکینگ وجود نداشت

میزان  بافت فرسوده نسبت به سنوات قبل افزایش یافته است و البته باید موضوع بازآفرینی و نوسازی انجام شود. اگر بتوانیم نوسازی را انجام دهیم، بخشی از کمبود مسکن هم برطرف می‌شود. البته باید تسهیل‌گری صورت گیرد تا بتوانیم شاهد اقدامات مؤثر باشیم. تقریبا 4 هزار هکتار از فضای شهر تهران مربوط به بافت فرسوده است. اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد حوادث ناگواری دارد، پس باید برای نوسازی اقداماتی صورت گیرد. در برخی از نقاط بافت فرسوده به دلیل ریزدانه بودن، امکان تأمین پارکینگ وجود نداشت و شرایط برای ساخت طبقات اضافی مهیا نبود. 

در بافت فرسوده عوارض اخذ نمی‌کنیم و درآمدی هم شهرداری ندارد/ یک طبقه اضافه برای بلدیه درآمد ندارد/شهرداری به دنبال تسهیل‌گری برای ساخت و ساز است/قفل‌هایی به بحث ساخت و ساز زده شده بود

طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است که بسته‌های تشویقی داده شود تا شهروندان رغبت بیشتری به ساخت و ساز داشته باشند. ببینید! در خصوص ساخت و ساز باید بگوییم که برخی باید عقب‌نشینی‌هایی انجام دهند. در برخی نقاط پارکینگ تأمین نشده و باید مشکلات این چنینی برطرف شوند. ما در بافت فرسوده عوارض اخذ نمی‌کنیم و درآمدی هم در این زمینه برای شهرداری وجود ندارد. این را هم بگویم که اگر یک طبقه اضافه در بافت فرسوده هم داده شود درآمدی برای شهرداری نیست. باید سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه در این زمینه ورود کنند. شهرداری به دنبال تسهیل‌گری برای ساخت و ساز است و در صدور پروانه و ارائه زمین کمک می‌کند. البته ما به دنبال کاهش زمان صدور پروانه هم بوده‌ایم و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفت. قفل‌هایی به بحث ساخت و ساز زده شده بود که ما به دنبال رفع این قفل‌ها هستیم و می‌خواهیم رونق ساخت و ساز را در شهر ایجاد کنیم.

قرار است که شهرداری تهران مانع‌زدایی‌هایی در بحث مسکن انجام دهد، چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟

قرار نیست شهرداری خانه بسازد؛ فقط مانع زدایی می کنیم/استفاده از زمین های فریز شده

شهرداری تهران هماهنگی‌هایی با سایر نهادها در این زمینه انجام داده و قرارگاهی هم تشکیل داده است. تأمین مسکن وظیفه شهرداری نیست و قرار نیست شهرداری در این زمینه ورود کند بلکه به دنبال مانع‌زدایی است. البته شهرداری می‌تواند از زمین‌های فریز شده هم استفاده کند و در جاهایی که امکان دادن تسهیلات وجود داشته باشد شهرداری ورود خواهد کرد. باز هم تأکید می‌کنم که ما به دنبال مانع‌زدایی هستیم.

دیوان عدالت اداری رای به عدم برگزاری انتخابات شورایاری ها داد، آیا پیگیری های لازم برای ادامه فعالیت شورایاری ها انجام شده است؟ در این زمینه توضیح دهید.

در دوره گذشته به خوبی از شورایاران دفاع نشد/تلاش می کنیم از ظرفیت شورایاری ها استفاده کنیم

شورایاران را خود ما در دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران راه‌اندازی کردیم و در برخی از محلات انتخابات برگزار شد، اما به دلیل برخی موارد انتخاب شورایاری‌ها از سوی دیوان عدالت اداری رد شد. در دوره گذشته مدیریت شهری به خوبی از شورایاران دفاع نشد و در دادگاه فعالیت آنها منحل شد. البته ما تلاش می‌کنیم که از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

یک ماه دیگر مدارس تهران بازگشایی می‌شوند، چه اقداماتی در خصوص بازگشایی مدارس از سوی مدیریت شهری انجام می‌شود؟ پیش‌بینی شده با توجه به اینکه دو سال آموزش‌ها به صورت غیرحضوری بوده و قرار است از  امسال آموزش‌ها حضوری شود، ترافیک سنگینی را در ابتدای مهر شاهد باشیم، در این باره توضیح دهید.

جلسه شورای شهری ها با مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران/ستاد مهر تشکیل شد/ورود تعدادی اتوبوس تولید داخل تا پایان شهریور/هماهنگی  شهرداری های مناطق با مدارس برای بازگشایی مدارس 

در ارتباط با بازگشایی مدارس، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران را به جلسه شورای اسلامی شهر تهران  دعوت کردیم تا برنامه‌های خود را ارائه و هماهنگی‌هایی به وجود آید. البته ستاد مهر هم تشکیل شده است  تا کارهای هماهنگی در این زمینه انجام شود. قرار است  تعدادی اتوبوس هم تا آخر شهریور به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود. این اتوبوس‌ها هم تولید داخل است که ان‌‌شاءالله تا بازگشایی مدارس این اتوبوس‌ها وارد ناوگان می‌شود. اما هماهنگی‌هایی هم شهرداران مناطق با مدارس داشته‌اند تا برای آن اقداماتی انجام دهند، البته بیشتر این اقدامات عمرانی است. ما هم در بودجه موضوعاتی را در این زمینه دیده‌ایم.

تراکم ترافیک و شلوغی معابر در روزهای ابتدایی مهر/آموزش ها بعد از 2 سال حضوری می شود/هماهنگی در ستاد مهر انجام می شود

امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم در اول مهر ترافیک متراکم و شلوغی زیادی داشته باشیم، چرا که بعد از دو سال به خاطر کرونا آموزش‌ها غیرحضوری بود و حال قرار است آموزش‌ها حضوری شوند و همه به مدارس و دانشگاه‌ها بروند و همین امر باعث می‌شود در  روز اول مهر ترافیک فشرده‌ای را در شهر تهران داشته باشیم. قاعدتا در ستاد مهر هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد اما فشردگی و تراکم ترافیک وجود دارد.

در خصوص سرویس مدارس امسال چه اقداماتی انجام شده است؟

سرویس مدارس مانند روال قبل است

طبق روال گذشته سرویس‌های مدارس قراردادهایی را با مدارس یا انجمن اولیاء و مربیان می‌بندند و نرخ‌ها هم تعیین شده است.

با توجه به اینکه بخشی از شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی در روزهای اول مهر استفاده می‌کنند قطعا میزان مسافران بیشتر می شود. چه تدابیری در این زمینه صورت گرفته است؟

کاهش سرفاصله قطارهای مترو در روزهای ابتدایی مهر

سرفاصله قطارها کم می‌شود و تلاش می‌کنیم که خدمات خوبی به شهروندان داده شود. 

در خصوص اینکه قرار است هر شنبه یک پروژه در تهران افتتاح شود توضیح دهید.

قرار است هر شنبه یک پروژه یا مجموعه پروژه‌ها در شهر افتتاح شود/از 12 بهمن به بعد روزانه پروژه‌ها افتتاح می‌شود

بله، شهرداری این موضوع را اعلام و برنامه‌هایی داده  است. براساس برنامه ریزی صورت گرفته مشخص است تا پایان سال چه اقدامات انجام می شود. قرار است هر شنبه یک پروژه یا مجموعه پروژه‌ها در شهر افتتاح شود. تا 12 بهمن هر هفته یک پروژه و از 12 بهمن به بعد روزانه پروژه‌ها افتتاح می‌شود و این اقدام تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ ت 15

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول