اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایت پیشگام انقلاب از چهارباغ‌گردی شهید باهنر تا صحبت جالب شهید رجایی در جلسه شورای اداری اصفهان

سال‌هاست که در ادبیات مردم و مسوولان ما نام «شهید رجایی» با «ساده‌زیستی» همراه بوده و همواره با یادآوری خاطراتی از شهید، این ساده‌زیستی را تحسین کرده‌اند،همزمان با هفته دولت به سراغ یکی از پیشگامان انقلاب رفتیم و او از خاطرات جالب سفر شهید رجایی و باهنر به اصفهان می‌گوید.

روایت پیشگام انقلاب از چهارباغ‌گردی شهید باهنر تا صحبت جالب شهید رجایی در جلسه شورای اداری اصفهان

مرتضی آرسته پیشگام انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان به مناسبت هفته دولت و سالروز شهادت شهید رجایی و باهنر اظهار داشت: دولت شهید رجایی با شعار دولت مکتبی فعالیت می‌کرد و می‌گفت که من مقلد امام خمینی (ره) و تابع ولایت فقیه هستم.

وی ادامه داد: مردم بعد از بنی صدر به دولتی رأی دادند که رئیس جمهور خودش را مقلد امام می‌دانست و به معنای واقعی دولت مردمی بود.

آرسته عنوان کرد: قبل از اینکه شهید رجایی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود وزیر آموزش و پرورش بود و به اصفهان هم چندین سفر داشت و ما هم خاطرات شیرینی از آن دوران داریم.

 

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان اینگونه تعریف می‌کند: شهید رجایی وقتی به اصفهان آمد، در اداره‌کل آموزش و پرورش قرار شد به وضعیت شهرستان‌ها رسیدگی کنند و به همین جهت تصمیم گرفتیم که به همراه شهید رجایی به نجف‌آباد برویم.

وی افزود: ۷ -۸ ماشین سواری آماده شد تا با آن به نجف‌آباد برویم، اما شهید رجایی توصیه کرد که یک اتوبوس بگیرید و همه با همدیگر به نجف‌آباد برویم.

آرسته با بیان اینکه شهید رجایی از همان ابتدا روحیه ۱۰۰ درصد مردمی داشت، گفت: وقتی هم به شهرستان رسیدیم بسیار به وضعیت مردم رسیدگی کرد؛ در راه هم در همان اتوبوس خاطراتی برای ما تعریف کرد.

پیشگام انقلاب اسلامی ادامه داد: یکی از خاطرات درباره دوران زندان شاهنشاهی بود، می‌گفت که اهمیت معلمی برای من از وزراتخانه هم بیشتر است و عاشق شغلش بود؛ تعریف کرد که این معلمی در زندان هم بسیار به کمک من آمد.

وی عنوان کرد: شهید رجایی می‌گفت که پاسبانی که مأمور سلول من بود سیکل داشت و من کنار میله‌های زندان به او ریاضی درس می‌دادم و به همین دلیل به من گفت که یک درخواست بگو تا آن را برای جبران کارت انجام دهم و بعد گفت که امشب بیدار باش با تو کاری دارم.

 

آرسته یادآور شد: شهید رجایی ادامه داد که آن شب من را به خارج سلول و به سلول‌های دیگر برد که در آن‌ها چهره‌های مهم و باسابقه انقلابی حضور داشتند و یکی یکی با کسانی که سال‌ها ندیده بودمشان و امکان دیدارشان باهم برایم وجود نداشت، ملاقات کردم و این مزد معلمی من بود.

پیشگام انقلاب اسلامی بیان داشت: شهید رجایی بعد از وزارت، به ریاست جمهوری رسید و مجددا در آن دوران هم به اصفهان آمد و از آن سفر هم خاطرات شیرینی داریم.

وی با بیان اینکه شهید رجایی دولتی تشکیل داد که همگی مردمی بودند، عنوان کرد: در ابتدا حقوق آن‌ها را کم کرد و گفت که همین مقدار هم هزینه‌های زندگی را کفایت می‌کند و این کار واقعاً در دولت‌ها بی‌سابقه بود که حقوق خودشان را کم کنند.

آرسته تعریف کرد: مرحوم پرورش هم با شهید رجایی رابطه نزدیکی داشت و تعریف می‌کرد که دو نفره با موتور به مجلس می‌رویم تا اینکه یک بار به امام گزارش کردند و امام هم گفتند که این کار خطرناک است و دیگر آن را تکرار نکنید و منظورم از این حرف آن است که شهید رجایی به این حد ساده‌زیست بود و چنین ساده‌زیستی را فقط در همین دولت دیدیم.

پیشگام انقلاب اسلامی اظهار داشت: در دولت شهید رجایی استاندار اصفهان آقای داوودی بود و به همراه ایشان بازدید از ذوب‌آهن داشتیم و وقتی مردم ساده‌زیستی ایشان را دیدند بسیار به او محبت می‌کردند.

وی گفت: مرحوم پرورش تعریف می‌کرد که یکبار به شهید رجایی پیشنهاد کرده‌ بودند که دستی به سر و روی خانه بکشد و تعمیراتی انجام دهد اما او فقط یک رنگ به خانه زده بود و یک شب که به خانه شهید رجایی رفتیم از بوی رنگ خواب‌مان نبرد، اما فردای آن شب به دزفول رفتیم و بنی‌صدر در کاخی بود که تفاوت رویکرد بنی‌صدر و شهید رجایی برای ما بسیار عجیب بود.

آراسته بیان داشت: شهید باهنر هم چند مرتبه به اصفهان آمد و در این سفرها ساده‌زیستی و مردمی بودنش را از نزدیک دیدیم.

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان یادآور شد: در سفری که شهید باهنر به اصفهان داشت یک روز در دروازه دولت بودیم و پس از آن جلسه‌ای در مسجد سید داشتیم و قرار شد سوار ماشین شویم اما شهید باهنر مخالفت کرد و گفت که با پای پیاده از چهارباغ به مسجد سید می‌رویم و البته بعداً به ما ایراد گرفتند که این کار از نظر امنیتی درست نبوده است.

وی با بیان اینکه زندگی که شهید رجایی و شهید باهنر داشتند را دیگر ما ندیدیم، تصریح کرد: در سفری که به اصفهان داشتند جلسه شورای اداری برگزار شد و من هم آن زمان مسؤولیت شورای اسلامی شهر اصفهان را داشتم، وقتی در جلسه نشستیم شهید رجایی گفت که اگر تلفن زنگ بخورد و کسی با من کار داشته باشد اجازه می‌دهید چند دقیقه بروم و برگردم، همگی پاسخ دادند که خواهش می‌کنیم بفرمایید، شهید رجایی هم گفتند که الان موقع اذان است و خداوند ما را صدا می‌زند، بیایید با یکدیگر به نماز بایستیم و پس از آن جلسه را شروع می‌کنیم.

آرسته در پایان بیان داشت: بعد از مدت‌ها آیت‌الله رئیسی دولتی مردمی تشکیل دادند که آرزوی توفیق برایشان را داریم تا قدم جای پای شهید رجایی بردارند و توصیه‌ای هم به دولت‌مردان داریم که کسانی که وضع موجود را به وجود آوردند دیگر مسؤولیت جدید نگیرند و در دستگاه‌ها مسؤول نباشند.

 

پیشگام انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه دولتمردان باید صحبت‌های امام و رهبری را در عمل پیاده کنند، گفت: قحط‌الرجال نیست که بعضاً می‌شنویم برخی از افراد متخلف کاندیدای مسؤولیت‌های مختلف می‌شوند، همزمان با هفته دولت از پذیرش مسببان وضع موجود در سیستم بپرهیزیم.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول