اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

تربیت دانشجویان با توانایی حل مسأله در دانشگاه‌ها/ قدرت حل مسأله در دانشگاه نیازمند یاددهی خلاقانه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رویداد مشق امید این دانشگاه آزاد به دنبال این است که افراد توانمندی تربیت کند که قدرت حل مسأله داشته باشند.

تربیت دانشجویان با توانایی حل مسأله در دانشگاه‌ها/ قدرت حل مسأله در دانشگاه نیازمند یاددهی خلاقانه است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی،  محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه رویداد ملی مشق امید (حل مسأله) با بیان اینکه فرهنگ، علم و فناوری سه ویژگی خاصی است که در دانشگاه مطرح است، گفت: دانشگاه می خواهد با این سه ویژگی به تربیت قوه عاقله بپردازد. درواقع این سه مؤلفه دانشگاه را پیش خواهد برد. 

وی با بیان اینکه سه مفهوم اقتصادی، اجتماعی و نوآوی مفاهیمی است که برای نقش آفرینی دانشگاه در جامعه بسیار مهم هستند، گفت: در واقع «علم، فرهنگ و فناوری» سه منظر داخلی و «اقتصادی، اجتماعی و نوآوری» سه منظر بیرونی دانشگاه است. دانشگاه باید فواید اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه نیز داشته باشد. 

 طهرانچی با تأکید بر اینکه قدرت حل مسأله براساس فرهنگ، علم و فناوری افراد را توانمند می‌کند، افزود: این موضوع باعث می شود تا افراد شناختی نسبت به جامعه پیدا کرده که فواید اقتصادی، اجتماعی و نوآورانه به همراه دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت لزوم حل مسأله گفت: مسائل در اجتماع درک می شود و براساس توانمندی که در دانشگاه به دست می آید، حل خواهد شد، این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کنیم، چرا که اگر این الگو درست ترویج شود، اساساً می توانیم تعریف دانشگاه اجتماعی را دقیق بیان کنیم.

طهرانچی گفت: برخی از این مسائل شامل آلودگی هوا، چیدمان شهر، ترابرد در استان، کشته شدن ماهی های خلیج فارس با ضایعات و ... است که توسط دانشجویان این دانشگاه طرح و راه حل هایی برای حل آنها ارائه شده است در واقع تک تک اینها مسائلی بود که از جامعه توسط کسی که به دانش مسلح شده، استخراج شده است.

وی ادامه داد: با برگزاری رویداد مشق امید، دانشجویان درون دانشگاه مشق می کنند که چگونه توانایی های خود را برای حل مسائل به کار ببرند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه دیگر نباید به دنبال تربیت کارشناس باشد، گفت: امروز جامعه بسیار تحت تأثیر فناوری ها و شرایطش متغیر است و این تغییرات می طلبد که در دانشگاه افرادی با توانایی حل مسأله تربیت شود. این یک باید است. 

طهرانچی در ادامه با بیان اینکه در گذشته هدف دانشگاه فقط تربیت نیروی انسانی بود، گفت: امروز دانشگاه اهداف مهم دیگری از جمله آموزش، پژوهش، نظام فرهنگی و تربیتی و حل مسأله و نوآوری دارد.  براین اساس دانشگاه باید حل مسأله را به دانشجو آموزش دهد.

وی تأکید کرد: زمانی حل مسأله صورت می گیرد که نوع یاددهی در دانشگاه، یاددهی خلاقانه باشد. در رویداد مشق امید در دانشگاه آزاد اسلامی آموزش داده می شود که استاد خودش را تکثیر نکند، بلکه انسانهای توانمندی تربیت کند که قدرت حل مسأله داشته باشند. دانشگاهی که می خواهد در این زمینه نقش آفرینی کند، باید کارآمدی و قدرت حل مسأله را آموزش دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه پیچیدگی، چندوجهی، دانش بنیان، گسترده، سریع التغیر و انسان مدار از ویژگی های مسائل امروز است، گفت: حل مسأله نیازمند توجه به تمام این ویژگی ها است. در این زمینه لازم است توجه داشته باشیم که تجربه مهم است، اما دانش بنیانی مرکز همه تحولات شده است. دیگر با تجربه صرف نمی توانیم کاری انجام بدهیم. 

 وی در پایان خاطرنشان کرد: نوآوری چشمه جوشانی است که پایان ندارد. اما روش و سنت دارد که باید به آن توجه شود. بزرگترین اختراع انقلاب صنعتی ماشین بخار نبود، بلکه روش اختراع بود، فناوری نیز روش و سنت دارد، خداوند عدالتی در نظام خلقت گذاشته است که ما را به نتیجه می‌رساند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول