اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

علت تعویق نشست ششم گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت خبر داد که به علت ناآرامی اوضاع در عراق، دور جدید گفت‌وگوی میان ایران و عربستان سعودی به تعویق افتاد و تهران و ریاض منتظر دعوت بغداد هستند.

علت تعویق نشست ششم گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد ایرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت‌وگو با روزنامه «الرأی» این کشور، علت تعویق گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی را تشریح کرد.

سفیر ایران در کویت در این باره گفت: «قرار بود که دور ششم مذاکرات میان [ایران] و عربستان سعودی، ماه گذشته، در عراق برگزار شود؛ مذاکراتی که طبیعتا به محض پایان این مرحله و در صورت دعوت کشور میزبان برای رایزنی، با دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و فیصل بن فرحان همتای سعودی او همراه می‌شد».

محمد ایرانی اضافه کرد: «پس از رویدادهای اخیر در عراق، [چشم‌ انتظاری] تا زمانی که کشور میزبان آماده میزبانی و مدیریت مذاکرات شود، امری طبیعی است».

ایرانی همچنین خبر داد: «موضوع گفت‌و‌گو در دور ششم گفت‌وگو، مورد توافق قرار گرفته است؛ اما باید تا زمان فراهم شدن زمینه مناسب برای گفت‌و‌گو در عراق صبر کرد. کمیته‌های ایرانی و سعودی آماده ازسرگیری مذاکرات هستند».

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین افزود: «مقامات ایرانی بسیار به روند گفت‌و‌گوها خوشبین هستند؛ اما باید منتظر دعوت عراق از طرفین برای ازسرگیری دور ششم پس از رویدادهای اخیر در عراق باشیم».

محمد ایرانی در بخش پایانی این مصاحبه از بازگشت سفیر کویت به تهران نیز ابراز خوشبینی کرد و گفت که حضور «بدر عبدالله المنیخ» سفیر کویت در ایران نشانه‌ای بزرگ مبنی بر توسعه روابط است.

تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، اوایل تیر ماه سال جاری، در همین راستا سفرهایی  به عربستان سعودی و ایران داشت.

ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری در بغداد برگزار شد.

 وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران ۳۱ مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: «گفت‌وگوهای ما مبتنی بر موضوعات دوجانبه است و ارتباطی با روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ندارد. موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای داریم و معتقدیم گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود».

وی اضافه کرده بود: «طبیعی است اختلاف نظرات و موضوعات پیچیده‌ای هم وجود دارد و تاکنون روند مذاکرات مثبت بوده و گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشتیم. اما از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست. مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته و تا الان از سوی طرف عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم. شرایط در منطقه مثبت است و می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که در روابط منطقه‌ای بین ایران و همسایگان به سمت شرایط بهتری در حال حرکت هستیم».

پس از بی‌نتیجه ماندن روند تشکیل دولت جدید عراق پس از انتخابات ۲۰۲۱، در ماه اخیر کمیته هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی در عراق موسوم به (چارچوب هماهنگی)، اقدام به معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد نخست‌وزیری کرد. جریان صدر ضمن مخالفت با این روند، ساختمان پارلمان را اشغال کرد تا بغداد وارد مرحله جدیدی از بن‌بست سیاسی شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول