اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

کدام وعده‌‌های رئیس جمهوری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق شد؟

راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت، افزایش 22 درصدی سرعت اینترنت همراه و افزایش 10 درصدی سرعت اینترنت ثابت،‌ آغاز پروژه ملی فیبرنوری، تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال و ارائه اینترنت رایگان به دهک‌های پایین درآمدی، از اقدامات مهم وزارت ارتباطات برای تحقق وعده‌ رئیس جمهوری است.



کدام وعده‌‌های رئیس جمهوری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق شد؟

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، طبق رسمی هر ساله به مناسبت هفته دولت، دستاوردهای یک ساله دستگاه های اجرایی بررسی می شود. امسال شعار هفته دولت که مصادف با ۲ شهریور تا ۸ شهریور ۱۴۰۱ است، «دولت مردم» انتخاب شده است.

گزارش عملکرد  یکساله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در چند بخش شامل بخش اول) عملکرد در راستای وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور، بخش دوم ) ده کلان- اقدام  راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  تا مرداد ماه 1401، بخش سوم ) و عناوین مهمترین اقدامات راهبردی در راستای ده کلان- اقدام بخش دوم  تا مرداد 1401 دسته بندی شده است.

در این مطلب، عملکرد در راستای وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور را مرور می کنیم.

از جمله مهم ترین مواردی که رئیس جمهوری در برنامه های انتخاباتی خود برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به آنها اشاره کرد، تاکید بر ارائه خدمات دولت الکترونیکی به مردم برای تسهیل امور مردم، ارائه اینترنت باکیفیت به مردم، رونق فضای کار برای کسب و کارهای مجازی و بهره مندی دهک های پایین جامعه از اینترنت رایگان بوده است.

طبق گزارشی که وزارت ارتباطات از عملکرد خود منتشر کرده،‌ از مهم ترین اقداماتی که در راستای تحقق وعده های رئیس جمهوری انجام شده است، می توان به این موارد اشاره کرد: 

1. راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند تا پایان شهریور 1401 که منجر به ارائه حداقل سی درصد از خدمات پرکاربرد به صورت کاملا غیر حضوری و برخط به مردم می شود.

2. راه اندازی نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در آدرس my.gov.ir که مردم می توانند با یک بار احراز هویت به تمام خدمات 20 دستگاه ملی متصل به این پنجره استفاده کنند.

3. افزایش حدوداً 22 درصدی میانه‌ سرعت اینترنت همراه.

4. افزایش حدوداً ده درصدی میانه‌ سرعت اینترنت ثابت.

5. ارائه سرعتهای نزدیک به هزار مگابیت بر ثانیه به مردم در چند شهری که پروژه «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» شروع شده است.

6. واگذاری فرکانس جدید 2300 مگاهرتز به اپراتورهای تلفن همراه.

7. تشکیل «کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال» برای دستیابی سهم ده درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی تا پایان دولت سیزدهم.

8. ارائه بسته اینترنت 50 گیگ یکساله برای سرپرست خانوارهای سه دهک پایین درآمدی.

طبق اطلاعات اعلامی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جزئیات عملکرد این وزارتخانه در راستای وعده های انتخاباتی ریاست محترم جمهوری به شرح زیر است:

  وعده اقدام
1

شکل گیری دولت الکترونیک و استقرار دولت هوشمند
 

به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند، در لایحه بودجه 1401 به پیشنهاد این وزارتخانه، ترتیباتی برای اجرای این مساله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. بر اساس «بند و تبصره هفت قانون بودجه»، کلیه دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده اند که تا پایان شهریور 1401 اقدام به راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود کنند و حداقل سی درصد از خدمات پرکاربرد خود را به صورت کاملا غیر حضوری و برخط به مردم ارائه دهند. بر اساس همین تبصره، وزارت ارتباطات مکلف شده است که تا پایان دی ماه 1401 با تجمیع پنجره های دستگاهی، اقدام به راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نماید. خوشبختانه با تلاش و مجاهدت همکاران سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و نیز تعدادی از دستگاههایی که پنجره خدمات خود را راه اندازی کرده اند، هم اکنون نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در آدرس my.gov.ir راه اندازی شده است که مردم می توانند با یک بار احراز هویت به تمام خدمات 20 دستگاه ملی که به این پنجره متصل شده اند دسترسی پیدا کنند. انشالله تا پایان شهریور ماه طبق قانون، کلیه دستگاهها به این درگاه متصل خواهند شد.

2

بهبود کیفیت اینترنت

بر اساس آمارهای مراجع جهانی از جمله سایت Speedtest،  در نه ماه گذشته، سرعت اینترنت ثابت و همراه بهبود داشته است. میانه‌ی سرعت اینترنت همراه از 21.8 مگابیت بر ثانیه در شهریور 1400  با افزایش حدوداً 22 درصدی به 27 مگابیت بر ثانیه در تیر ماه 1401 رسیده است. همچنین میانه‌ی سرعت اینترنت ثابت از 9.28 مگابیت بر ثانیه در شهریور ماه 1400 به 10.2 در تیر ماه 1401 رسیده است که نشان دهنده افزایش حدوداً ده درصدی است. این آمار در آدرس زیر قابل مشاهده است: (https://www.speedtest.net/global-index/iran ).

 این نتایج حاصل اقدامات متعددی است که گزارش آن در جدول زیر و نیز تفصیل آن در کتابچه گزارش عملکرد ده ماهه آمده است. برخی از مهمترین این اقدامات عبارت است از:

پروژه مهم «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» شروع شده است و در چند شهر به بهره برداری رسیده است و در این شهرها سرعتهای نزدیک به هزار مگابیت بر ثانیه به مردم داده شده است. به مرور انشالله ظرف سه سال آینده 20 میلیون پوشش فیبرنوری در کشور فراهم خواهد شد.
در اختیار قرار دادن و عملیاتی کردن فرکانس جدید 2300 مگاهرتز در اپراتورهای تلفن همراه

تنوع بخشیدن به مسیرهای تامین اینترنت کشور به منظور کاهش قطعی ها 

3

رونق اقتصاد فضای مجازی

 

یکی از وعده های ریاست جمهوری «رونق اقتصادی فضای مجازی» و یا به عبارتی «توسعه اقتصاد دیجیتال» بود. برای راهبری این موضوع و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیتهای فناوری ارتباطات و اطلاعات و فضای مجازی در توسعه اقتصادی کشور،  هیات دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 8 دی ماه 1400  طی مصوبه شماره  ۵۹۳۶۹/۱۲۳۳۱۳ با تشکیل «کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال» با مسئولیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضویت 8 نفر از اعضای دولت و با اختیارات اصل 127 و 138 قانون اساسی موافقت کرد. این کارگروه با ده کمیته تخصصی تاکنون دهها جلسه اصلی و کمیته های تخصصی داشته است و مصوبات مهمی همچون هوشمند سازی فرآیند صدور مجوز برای کسب و کارها را داشته است. هدف گذاری این کارگروه برنامه ریزی برای دستیابی سهم ده درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی تا پایان دولت سیزدهم است.

4

رایگان کردن اینترنت برای اقشار آسیب پذیر

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته یک بسته اینترنت 50 گیگ برای یکسال برای سرپرست خانوارهای سه دهک پایین درآمدی در نظر گرفته شده است. سامانه ثبت نام از افراد متقاضی در تیرماه راه اندازی شد و نزدیک به یک میلیون نفر سرپرست خانوار از مشمولین طرح ثبت نام شده اند که از اول مرداد ماه این بسته برایشان فعال شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول