اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

۱۲۰۰ خادم در مواکب خراسان‌جنوبی خدمت می‌کنند/ اعزام ۴۶ موکب از خراسان‌جنوبی به عراق

معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی گفت: یک‌هزار و ۲۰۰ خادم مستقیم در موکب‌ها خدمات می‌دهند که خدمات متفاوتی است.

۱۲۰۰ خادم در مواکب خراسان‌جنوبی خدمت می‌کنند/ اعزام ۴۶ موکب از خراسان‌جنوبی به عراق

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، گروه‌های مختلف برای حضور در همایش اربعین سر از پا نمی‌شناسند.

تعداد زیادی برای حضور در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کردند و بخش قابل توجهی نیز برای خدمات‌رسانی به زائران اعزام می‌شوند.

مردم خراسان‌جنوبی به سبب اعتقادات بالای خود سهم زیادی در بازسازی عتبات عالیات داشته‌ و در حال حاضر نیز برای خدمات‌رسانی به زائران از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

برای آگاهی از زمان حرکت موکب‌های استان و وضعیت خدمات‌رسانی آن‌ها با محمد رضا الهی معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی مصاحبه‌ای داشتیم.

ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات شما در ابتدا تعداد موکب‌های ثبت شده در خراسان‌جنوبی را بفرمائید؟

در خراسان‌جنو بی۵۱ موکب را ثبت کردیم که از این تعداد ۴۶ موکب به عراق خواهند رفت و از این ۴۶ موکب شش موکب در مسیر کربلا به نجف و شهرهای متفاوتی که در اطراف مسیر پیاده‌روی هستند، خدمات‌رسانی خواهند داشت.

تعداد ۴۰ موکب در کاظمین استقرار خواهند داشت و خدمات متقاوتی دارند و این موکب‌ها به مدت ۱۵ روز خدمات‌رسانی می‌کنند و شاید یک تا دو روز بیشتر می‌ایستیم و تمام امکانات را جمع‌آوری کرده و بر می‌گردند.
 


تعداد شش موکب در استان خدمات می‌دهند، در مسیر زاهدان تا مشهد خدمات‌دهی به زائرین پاکستانی و افغانی را دارند تا از زائرانی که به استان ما ورود دارند، پذیرایی کنند.

عوامل اجرایی این موکب‌ها چند نفر هستند؟

در مرحله اول اعزام، کل خادمین با ۴۶ موکب اعزام می‌شوند و تعداد یک‌هزار و ۲۰۰ خادم مستقیم در موکب‌ها خدمات می‌دهند که خدمات متفاوتی است.

تعداد ۷۰۰ نفر عوامل اجرایی شامل راننده، کمک راننده و افرادی که مجدد می‌خواهند بپیوندند به موکب‌ها و استراحت به خادمین اول دهند، هستند که در مجموع یک‌هزار و ۹۰۰ نفر از استان برای خدمات‌رسانی به زائرین امام حسین(ع) و اربعین در کشور عراق فعال خواهند بود.

چه خدماتی از طرف موکب‌های خراسان‌جنوبی  به زائرین حسینی داده خواهد شد؟

از ۴۶ موکب که به کشور عراق اعزام می‌شوند ۱۲ موکب نانوایی و دو موکب اسکان است که یکی اسکان خواهران و یکی اسکان برادران در کاظمین مستقر شده و البته همه موکب‌های ما یک اسکان جزئی نیز دارند ولی این‌ها کارشان اسکان است.

یک موکب خدمات بهداشتی و درمانی داریم که کار تیم پزشکی انجام می‌دهد و یک موکب آب داریم که تمام کارهای تأمین آب قابل شرب و بسته‌بندی را انجام می‌دهد.

یک موکب برق داریم که کارهای شهرک را انجام می‌دهد و یک موکب فرهنگی که فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهد و یک موکب نظافتی که شهرداری در آن خدمات‌رسانی می‌کند.
 


همچنین موکب‌های خدماتی هم داریم که طبخ غذا، توزیع نهار، صبحانه، شام و میان‌وعده دارند و خیاطی، تعمیر کفش، آرایشگاه و اسکان همه چیز کامل هستند همچنین لباسشویی، تعمیر لباس و انواع نیازهای یک زائر را در سایت داریم.

آیا همه مواکب در کاظمین مستقر هستند؟ و شهرک کجاست؟

تعداد ۴۰ موکب در کاظمین و شش موکب در مسیر نجف و کربلا و خود کربلا و این شهرک در صحن صاحب‌الزمان کاظمین در جوار حرمین امامین جوادین(ع) است.

یک موکب به مسائل بهداشتی می‌پردازد، چند پزشک و پرستار اعزام می‌شوند؟

نزدیک به ۴۴ نفر شامل خدمه، پزشک و پرستار هستند و امسال که اضافه شده دو کامیون بار خواهند داشت که شامل اقلام دارویی، سرم و اقلام پزشکی و آنچه لازم است برای بهداری در قالب یک موکب شکل گرفته است.

پزشکان داوطلب هستند و همه به‌طور رایگان خدمات‌رسانی می‌کنند و هزینه رفت و آمد را خودشان می‌دهند.

چه تعداد خودرو اعزام خواهد شد؟

در کشور یک نام و نشانی از رانندگان و مالکین استان ما بسیار خوب یاد شده و خیران ثبت‌نام خوبی در استان ما داشته‌اند و تا ۳۱ مردادماه سال جاری بالای ۱۵۰ دستگاه کامیون و کامیونت مراجعه کردند و یا در انجمن‌ها ثبت‌نام کردند.

انتظار است این تعداد به ۲۰۰ کامیون برسد و آنچه موکب‌ها نیاز دارند سقف آن تا ۱۳۰ کامیون تریلی خواهد بود و همه به‌طور رایگان می‌آیند و هزینه سوخت را خودشان پرداخت می‌کنند و حاضر نیستند رقمی را بگیرند که بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.

از امکانات رفاهی که فراهم شده برای زائران بفرمائید؟

در مرحله نخست تمام موکب‌های ما تقریباً به‌طور کامل و جامع باید حرکت کنند و یک موکب باید همه نوع امکانات اولیه به جز بحث پذیرایی را داشته باشد و امکانات رفاهی را برای آن‌ها تهیه کردیم.
 


با توجه به گرمای هوا ما ۱۲ تا ۱۵ روز خدمات خواهیم داد و دو کارخانه یخ سیار داریم که یخ بهداشتی دارند و تحت بهداشت انجام می‌شود و بسته‌بندی آب را خواهیم داشت.

پوشش ۱۵ هزار مترمربعی کل صحن صاحب‌الزمان(عج) با تورهای گلخانه‌ای تور می‌زنیم تا عطش زائران کم شود و بتوانند آنجا تحمل کنند و تعداد چهار آشپزخانه تجمیع شده و سرویس‌های بهداشتی و حمام در آنجا داریم و بحث اینترنت از طریق استان و هم از طریق عراق و موکب‌داران و خیران عراق راه‌اندازی خواهد شد که مشکل نداشته باشیم.

توصیه‌های شما با توجه به تجربیات شما به زائران چیست؟

وقتی زائر بخواهد از اینجا حرکت کند مسیرهای گوناگون تقریباً ۳ هزار کیلومتر مسافت دارد و ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در داخل ایران و یک‌هزار کیلومتر در عراق باید طی کنند و حداقل در مرحله اول پول است و سعی داشته دینار در داخل ایران تهیه کنند البته پول ایرانی هم قبول است ولی به خاطر اینکه راحت‌تر باشند و کرایه‌ها زیاد نشود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دینار همراه خود داشته باشند.

در خراسان‌جنوبی دو صرافی بود که فعالیت ندارند و بهتر است از مشهد، تهران و قم تهیه کنند و یا شهرهای مرزی و بهتر از این سه شهر تهیه کنند و چراکه نرخ آن‌ها پایین‌تر است.

لباس و کفش مناسب داشته باشند برای پیاده‌روی کفش‌های کتانی سبک و صندل سبک همراه داشته باشند و لباس خنک، چفیه، ماسک و عینک آفتابی مدنظر داشته باشند.

مسائل بهداشتی در رأس همه است، چند نوع غذا و نوشیدنی را با هم نخورند و سعی کنند یک نوع غذا انتخاب کنند تا مریض نشوند.

سعی کنند تکی با ماشین‌ها سوار نشوند و به‌طور پنج نفر سواری و ۱۰ تا ۱۱ نفر با ون‌ها از این الان برنامه‌ریزی کنند تا اتفاقی نیفتد و تلفن‌هایی که در اختیار دارند به همدیگر و خانواده‌ها بدهند تا بتوانند ترجیحاً اگر خط عراقی تهیه کردند فضای مجازی را فعال کنند و به‌طور متنی لااقل خانواده آن‌ها راحت باشند و خودشان نیز با هم ارتباط داشته باشند و از مسیرهای تعیین شده حرکت کنند.
 


سعی کنند به خانه‌های شخصی تا جایی که ممکن است نروند مگر آشنایی داشته باشند و به خصوص خانم‌ها خیلی این موارد را رعایت کنند و  در موکب‌های اسکان اعزام خانم یا خانوادگی تردد کنند.

در شهر نجف یک صحن بزرگ فاطمه زهرا(س) احداث شده که سهم بزرگ مردم خراسان‌جنوبی بوده و در آن صحن امکانات خوبی دارند، سرویس بهداشتی، حمام و طبقات مختلف برای اسکان دارد و در آنجا اسکان پیدا کنند و در کربلا صحن عقیله بنی‌هاشم بخشی آماده شده و به آنجا مراجعه کنند و موکب‌های مختلفی که است آدرس موکب‌ها و تلفن‌های موکب در مسیر کربلا به محض اینکه به دست ما برسد اعلام خواهیم کرد و به آنجا مراجعه کنند.

اگر کسی نذری داشته باشد و بخواهد به جمع خادمان حسینی بپیونند در قالب راننده و نانوا امکان دارد؟

ما تقریباً قبل از محرم جلساتی متفاوتی در شهرستان‌ها و استان برگزار کردیم، اولاً قبلاً باید اقدام می‌کردند و ما نیازمند به برخی تخصص‌ها به خصوص نانوا هستیم و رانندگان که شرایط خود را دارند، از طریق انجمن‌ها ثبت‌نام کنند و با تلفن ما تماس بگیرند پاسخگو هستیم.

وقتی ما ۱۰ تا ۱۵ روز خدمات داریم، نانوا، آشپز و خادم ما خسته می‌شود و یک‌هزار و ۲۰۰ نفر بعد از یک تعداد می‌آیند ولی در عین حال اگر دوست داشتند در عراق به موکب ایرانی در زمان پیاده‌روی مراجعه و کمک کنند تا آن‌ها تنفسی داشته باشند.

ارائه خدمات از چه زمانی تا چه زمانی ادامه دارد؟

من خودم مسؤول زیرساخت سایت اربعین هستم و ما از دو سه ماه گذشته کار زیرساختی آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و اسکان را انجام می‌دهیم ولی آغاز حرکت نیروهای خراسان‌جنوبی و موکب‌داران از استان ۱۰ شهریورماه جاری خواهد بود که سه روز در راه هستند و روز ۱۳ شهریورماه جاری در کاظمین خدمات‌رسانی خواهند شد.

مرحله دوم ۱۵ شهریورماه جاری است که همه موکب‌های ما باید از مرز خارج شوند چون مرز مهران برای کامیون‌های ما بسته می‌شود و باید از مرز سومار ورود پیدا کنند به عراق و این یک مشکلی برای همراه کامیون‌ها به وجود می‌آورد.

موکب‌هایی که زودتر می‌روند روز اربعین بعدازظهر خدمات آن‌ها تمام می‌شود و می‌توانند برگردند و موکب‌هایی که دو تا سه روز دیرتر می‌روند باید دو تا سه روز اربعین دیرتر برگردند چراکه زائرین افغانی و پاکستانی و سایر کشورهای اطراف یک پله دیرتر می‌رسند و زیارت دوره را نمی‌توانند انجام دهند به خصوص در کاظمین، زائران بدون خدمات می‌مانند و استان ما تصمیم گرفته دو سه روز تعدادی از موکب‌ها در آنجا باشند و خدمات‌رسانی کنند تا آن‌ها هم از خدمات و غذای امام حسینی(ع) بهره‌مند شوند.

گذرنامه چه مدت باید اعتبار داشته باشد تا بتوانند مشرف شوند؟

قانوناً هر گذرنامه‌ای به هر کشوری که سفر می‌کنند شش ماه بوده است و الان آن را به ۱۰ تا ۱۵ روز رساندند و اگر کسی بخواهد ۱۵ روز سفر کند برای اربعین اگر ۲۰ روز اعتبار داشته باشد می‌تواند برود و برگردد ولی صحبتی شده و اجرایی نشده اگر کسی گذرنامه پنج روز اعتبار دارد و یا تمام شده قول دادند ولی اجرایی نشده اگر اجرا شد از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد و یا در استان و یا در مرز خروجی مهر اعتبار زده شود ولی هنوز اجرایی نشده ولی بحث شش ماه برداشته شده و اگر اعتبار ۲۰ روز هم داشته باشد می‌توانند به کشور عراق بروند.
 


مدت اقامت، آیا بازه زمانی خاصی دولت عراق تعیین کرده؟

بستگی دارد ورود چه روزی باشد قانون در کشور عراق از روز ورود یک ماه است در حالت عادی، ولی در حالت اربعین به سبب اینکه زیرساخت‌ها پاسخگوی این همه خدمت نخواهد بود دو تا سه روز بعد از اربعین باید به تدریج و آرام برگردند.

برای واکسن کرونا باید چند نوبت زده باشند و ممکن است کسی که واکسن نوبت دوم و سوم خود را نزده برای او منعی وجود داشته باشد؟

دو تا واکسن اجباری باید باشد و اگر نباشد بزنند هنوز وقت دارند زائران تا ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر وقت دارند و توصیه می‌کنم واکسن را بزنند و استراحت خود را در این مدت بکنند که آنجا با جمعیتی با چادر چند صد نفری زندگی کنیم دچار مشکل نشوند ولی اگر به هر دلیلی نمی‌تواند و اگر سه واکسن را نزده باشد، مشکلی ندارد.

آیا محدودیتی هم برای زائران وجود دارد؟ با توجه به تجربه شما چه اقشاری بهتر است حضور پیدا نکنند؟

افرادی که مریض‌های خاص دارند مانند امراض قلبی و به خصوص بیماری‌های تنفسی و افرادی که سن خیلی بالایی دارند و دچار مشکل در پیاده‌روی خواهند شد، این وقت را انتخاب نکنند که با مشکل مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/4905/۶۹۰۷۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول