اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

حرکتی که به برکت رسید/ آغاز برداشت بادام دست‌کاشت در سربیشه خراسان جنوبی

۴۵۰ باغدار سربیشه‌ای به برداشت محصول بادام دیم دست کاشت مشغول هستند که از هر هکتاربادام، ۳۵ میلیون تومان عایدشان می‌شود.

حرکتی که به برکت رسید/ آغاز برداشت بادام دست‌کاشت در سربیشه خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس، بیرجند، مریم ستوده؛ مهمان امروز سفره‌ ایرانی خبرگزاری فارس، محصولی است ریزنقش ولی پرخاصیت.

از محصولی صحبت می‌کنیم که قدمت آن به 4000 سال پیش برمی‌گردد، یکی از محصولات باغی، که در طب ایرانی اسلامی از آن با عنوان خوراک مغز یاد شده‌است.

آورده‌اند که، اجداد این درخت در آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا کشت، داشت و برداشت می‌شدند. 

این کوچک خوشمزه و پرخاصیت، در میان اقوام دنیای باستان نیز بسیار با اهمیت بوده است.

 بادام (Prunus dulcis) در روم باستان، جادویی برای باروری بوده و در مصر نیز فراعنه احترام زیادی برای این دانه‌ جادویی قائل بوده‌اند.

در ایران ما نیز این دانه جادویی در انواع مختلفی از جمله: دیم، فرانیس، مامایی، آذر، پوست کاغذی و تونو، وجود دارد.

 نور، آب و خاک، سه پیش نیاز کشت این محصول هستند، درختی که بین ۴ تا۱۰ متر قد می‌کشد و بین ۲۵ تا۳۰ سال عمر دارد و از زمان گل دهی تا باردهی، با توجه به شرایط جغرافیایی به ۶ تا۸ ماه زمان نیاز دارد.

میوه دادن درخت بادام به عواملی چون شرایط جغرافیایی منطقه، آبیاری، خاک، نور، کوددهی و پیشگیری از آفت‌ها بستگی دارد.

در سال‌های ابتدایی، بین شکوفه زدن تا میوه دادن درخت به چیزی بین 3 تا 12 سال صبر نیاز است تا فرآیند رشدش کامل شده و آماده میوه دادن شود. آبیاری دقیق و به اندازه، در بالغ شدن سریع و با کیفیت آن اثر گذاری به‌سزایی دارد. البته آب زیاد، ریشه درخت را می ‌سوزاند.

بهترین فصل برای کوددهی، فصل بهار است و درختان بالغ نیاز کمتری به کوددهی دارند.

فرزندان این درخت، ابتدا میوه ‌ای در یک لباس چرمی و سبز رنگ هستند که ان را به چغاله بادام لذیذ می‌شناسیم. 

بعد از خشک شدن میوه درخت بادام و زمان برداشت آن، پوسته ‌چرمی را که از تنش جدا کنیم، به یک پوسنه‌ روشن و سخت می‌رسیم که از جواهر ما محافظت می‌کند. با شکستن پوسته، یک مغز بادام خوش رنگ قهوه‌ای انتظار ما را می‌کشد که آماده مصرف به عنوان دارو یا آجیل می باشد.

خراسان جنوبی با وجود شرایط آب و هوایی خاص، موقعیت جغرافیایی مناسبی برای کشت بادام دارد و کشاورزان این استان نیز با همتی مثال زدنی و با صبر و تلاش به کشت این محصول روی آورده‌اند.

حتما شما هم این ضرب‌المثل «از تو حرکت، از خدا برکت» را شنیده‌اید، و همه این مقدمات را گفتیم تا به اینجا برسیم که حرکت کشاورزان و باغداران سربیشه‌ای، به برکت موعود الهی رسید و امروز این باغداران، حاصل بادام دست کاشت خورد را در باغات مود سربیشه برداشت می‌کنند.

چند روزی است که برداشت بادام دیم در سربیشه آغاز شده است.

کشاورزان سربیشه‌ای از درختانی محصول برداشت می‌کنند که هیچ آبی غیر از آب باران به آن نخورده و با تغذیه از طبیعت به باردهی رسیده است.

پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور، ۱۰۰ تن بادام دیم در این شهرستان برداشت شود.

کشت درختان بادام دیم در سطح شیب دار

یکی از کشاورزان سربیشه‌ای گفت: در سال ۱۳۷۵ درختان بادام دیم را در اراضی شیب دار و در دامنه کوه کشت کرده‌ایم، تا خود به خود و از طریق باران آبیاری شوند.

وی افزود: کشت این درختان از بالای دامنه کوه تا پایین آن و به صورت شیب دار انجام شده است که ثمراتی نیز برای منابع طبیعی و مراتع دارد.

یکی دیگر از کشاورزان سربیشه‌ای بیان کرد: چون این بادام‌ها از هیچ کود و سمی استفاده نمی‌کنند و به صورت طبیعی به عمل می‌آیند، طعم بهتر و خاصیت بیشتری دارند.

وی گفت: از هر درخت بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم بادام برداشت می‌شود و ۲۵ هکتار درخت به صورت دیم کشت شده که هر ساله محصول آن برداشت می‌شود.

فعالیت ۴۵۰ باغدار در حوزه بادام

امیرآبادی زاده رئیس مرکز جهاد کشاورزی مود گفت: یکی از مزایای کشت درخت بادام در اراضی شیب دار، جلوگیری از خسارت زدن رواناب‌ها است.

وی افزود: علاوه بر این، درختان بادام نیز از همین رواناب‌ها تغذیه می‌کنند و با این کار سود دوچندان از درختان برده می‌شود.

زرگری مدیر جهاد کشاورزی سربیشه نیز در این باره گفت: ۴۵۰ باغدار در زمینه کشت بادام فعال هستند که فرصت اشتغال فصلی تا دو برابر این عدد را ایجاد کرده‌اند.

به گفته وی، هر هکتار باغ بادام دیم، ۳۵ میلیون تومان درآمد را عاید کشاورزان می‌کند.

انتهای پیام/۴۹۰۵

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول