اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

افزایش 12 درصدی اهدای خون در خراسان‌جنوبی

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی گفت: در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 12 درصد افزایش اهدا در استان وجود داشته است.

افزایش 12 درصدی اهدای خون در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اهدای خون در واقع اهدای زندگی بوده که در رگ‌های بیمار جاری شده و به بیمار جانی دوباره می‌دهد.

اهمیت اهدای خون برای نجات جان‌ انسان‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست به همین سبب با کامبیز مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی به گفت‌وگو می‌نشینیم.

فارس: در باب اهمیت خون و نقش آن در بدن توضیح دهید؟

مهدی‌زاده: خون یکی از بافت‌های زنده بدن به صورت سیال بوده که وظیفه رساندن اکسیژن و مواد غذایی به تمام ارگان‌های بدن و برگرداندن مواد زائد و دی‌اکسید کربن به ریه را برعهده دارد و یک بافت حیاتی بوده که اگر اختلالی در آن به وجود آید هیچ یک از ارگان‌ها به کار ذاتی خود نمی‌توانند ادامه دهند.

خون در همه فعالیت‌های بدن نقش حیاتی دارد

با توجه به اهمیت خون، روز جهانی خون وجود دارد و همچنین ۲۴ خردادماه در تقویم کشور نیز به عنوان روز انتقال خون ثبت شده است.

از زمانی که گروه‌های خونی کشف شد و دانش انتقال خون به دانش پزشکی اضافه شد جان‌های زیادی نجات یافت و به همین دلیل روز جهانی خون و در کشور ایران روز ملی اهدای خون وجود دارد که نشان دهنده اهمیت و جایگاه انتقال خون در نظام سلامت و ارتقای سلامت جامعه است.

فارس: وضعیت استان خراسان‌جنوبی در اهدای خون و تأمین فرآورده‌های خونی چگونه است؟

مهدی‌زاده: در منطقه مدیترانه شرقی، کشور ایران سرآمد در بحث انتقال خون و تأمین فرآورده‌های خونی بوده و نیاز به فرآورده‌های خونی وارداتی ندارد هر چند در استان‌های مختلف شرایط یکسان نیست ولی خراسان‌جنوبی به سبب کمیت و کیفیت خون و فرآورده‌های خونی جزو محدود استان‌هایی بوده که نیاز به ورود فرآورده‌های خونی از سایر استان‌ها ندارد و خوشبختانه طی‌ سال‌های متمادی خراسان‌جنوبی علاوه بر اینکه نیاز مراکز درمانی به فرآورده‌های خونی خود را تأمین کرده بخشی از نیاز سایر استان‌های کشور از طریق خیران و اهدا کنندگان خون استان تأمین شده است.

در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با وجود اینکه سال گذشته تمام نیازهای مراکز درمانی تأمین شده ۱۲ درصد افزایش اهدا در استان وجود داشته به طوری که در پنج ماهه سال گذشته ۸ هزار و ۶۶۰ واحد خون اهدا و امسال از ابتدای امسال تا روز گذشته ۹ هزار و ۶۸۸ واحد خون اهدا شده است.

این کمیت در کنار کیفیت بسیار بالای خون و فرآورده‌های خونی به سبب سلامت اهداکنندگان و اهمیت انتخاب اهداکنندگان در سازمان انتقال خون وجود دارد.

فارس: چرا یک سری از افراد بحث اهدای خون و انتقال خون برایشان بسیار دارای اهمیت است؟

مهدی‌زاده: بخشی از آن اعتقادی بوده که تعداد زیادی از خیران و اهداکنندگان خون در استان حدود ۵۹ درصد آنها جزو اهداکنندگان مستمر بوده و حداقل سالی یکبار اقدام به اهدای خون می‌کنند که نسبت به شاخص کشوری ۵ درصد بالاتر هستیم.

همچنین برخی از اهداکنندگان نذر خون داشته و در مناسبت‌های مختلف و یا خارج از مناسبت‌ها اعتقاد دارند که به هم وطنان خود کمک کنند.

اما گاهی اوقات پزشکان به برخی از افراد به سبب بیماری همچون غلظت خون توصیه به اهدای خون می‌کنند.

در کل آقایان چهار بار در سال و بانوان سه بار در سال در صورت سلامتی می‌توانند به اهدای خون اقدام کنند.

فارس: وضعیت انتقال خون در بین بانوان استان چگونه است؟

مهدی‌زاده: نسبت اهدای خون بانوان در کشور پایین بوده که به دلیل ارتقای فرهنگی انتظار می‌رود که انتقال خون در بین بانوان بیش از این باشد.

در کشورهای پیشرفته اهدای خون توسط بانوان بالای ۵۰ درصد کل اهدای خون بوده اما متأسفانه در کشور ایران این میزان کمتر از ۵ درصد است.

در خراسان جنوبی این میزان حدود ۶.۴ درصد بوده که از متوسط کشوری بالاتر است.

با توجه به اینکه بالای ۵۰ درصد فرآورده‌های خونی برای بانوان مصرف می‌شود بنابراین انتظار می رود که بانوان در این حوزه بیشتر مشارکت داشته باشند.

یک سری از باوردهای نادرست در جامعه از گذشته وجود داشته که هنوز نیز ادامه دارد و این باورهای غلط موجب استقبال کمتر بانوان به این امر شده است.

مردم باید بدانند که قبل از اهدا خون، سلامت فرد سلامت بررسی و در صورت احراز سلامتی و اینکه بعد از اهدا برای فرد مشکلی به وجود نمی‌آید این اقدام صورت می‌گیرد بنابراین همه می‌توانند با خیال راحت این کار را انجام دهند.

فارس: چه افرادی نمی‌توانند خون اهدا کنند؟

مهدی‌زاده: برای حفظ سلامت اهداکنندگان و دریافت کنندگان خون یک سری شرایط و مواردی توسط پزشکان کنترل می‌شود اما در مجموع موارد معافیت از اهدای خون به دو دسته تقسیم شده که شامل معافیت موقت و معافیت دائم می‌شود.

هر عاملی که باعث شود سلامت فرد به مخاطره بیافتد که فرد فعلاً نتواند خون اهداء کند و یا بیماری دارد که برای دریافت کننده خون ایجاد مشکل کند مانند بیماری‌های ویروسی جزو معافیت‌های موقت محسوب می‌شوند.

از جمله مواردی که برای اهدا کننده ایجاد مشکل می‌کند مانند فردی که جراحی قلب انجام داده و عارضه‌ای برای فرد ایجاد کند به صورت دائم معاف بوده که به سبب بیماری زمینه‌ای برای حفظ سلامت دریافت کنندگان به صورت دائم از اهدای خون معاف شده که این موارد در استان خراسان‌جنوبی بسیار کم هستند.

فارس: چه بیماری‌هایی برای اهداکنندگان خون کاهش می‌یابد  و چه مزایای برای اهداکنندگان دائمی خون وجود دارد؟

مهدی‌زاده: مواردی که به اثبات رسیده در بین اهداکنندگان مستمر خون براساس تحقیقات مختلف که بیماریهای قلب و عروق در بین این افراد پایین‌تر از افراد عادی جامعه بوده به دلیل اینکه تعادل بدن به ویژه در خون با اهدای خون تنظیم می‌شود.

برخی از بیماری‌ها به سبب ذخیره آهن در بدن به وجود می‌آید که افراد با اهدای مستمر خون این تعادل را در بدن خود ایجاد می‌کنند.

تحقیقاتی نیز اخیراً در حال انجام بوده که در مورد سیستم ایمنی اهدای خون باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و سطح ایمنی فرد بالا می‌رود.

افرادی نیز که غلظت خون دارند با اهدای خون غلظت خون را تنظیم تا ارگان‌هایی همچون ریه، قلب و سایر ارگان‌هایی که حساس به این غلطت بوده آسیب نبینند.

فارس: برخی از افراد انتقال خون و حجامت را با یکدیگر مقایسه می‌کنند در این مورد توضیح دهید؟

مهدی‌زاده: انتقال خون علاوه بر مزایای که برای فرد اهداکننده دارد از خون اهدایی سه نفر منتفع می‌شوند و از هر واحد خون اهدا شده می‌توان از پلاسما، پلاکت و گلبول‌های قرمز آن استفاده کرد بنابراین کاری ارزشمند است.

فارس: در چه شهرستان‌هایی از استان پایگاه انتقال خون وجود دارد و فعال است؟

مهدی‌زاده: در بیرجند یک پایگاه و یک مرکز خون‌گیری وجود دارد، در شهرستان طبس پایگاه انتقال خون فعال بوده، در شهرستان قاین اخیراً شش روز در هفته فعال بوده و در شهرستان فردوس نیز در حال حاضر دو روز در هفته فعال بوده که در آینده نزدیک آن هم شش روز در هفته ارتقاء خواهد یافت و در سایر شهرستان‌ها با توجه به جمعیت و درخواست مردم کارکنان انتقال خون با همکاری شبکه‌های بهداشت و درمان تیم‌های سیار اعزام که در بازه زمانی سه ماهه مراجعه می‌کنند.

فارس: ایجاد پایگاه‌های انتقال خون چه شرایطی دارد؟

مهدی‌زاده: ایجاد پایگاه‌های انتقال خون یک سری ضوابط و شرایطی دارد که یکی از آنها اهدای 8 هزار واحد خون در سال بوده که بتوانیم در آن منطقه پایگاه ایجاد کنیم.

با توجه به پراکندگی جمعیت و پایین بودن تراکم جمعیت در استان این شرایط کمتر در مناطق مختلف وجود دارد.

افراد می‌توانند برای اهدای خون در تمام ایام هفته در ساعات اداری به تمام پایگاه‌های فعال استان به جز فروس و به جز در روزهای تعطیل مراجعه کنند و در بیرجند در روزهای یک شنبه و چهارشنبه نیز شیفت‌های بعد از ظهر فعال هستند و که اگر نیاز باشد شیفت بعد از ظهر را در سایر پایگاه‌ها ایجاد می‌کنیم.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول