اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

تحریف حقوق زنان در ایران تا تصویرسازی از غرب

مانور تبلیغاتی علیه حقوق زنان در ایران، چندی سالی است که توسط معاندین آغاز به کار کرده، به همین بهانه نگاهی گذرا به وضعیت حقوق زنان در غرب و در ایران کرده ایم.

تحریف حقوق زنان در ایران تا تصویرسازی از غرب

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس، اغتشاشات اخیر در کشور با محوریت فوت مرحومه مهسا امینی و انتقاد به عملکرد «گشت ارشاد» آغاز شد، در ابتدا عنوان شد که مسئله «قانون حجاب» است اما از همان روز نخست شعارهای رادیکال بسیاری مطرح شد که نه ارتباطی با فوت مهسا امینی داشت و نه پیوندی با مسئله پوشش، حتی مدل رفتاری تجمع کننده‌ها هم اعتراضی نبود و فضا به سمت آنارشی (اقتدارگریزی) کشیده شد. 

نکته قابل تأمل «پرداختن به مسئله زن در جامعه ایرانی» توسط مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران است، با نگاهی گذرا به پویش های راه اندازی شده در این حوزه به خوبی این امر قابل مشاهده است. کمپین‌هایی که علیه پوشش زنان ایرانی ایجاد شده سابقه‌ای بسیار بیشتر از شرایط امروز جامعه دارد، پویش «چهارشنبه های سفید» که توسط پادوی اتاق عملیات روانی کاخ سفید در ایران اجرایی شد، یکی از قدیمی‌ترین این پویش‌هاست.

این حوادث در امتداد موضوعاتی چون ماجراهای مهریه، دوچرخه سواری زنان، حضور خانم ها به استادیوم، کمپین دختر آبی، درگیری دو خانم در بی آر تی، مادری که خود را جلو گشت ارشاد انداخته بود و... شکل گرفته است.  

غربی سازی آزادی زنان در ایران

در این حوادث موضوع  «هویت زن و حقوق زن» مطرح نیست بلکه  مسئله «برداشت عرفی از آزادی‌های اجتماعی» است که در کشورهای غربی در حال پیاده سازی است. در بیانی دیگر مسئله پویش ها، اعتراضات و اغتشاشات و... اخیر در ایران «شیوه زیست زن ایرانی» نیست بلکه «شیوه زیستن زن غربی» موضوعیت دارد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که اساسا پرداختن به مسئله حجاب و سرمایه گذاری در این حوزه توسط دشمنان برای شکل گیری «انقلاب زنان در ایران» است. زیرا آنان بر این باورند که انقلاب اسلامی یک انقلاب مرد محور بوده و اکنون با انقلاب زنان می توان انقلاب اسلامی را درهم بشکنند! 

راه اندازی جنگ داخلی با انقلاب زنان در ایران 

این در حالی است که با نگاهی گذرا به تاریخ ایران اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی ایران به خوبی می توان حضور دوشادوش زنان در کنار مردان را به خوبی مشاهده کرد. واکاوی هویت «زن ایرانی» چه در تاریخ معاصر و چه تاریخ باستانی گویای هویت مستقل و موثر زنان در ایران است.

حضور و تاثیر زنان در راهپیمایی ها و تظاهرات سال ۵۷ نیازی به شرح و اثبات ندارد. پس از انقلاب نیز عده بسیاری از تندروهای آن زمان تلاش کردند تا حضور اجتماعی زن را محدود کنند اما با ایستادگی امامین انقلاب موفق نشدند.

نقش زنان در انقلاب اسلامی

امام خمینی (ره) در همین رابطه فرمودند که «شما زن‌ها در جنبش‌های اصیلی که در ایران رخ داده است از قبیل جنبش مشروطیت تاریخ ایران و تنباکو همدوش با مردها قیام کردید و همینطور در انقلاب بزرگی که در زمان ما واقع شده پیش قدم بوده‌اید و نقش شما در این نهضت از مردها بیشتر بوده چون وقتی که شما به خیابان‌ها ریختید و در مقابل تانک‌ها و توپ‌ها تظاهرات کردید، مردها قدرتشان چند برابر شد. پس از پیروزی انقلاب در امر پاکسازی و جهاد و سازندگی نقش بزرگی را ایفا کردید و موجب دلگرمی برادران رنجدیده خود شدید.»

مسئله غربی سازی زنان ایرانی است

در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برخی از تندروها نیز به دنبال پیروی زنان ایرانی از زنان غربی بودند، ایده ای که این روز ها از دل دانشگاه ها برخواسته و برپایه گفتمان خود تحقیری به دنبال غربی‌سازی از وجهه زن است. تمرکز این تندرویان به غربی سازی زنان ایرانی هستند و از نتیجه این ایده که وضعیت کنونی زنان در غرب است، چشم پوشی می کنند. 

یکی از کارشناسان حوزه زنان در پاسخ به این پرسش که در قضیّه‌ی زن در مقابل غرب چه دفاعی دارید، گفت: دفاع نداریم، حمله داریم! غرب و آمریکا باید از حقوق زنان در کشورشان دفاع کنند، آنها باید جواب بدهند که زن را تبدیل به کالا کردند. ما در این حوزه  مدّعی هستیم.

وی می افزاید: اینکه رسانه های رسمی و دولتی آمریکا به موضوع حقوق زنان در ایران مثل مسئله حجاب در قالب یک کارویژه به آن می پردازند؛ در حالی که آن ها به دنبال تحریم همه حانبه ی ملت ایران هستند و حتی داروهای کودکان مبتلا بع بیماران پروانه ای را تحریم کرده اند، چه علتی را می توان در پی داشته باشد؟ آیا میخواهند از حقوق زن، و زن ایرانی دفاع کنند؟

چرا تمرکز غرب و آمریکا به حقوق زن ایرانی است؟

غرب بیش از دویست سال است که مدعی است که  اگر زن از قیود اخلاقی و شرعی و مانند این چیزها رها نشود نمیتواند پیشرفت کند، نمیتواند به مقامات عالی علمی و سیاسی و اجتماعی و غیره برسد؛ این جوری دارند میگویند. شرط رسیدن زن به رتبه‌های بالای اجتماعی و سیاسی و غیره این است که این قیود اخلاقی را رها کند.» اما زنان ایرانی پس از انقلاب اسلامی این ایده را در میدان عمل مغلوب خود ساختند. 

بنابراین زنان ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده است. 

حباب آینده‌ی حقوق زنان در ایران 

«تصویر سازی برای آینده» یکی از محورهایی است که طی سال‌های اخیر ازجمله پروژه های دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ای استکبار بوده است. آنچه تحت عنوان «حقوق زنان ایرانی» در اذهان در حال جاری شدن است، وجود خلا قانونی و یا تنزل جایگاه اجتماعی زن نسبت به مردان نیست بلکه ناظر به تصویری از آینده است که توسط رسانه ها برای او ایجاد شده است. یعنی یک دختر ایرانی بدون اینکه درکی از شرایط موجود خود و شرایط حال کشورهای غربی داشته باشد، به دنبال ساختن کاخ آرزوهای خود است که رسانه برای او ترسیم شده است.

کاخ آروزی زنان از رویا تا واقعیت 

تصویر امروز زنان در غرب، تصویر واقعی از آینده ای است که غربی ها می خواهند آن را در ایران پیاده کنند از همین رو در ادامه بخشی از وضعیت امروز زنان در غرب بر اساس آمار منتشر شده توسط خودشان اشاره شده است. 

آنچه این روزها در غرب با آن دست و پنجه نرم می کند و از آن به عنوان آزادی یاد می کند، افزایش تمایلات جنسی همجنسگرایان است. علیرغم اینکه پژوهشهای علمی درخصوص «اختلالات جنسی» نشان می دهد، ۵. ۹۸ درصد کسانی که رفتارهای همجنس بازانه داشته اند، هورمونی از جنس در بدن آنها مخالف وجود نداشته است و پژوهشی در سال ۲۰۰۱ نیز که نشان می دهد که عامل اختلالات جنسی عمل اصلی همجنس بازی نبوده است با این وجود نظام سرمایهداری با «ذائقه سازی» در این زمینه، افکار را به سمت همجنس بازی جهت داده است به شکلی که افراد متهم می شوند چرا همجنس باز نیستند! و گفته می شود عدم رغبت به همجنسبازی در واقع از ترس از همجنس نشأت می گیرد.

۸۵ درصد محتوای پورن در آمریکا تولید می شوند و پژوهشها نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردان تحصیل کرده آمریکایی پس از دیدن «روابط جنسی خشن» به این رفتار تمایل نشان می دهند و می خواهند این روابط را تجربه کنند. یعنی تماشای صحنه های جنسی این تمایل را در افراد بیدار و برروی نگاه جنسی آنها تاثیر گذار است.

تغییر نظام خانواده با این رویکرد به روابط جنسی مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان غربی نیز بوده است، در کشوری مثل فرانسه ۴۵ درصد کودکان خارج از چارچوب خانواده به دنیا می آیند و در واقع خانواده از هم پاشیده است این در حالی است که یکی از مهمترین سرمایه های کشورها خانواده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، هر ۹۸ ثانیه یک آمریکایی مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد.  از هر شش زن آمریکایی، یک نفر حداقل یک بار مورد سوء قصد جنسی و یا تجاوز کامل قرار گرفته است.  ۳ درصد از مردان آمریکایی، یک نفر از هر ۳۳ نفر، حداقل یک بار مورد سوء قصد یا تجاوز جنسی قرار گرفته است.

آژانس های حمایت از کودکان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ با قاطعیت اعلام کردند که هر ساله ۶۳ هزار کودک آمریکایی مورد سوء استفادهٔ جنسی قرار می گیرند. اکثر کودکان قربانی سوء استفادهٔ جنسی بین ۱۲ تا ۱۷ سال سن دارند. به عبارتی ۳۴ درصد کل کودکان قربانی این پدیده زیر ۱۸ سال و ۶۶ درصد از آنان بین ۱۲ تا ۱۷ سال سن دارند. اکثر تجاوزهای جنسی در آمریکا در نزدیکی خانهٔ قربانی اتفاق می افتد.

در آمریکا  اکثریت قربانیان تجاوز جنسی را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می دهند، به طور متوسط آمریکا هر ساله ۳۲۱ هزار و ۵۰۰ قربانی تجاوز و خشونت جنسی بالای دوازده سال را به خود می بیند. در این بین جوانان بیشتر در معرض خطر خشونت جنسی قرار دارند. افراد در سنین بین ۱۲ تا ۳۴ سال در معرض بیشترین خطر تجاوز و خشونت جنسی قرار دارند.

در نتیجه میلیون ها زن در آمریکا تجاوز جنسی را تجربه کرده اند. در آمریکا مردها و پسرها هم خشونت جنسی را تجربه می کنند. تاسف آمیز اینجاست که محیط دانشگاه شرایط تجاوز را برای پسران ۱۸ تا ۲۴ سال به میزان ۵ برابر افزایش می دهد.

تحقیقات NISVS در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که ۵۲.۲ میلیون نفر از زنان آمریکایی (۴۳.۶درصد کل زنان) مورد خشونت جنسی قرار گرفتند که از این تعداد به ۲۵.۵ میلیون نفر از آنان (۲۱.۳درصد) تجاوز (Rape) است. بیش از یک سوم زنان آمریکا (۳۷درصد) نیز در طول زندگی خود تماس جنسی  نظیر لمس ناخواسته را گزارش دادند.

این تحقیقات نشان می دهد که سن تجاوز یک نفر از هر ۳ زن قربانی برای اولین بار بین ۱۱ تا ۱۷ سالگی بود. یک نفر از هر ۸ زن نیز اعلام کردند که اولین تجاوز قبل از ۱۰ سالگی او رخ داده است.

پایگاه آماری «World Population Review» تخمین زده که ۹درصد متجاوزان تحت پیگرد قانونی و تنها ۳٪ آنان پشت میلههای زندان میافتند و ۹۷ درصد متجاوزان آزادانه در آمریکا زندگی میکنند.

این در حالی است که بر اساس بند ت ماده 224 قانون مجازات اسلامی وجود عنف در تجاوز جنسی ، یکی از مواردی است که منجر به تشدید کیفر زنا تا حد اعدام میشود. در ماده 63 قانون مجازات اسلامی زنا به طور کامل تعریف شده است. به رابطه نامشروع جنسی مرد و زن خارج از رابطه ازدواج زنا گفته می شود.

تبدیل شدن زن ایرانی به یک نمونه غربی

در پاسخ به افرادی که می گویند «زن ایرانی مانند زن غربی نمی شود چون هویت آن ها یکی نیست»؛ باید این نکته را یادآور باشیم که شاید شما تمایل نداشته باشید که سبک زندگی خود را مانند زن غربی انتخاب کنید اما آن‌ها نمی‌گذارند شما در این لایه باقی بمانید و حتما در گام های بعدی پروژه جهانی شدن را اجرایی خواهند کرد.

در گزارش های بعدی به مسئله حقوق زن در قوانین جمهوری اسلامی ایران که بر اساس باور برخی از حقوق دانان این قوانین فمینیستی هستند، خواهیم پرداخت. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول