اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

دولت امور اجرایی را به خود موکب‌داران واگذار کند

موکب‌داران مراسم اربعین در کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن درخواست بیمه زائران اربعین، از دولت خواستند امور اجرایی را به خود موکب داران واگذار کند.

دولت امور اجرایی را به خود موکب‌داران واگذار کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با موکب‌داران اربعین برگزار شد. در این نشست موکب‌داران نسبت به فرهنگ اربعین، سازوکارها، توسعه این فرهنگ و توجه به زیرساخت‌های سفر اربعین مباحثی را مطرح کردند.

مهمترین دغدغه‌ای که موکب‌داران در این خصوص داشتند این بود که امسال با توجه به افزایش استقبال زائران حرم آقا اباعبدالله الحسین(ع) زیرساخت‌های موجود پاسخگوی نیازهای این حجم از زائران عزیز نیست و لذا باید سریعاً تدابیر ویژه در سه وزارتخانه کشور، راه و شهرسازی و بهداشت و درمان اتخاذ شود تا با افزایش هماهنگی‌ها بستر لازم برای استقبال و اعزام زائران اربعین فراهم شود.

موکب‌داران در این خصوص به افزایش هزینه‌ها و مشکلاتی که در بحث تأمین مایحتاج زائران اربعین وجود دارد نکاتی را مطرح کردند و تأکیدشان بر این بود که دولت تصدی‌گری خود را در این بخش کم کند و به سمت افزایش اختیارات موکب‌داران و سوق دادن امکانات و تأمین نیازمندی‌های موکب‌داران حرکت کند و کار امور اجرایی را به خود موکب‌داران واگذار کند و دستگاه‌های دولتی به جای اینکه خودشان تصدی‌گری کنند حمایت‌های ویژه از موکب‌داران به عمل آورند.

یکی از موضوعاتی که جزو دغدغه‌های موکب‌داران بود، بحث الزامی کردن بیمه زائران بود که مباحث مبسوطی در این زمینه مطرح شد که الزام به بیمه کردن زائران با فرهنگ اربعین و فرهنگ زیارت سازگاری ندارد و عنوان می‌کردند که بهتر است دولت اگر بنا به بیمه کردن زائران دارد، خودش به این قضیه ورود کند.

در بحث حمل و نقل بحث اتوبوس‌ها جزو دغدغه‌های موکب‌داران بود که با توجه به ضرورت حمایت از حمل و نقل برای تسهیل در رفت و آمد زائران، هزینه رفت یا برگشت زائران را دولت تقبل کند تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

موکب‌داران همچنین عنوان کردند که موکب‌داران دیگر کشورهای اسلامی مانند همسایگان ما همچون افغانستان و پاکستان انتظار دارند جمهوری اسلامی به عنوان ام‌القرای جهان اسلام محوریت تسهیل حضور موکب‌داران این کشورها را فراهم کند، اما هنوز اقدام عاجلی در این خصوص انجام نشده و لذا موکب‌داران این موضوع را به عنوان یکی از مطالبات خودشان از دستگاه‌های ذیربط مطرح کردند.

بازخوانی واقعه و تاریخ اربعین و برنامه‌های فرهنگی در موکب‌ها یکی از دغدغه‌های موکب‌داران بود. موکب‌داران عنوان کردند که با توجه به اینکه توان آنها صرف تأمین مایحتاج معیشتی و مواد غذایی مورد نیاز زائران می‌شود و این مسئله باعث می‌شود که حوزه پرداختن به محتواهای فرهنگی را از دست بدهند و ضرورت توجه به حوزه محتوای فرهنگی در سفر اربعین جزو دغدغه مشترک موکب‌داران در این حوزه بود.

در این جلسه مقرر شد که کمیسیون فرهنگی با توجه به تأکیدات رئیس کمیسیون پیگیری‌های لازم را در خصوص هماهنگی دستگاه‌ها جهت تسهیل ثبت‌نام زائران در بستر سایت و پلتفرم‌هایی که اعلام شده صورت پذیرد و همچنین ضرورت تعیین یک سخنگوی واحد برای اطلاع‌رسانی سریع در خصوص مشکلات مورد نظر مورد تأکید کمیسیون بود و مقرر شد که این موضوعات به صورت سریع مورد پیگیری قرار گیرد.

انتهای پیام/ ت 25

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول