اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

دانشگاه‌ها و دپارتمان آموزشی معدن ملزم به تأمین نیروی متخصص معدنی در نهبندان شدند

جلسه بررسی مسائل و مشکلات پیش روی معدن داران نهبندان، با حضور مسؤولان استانی درفرمانداری این شهرستان، برگزار شد.

دانشگاه‌ها و دپارتمان آموزشی معدن ملزم به تأمین نیروی متخصص معدنی در نهبندان شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، جلسه بررسی مسائل و مشکلات پیش روی معدن داران نهبندان در حالی پس از گذشت ۵ سال، و با حضور سرپرست فرمانداری نهبندان و یک مهمان استانی، برگزار شد که هر یک از مدعوین موضوعات چالش برانگیزی در این جلسه مطرح کرده و خواستار رفع این موارد شدند.

مهمترین مسائل و مشکلاتی که از سوی معدن داران نهبندانی مطرح شد در زمینه‌های تأمین زیرساخت‌های آب، برق و تلفن، تأمین سوخت مورد نیاز، نبود نیروی متخصص برای اپراتوری دستگاه‌های معدنی و تعمیر ماشین آلات، واردات ماشین آلات معدنی، تسهیلات بانکی و نبود وثیقه، وجود روند اداری در مسیر توسعه معادن، ایجاد منطقه آزاد معدنی در نهبندان، حمل و نقل فرآورده‌های معدنی و اخذ مالیات‌های سنگین بود که برای بسیاری از این مسائل راهکار‌هایی ارائه و مقرر شد در جلسات بعدی پیگیری و مطرح شود.

ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان با تأکید بر این که باید هر چه سریع‌تر نقشه راهبردی برای چشم انداز حوزه معدن تهیه شود گفت: این چشم انداز تعیین خواهد کرد که در حوزه معدن چه ظرفیتی داشته ایم و به چه نقطه‌ای باید برسیم.

وی با بیان این که شرکت‌های معدنی باید دفاتر و نمایندگی‌های خود را در شهرستان مستقر کنند، افزود: بسیاری از شرکت‌های معدنی در نهبندان دفتر نداشته و از سوی دیگر باید عواید و درآمد‌های معادن به حساب‌های بانک‌های شهرستان واریز شود و شرکت‌هایی که این اقدام را انجام نمی‌دهند هیچ گونه خدماتی از ادارات نهبندان دریافت نخواهند کرد.

ایروانی همچنین گفت: برای تأمین نیروی متخصص نیاز به کار اساسی داریم و دپارتمان آموزشی معدن و دانشگاه‌هایی که نتوانند نیروی متخصص در این حوزه پرورش دهند از فعالیت آن‌ها نیز جلوگیری و یا در مورد تغییر مدیریت آن‌ها اقدام خواهد شد.

سرپرست فرمانداری نهبندان گفت: این جلسه مصوباتی دارد و به صورت ماهانه در مرکز شهرستان برگزار خواهد شد تا بتوان با بررسی مسائل تا پایان سال مشکلات حوزه معدن را رفع کرد.

وی خطاب به مسؤولین صمت و شرکت نفت نهبندان گفت: نیاز واقعی هر یک از معادن شهرستان را احصا کرده و به فرمانداری ارائه کنید تا در جلسات استانی مطرح و حل شود.

ایروانی بر ایجاد یک انجمن یا سمن تحت عنوان معدن داران نهبندان برای بررسی و احصای مشکلات حوزه معدنی نهبندان تأکید کرد.

سلب قدرت رقابت از معدن داران به دلیل بالابودن قیمت ماشین آلات

پروین نایب رئیس خانه معدن استان در این جلسه به نمایندگی از سایر معدن‌داران مسائل پیش رو را مطرح کرد و گفت: هزینه‌های تولید مواد معدنی در نهبندان زیاد است و از سویی بالا بودن قیمت ماشین آلات توان رقابت با تولیدات خارجی را از معدن داران نهبندانی سلب کرده و از سویی بانک‌ها نیز همکاری لازم را ندارند و از معدن داران در قبال پرداخت وام، وثیقه‌های سنگینی را طلب می‌کنند.

 وی با بیان این که برای برق رسانی به معادن شاهکوه نهبندان اقدامات خوبی در حال انجام است گفت: با این وجود مشکلات زیادی در تأمین برق، آب و حتی سوخت مورد نیاز دستگاه‌های معدنی وجود دارد.

پروین به کمبود ناوگان حمل و نقل برای جا به جایی مواد معدنی اشاره کرد و گفت: بسیاری از معدن داران نهبندانی توان حضور در نمایشگاه‌های بین المللی را ندارند که می‌طلبد در این گونه نمایشگاه‌ها پاویونی اختصاصی برای نهبندان و استان در نظر گرفته شود تا بتوان ظرفیت‌های معدنی استان را در سایر کشور‌ها معرفی کرد.

نایب رئیس خانه معدن استان به موضوع کمبود سوخت و روند مشکل اداری موجود در این مسیر اشاره کرد و گفت: تأمین سوخت برای معادن کاری سخت است و تقریبا همه معادن با این مشکل رو به رو هستند و در برخی موارد به اجبار سوخت مورد نیاز خود را از طریق قاچاقچیان تأمین می‌کنند.

موضوع تأمین سهمیه آرد و نان برای کارگران معدن هم از دیگر درخواست‌های معدن داران بود که از سوی کوهستانی سرپرست و نماینده معدن سنگ آهن پیراکان مطرح و مقرر شد تا مجتمع نان با محوریت معادن و با همکاری معادن نهبندان ایجاد و نان مورد نیاز معدن داران را تأمین کند.

کوهستانی گفت: سهمیه سوخت دولتی که برای این معدن اختصاص یافته ۱۲۰ هزار لیتر است که این میزان کفاف دستگاه‌ها و ماشین آلات موجود در معدن را نمی‌دهد و می‌طلبد تا مسئولین مربوطه تدبیری برای این موضوع اتخاذ کنند.

تقریبی معاون صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه در مورد پرداخت حقوق دولتی از سوی معدن داران هم گفت: برای اخذ حقوق دولتی از معدن داران نهبندان و استان درخواست دادیم که ۴۰ درصد تخفیف اعمال شود که در دست پیگیری است، اما در برخی موارد تا ۵۰ درصد نیز تخفیف داده شده است.

وی در مورد کمبود ناوگان حمل و نقل معدنی هم گفت: معادن گرانیت نهبندان می‌توانند طی قراردادی متعهد شوند تا بار تولیدی خود را به جای دیگری جز مواردی که در قرارداد تعیین می‌شود نفروشند و ما نیز تمام زیرساخت‌های مورد نیاز حمل و تولید مواد معدنی را تأمین خواهیم کرد.

روشندل رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان نیز گفت: در نهبندان ۱۴۱ واحد معدنی با تنوع ۲۵ نوع ماده معدنی و ذخیره ۱۰۴ میلیون تُن وجود دارد که از این تعداد ۷۴ معدن فعال بوده و بیش از هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در معادن و ۶۰۰ نفر در صنایع معدنی این شهرستان مشغول به کارند.

گفتنی است در این جلسه۳ ساعته بسیاری از مشکلات معدن داران ذکر و راه‌کارهایی نیز جهت رفع این مشکلات در بازه مشخص، ارائه شد.

انتهای پیام/۴۹۰۵

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول