اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

واکاوی یک اَبَرپروژه آب‌رسانی/ مسیر تامین آب شرب همدان چگونه هموار می‌شود

بر اساس آخرین اطلاعات وزارت نیرو، اَبَرپروژه آب‌رسانی شرب به همدان که 17 سال است روی زمین مانده، سال جاری با سرعت پیش رفته و دو ـ سه هفته آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

واکاوی یک اَبَرپروژه آب‌رسانی/ مسیر تامین آب شرب همدان چگونه هموار می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از معضلات بزرگی است که زیرساخت‌های حیاتی کشور در سال‌های اخیر به آن دچار شده است.

یکی از حوزه‌های زیرساختی کشور که سهم عمده‌ای از پروژه‌های نیمه‌تمام کشور را به واسطه عملکرد دولت‌های گذشته دارد، حوزه آب و فاضلاب کشور است.

در همین راستا، معاون سابق راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور دولت دوازدهم، ضمن تشریح وضعیت پروژه‌های نیمه تمام صنعت آبفا گفت:« از تعداد 119 پروژه آبرسانی کشور که در پیوست بودجه سال 1400 بود، 28 طرح پیشرفت بالای 80 درصد داشته و 23 درصد نیز کمتر از 20 درصد پیشرفت کرده‌اند. مابقی این طرح‌ها نیز پیشرفت بین 20 تا 80 درصد دارند.»

این مسئول سابق در بیان این نکته که برای تکمیل این 119 طرح 14 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار دفتری اختصاص داده شده است، گفت:« برای این‌که همین 119 پروژه را تمام کنیم، به قیمت امروز 67 هزار میلیارد تومان پول لازم داریم.»

با توجه به تعدد طرح‎های نیمه تمام در دولت‌های گذشته، دولت سیزدهم با نگرش تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فعالیت‌های اجرایی را در دست گرفت. رئیس جمهور بارها در صحبت‌های خود به مسئله تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد و در مواردی تاکید کرد، مادامی که پروژه‌های تکمیل نشده به بهره‌برداری نرسد، پروژه جدید کلید نخواهد خورد.

*آب‌رسانی به همدان پروژه‌ای که 17 سال دست نخورده باقی ماند

در همین رابطه، یکی از پروژه‌نیمه تمامی که پس از 17 سال به دولت مردمی به ارث رسید، پروژه آب‌رسانی به همدان از سد تالوار است. عملیات اجرایی این طرح 140 کیلومتری از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود، ولی در سال‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت و در 8 سال گذشته نیز به نوعی متوقف شده بود.

با توجه به اهمیت این سد در تامین آب شرب شهر همدان، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم این پروژه در فهرست پروژه‌های ویژه فوق اضطراری قرار گرفت. در همین راستا، محمد جوانبخت، معاون آب و آبفای وزارت نیرو در بیان جزئیات پیشرفت این پروژه تاکید کرد:« همه در شرایط کنونی به محدودیت‌های مالی کشور واقف هستند، اما با این وجود، برای پروژه‌ آبرسانی به همدان به دلیل اهمیت بالا، اعتبارات مناسبی تزریق شد.»

این مقام مسئول تاکید کرد:« طولانی شدن زمان اجرای این پروژه مشکلاتی را به وجود آورده بود که با اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرفت در اجرای کار شد.»

*جزئیات آخرین طراحی فاز نخست آب‌رسانی به همدان

بر اساس آخرین جزئیات رسمی منتشر شده از پروژه‌های آبرسانی به همدان،  اخیرا طرح جایگزین به طول ۱۶ کیلومتر به این پروژه اضافه شده است که بر اساس آن با استفاده از یک خط انتقال آب سد تالوار ر به سد آبشینه متصل می‌کند.

این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد.

علاوه بر این، پنج مخزن تعادلی به ظرفیت 145 هزار متر مکعب در طرح جای‌گذاری شده است و ایستگاه مخزن نخست پنج هزار متر مکعب، مخزن شماره ۲ و ۳ هر کدام ۱۰ هزار متر مکعب، مخزن شماره ۴ حدود ۳۰ هزار متر مکعب و ایستگاه تصفیه خانه به ۲ مخزن ۳۰ هزار  متر مکعبی، و یک مخزن 30 هزار متر مکعبی در سطح شهر همدان آب را انتقال می‌دهند.

*افتتاح اَبَرپروژه آبرسانی به همدان طی 2 تا سه هفته آینده

به گزارش فارس، با توجه به آخرین اخبار رسیده از وزارت نیرو، این پروژه تا 2 الی 3 هفته آتی به بهره‌برداری خواهد رسید و مسئله آب شرب مردم همدان نیز با افتتاح این پروژه به طور پایدار حل خواهد شد.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز در بازدید از این پروژه از بسیج امکانات و اعتبارات برای تکمیل این پروژه خبر داد و تاکید کرد: فاز یک اَبَرپروژه آب‌رسانی شرب به همدان می‌تواند مسئله آب این شهر را مرتفع کرده و تلاش می‌کنیم طی دو تا سه هفته آتی این طرح را به بهره‌برداری برسانیم.

با توجه به این مسئله به نظر می‌رسد، طی روزهای آتی با تکمیل یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام شاهد حل مسئله آب‌رسانی همدان خواهیم بود.

انتهای پیام/ ت 19

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول