اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

مکان‌های غیراستانداردی که در جم کلاس درس می‌شوند!

اگر وضعیت تغییر نکند و حق تحصیل برابر برای دانش آموزان شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر مهیا نشود، باید در آینده‌ای نزدیک شاهد بازماندن فرزندان این سرزمین از تحصیل باشیم.

مکان‌های غیراستانداردی که در جم کلاس درس می‌شوند!

خبرگزاری فارس - شهرستان جم، محمد مهدی صبوری: سال‌هاست که از حضور صنایع عظیم نفت و گاز در استان بوشهر می‌گذرد. با ورود خانواده‌‌های کارکنان این صنایع در طول این سال‌ها به استان بوشهر به خصوص شهرستان‌های کنگان، جم و عسلویه باعث تغییرات در شرایط اجتماعی و فرهنگی این شهرستان ها شده است.

آموزش و پرورش یکی از این بخش‌هاست که متحمل ضربات سنگین متمددی در این سال‌ها به واسطه این حضور، بر پیکره خود بوده است. افزایش جمعیت دانش آموزان و کمبود فضای فیزیکی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری از جمله کمبود نیروی انسانی یکی از چندین مورد مشکلات این مجموعه هست.


 در عین حال عدم اقدام به همکاری‌های لازم از سوی صنایع حاضر، که خود عامل به وجود آمدن این مشکلات هستند، کار را برای ادامه فعالیت مطلوب آموزش و پرورش این شهرستان‌ها دشوارتر کرده است.

شهرستان جم که به واسطه داشتن آب و هوایی خوب میزبان اکثر خانواده‌های کارکنان این شرکت‌ها است و بیشترین ضرر را از این حیث متحمل شده است. افزایش جمعیت و عدم توسعه متوازن امکانات آموزشی، شهرستان جم و مخصوصا مرکز شهرستان، شهر جم را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.

سالیانه 1300 دانش آموز به دانش آموزان شهرستان جم افزوده می شود

سید ابوالقاسم حسینی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: هر سال حدود 1200 تا 1300 دانش آموز به جمعیت دانش آموزی شهرستان جم افزوده می‌شود که امکانات فعلی ما پاسخگوی این حجم از دانش آموزان نیست.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان جم با بیان اینکه 65 تا 70 درصد جمعیت شهر جم را خانواده‌های کارکنان صنایع نفت و گاز تشکیل می‌دهند، گفت: امکانات ما برای جمعیت بومی شهرستان کافی است، اما افزایش جمعیت خانواده‌های کارکنان نفت و گاز باعث شده که با کمبود شدید فضای آموزشی در شهرستان جم، به خصوص در شهر جم روبرو شویم. تقاضای ما این است که این صنایع حداقل برای بچه‌های خودشان، مدارسی را احداث کنند که در فضایی بهتر به تحصیل علم مشغول شوند.

ظرفیت کلاس‌های درس شهر جم تکمیل شده است

حسینی ادامه داد: در سال تحصیلی پیش رو بیشتر از ظرفیت کلاس‌های درس، دانش آموز پذیرش شده است و حتی کلاس هایی با جمعیت 40 تا 42 نفر نیز داریم. اکثر کلاس‌های موجود از استاندارد های لازم بهره نمی‌برند و در بعضی مدارس مجبور شده‌ایم آزمایشگاه، انباری و... به کلاس درس تبدیل کنیم. ظرفیت رشته‌های نظری در شهر جم پر شده است و متاسفانه دیگر کلاسی برای افزایش ظرفیت این رشته‌ها نداریم. در روستاهای چسپیده به شهر نیز ظرفیت این رشته‌ها نزدیک به تکمیل شدن است.

وی یادآور شد: این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که در شهر جم مدارس غیر دولتی زیادی وجود دارد و اگر چنین نبود، وضعیت بسیار بدتری حاکم  می‌شد.

با کمبود نیروی انسانی در مقطع متوسطه مواجه هستیم

ابوالقاسم حسینی بیان داشت: با توجه افزایش جمعیت دانش آموزی شهرستان، در بحث نیروی انسانی و معلم به‌خصوص در مقاطع متوسطه با مشکل مواجه هستیم و کمبود داریم. در ابتدایی بخاطر شرایط اعمال شده از سوی آموزش و پرورش و جذب معلمان از طریق آزمون استخدامی و بکارگیری دانشجویان ترم 7 و 8 دانشگاه فرهنگیان از شرایط بهتری برخوردار هستیم.

عدم وجود امکانات فیزیکی، اجازه افزایش تعداد رشته های تحصیلی را به ما نمی‌دهد

حسینی تصریح کرد: در پی ایجاد رشته های جدید در هنرستان‌ها و کاردانش‌ها هستیم که متاسفانه عدم وجود فضای فیزیکی مناسب تا الان مانع از اجرای این کار شده است.

رئیس آموزش و پرورش جم ادامه داد: در شهر جم یک کاردانش دخترانه داریم و متقاضیانی برای رشته های کارگردانی، بهورزی، تربیت بدنی و... هست ولی شرایط سخت افزاری، این امکان را به ما نمی‌دهد. باید دانش آموزان را به سمتی هدایت کنیم که مهارت‌های فنی روز را نیز یادبگیرند نه فقط اینکه به سمت رشته های نظری بروند.

نفت و گاز، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به کمک مدارس بشتابند

حسینی با بیان اینکه یک ماه تا شروع مدارس بیشتر باقی نمانده است، گفت: از شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مجموعه نفت و گاز تقاضا دارم به آموزش و پرورش در آماده سازی مدارس برای سال تحصیلی پیش رو کمک کنند. ممکن است دانش آموزان در فضای آموزشی و کلاس درس با توجه به شلوغی، احساس راحتی نکنند و حداقل با پویا کردن و بهسازی محیط مدارس شاهد محیطی با نشاط در مدارس باشیم.

حسینی در پایان ضمن ارج نهادن به زحمات همه مسئولان سابق، از تلاشها و همکاری‌های بی دریغ فرماندار شهرستان ، مدیر کل آموزش و پرورش استان ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین مربوطه تشکر و قدردانی کرد.

شهرستان جم کمبود 17 مدرسه دارد

عبدالرحیم راستین، معاون عمرانی، فرمانداری جم در گفتکو با فارس اعلان داشت: در کل 11 مدرسه در حال ساخت در شهرستان داریم که پنج مورد آن در هفته دولت افتتاح و سه مورد نیز تمام تلاش بر این است که به اول مهر برسند. سه مورد دیگر نیز عملیات اجرایی و ساخت آن ها در حال انجام است.

راستین اعلام کرد: در حال حاضر با توجه به آمارهای موجود 17 مدرسه ور شهرستان کمبود داریم که بیشترین مشکل مربوط به سطح شهر جم است. البته این آمار مربوط به الان است و با افزایش جمعیت در آینده و عدم توسعه مدارس، قطعا بیشتر خواهد شد.

معاون عمرانی فرمانداری جم تاکید کرد: از شورای راهبردی پتروشیمی‌ها که در این مدت همکاری‌های خوبی با آموزش و پرورش شهرستان داشته است تشکر می‌کنم ولی این اقدامات اصلا کافی نیست و نیازمند توجه ویژه تری از سوی مجموعه نفت و نهادهای مربوطه می باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، برخورداری از آموزش عادلانه حق همه دانش آموزان این سرزمین است؛ امید است باتوجه به وجود صنایع مختلف در این شهرستان شاهد رونق حوزه آموزش و پرورش برای فرزندان سرزمینمان باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول