اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

مجوز برگزاری آزمون معلمان طرح مهرآفرین اخذ شد/ اگر ما جای رئیس‌جمهور بودیم لایحه رتبه‌بندی را پس می‌گرفتیم!

وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرایی سازی سند تحول بنیادین محور تمام برنامه ها و اقدامات آموزش و پرورش است که در این راستا قرارگاه ویژه ای برای تعیین اولویت ها فعال کرده ایم، همچنین مردمی سازی آموزش و پرورش و ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از اولویت های دولت مردمی ایران قوی است.

مجوز برگزاری آزمون معلمان طرح مهرآفرین اخذ شد/ اگر ما جای رئیس‌جمهور بودیم لایحه رتبه‌بندی را پس می‌گرفتیم!

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در روز اول سی‌وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به مشکلات و نارسایی‌های موجود در دستگاه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: جذب معلمان سال‌هاست به طریق برف انباری در حال انجام است و بیش از 60 درصد این معلمان رشته‌های تحصیلی‌شان با تدریس‌شان همخوانی ندارد؛ جنسیت این معلم بیشتر زن است در حالی که مجبوریم برای کلاس سوم، چهارم، پنجم از معلم مرد استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بودجه مصوب ما سال‌هاست بیش از 10 درصد بودجه عمومی دولت نبوده است که سال گذشته 9.6 درصد بود و سهم ما از بودجه ناخالص داخلی کم بود. 

* بانک سرمایه 41 هزار میلیارد تومان ضرر داد

نوری با بیان اینکه ترسیم کرده بودیم به سهم توزیع 50 درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها برسیم اما امروز بیش از 36 درصد نیستیم، گفت: مدارس سمپاد به دلیل دخالت‌های ناصواب دچار افت در مسابقات جهانی شده بودند که اکنون دارند برمی‌گردند.

وی به وضعیت بیمه اشاره کرد و افزود: اصلا بیمه‌ای وجود نداشت؛ بانک سرمایه 41 هزار میلیارد تومان ضرر داد که نیمی از بودجه آموزش و پرورش است؛ ما در چنین وضعیتی بودیم.

* اگر بنده جای رئیس جمهور بودم لایحه رتبه‌بندی را پس می‌گرفتم

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: درباره رتبه بندی، اگر من جای رئیس جمهور بودم یا شما بودید، با آن وضعیت دولت، لایحه را پس می‌گرفتیم، پولی هم نبود، اما رئیس جمهور لایحه را پس نگرفت و بودجه پایدار برای آن درنظر گرفت. یا معوقاتی در بخش معلمان اعزامی به خارج از کشور داریم. 

وی با اشاره به اینکه سامانه‌های آموزش و پرورش هم مشکل داشتند و علت تأخیر در برخی کارها همین اختلال و مشکلات سامانه است، گفت: مسابقات معلمی تعطیل شده بود. البته اینها نافی تلاش نیست، کار کرده اند اما با نهادهای بیرونی کمتر ارتباط داشتند. 

* به دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک مدرسه کوچک نگاه شده بود

نوری ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان نسبت استاد به دانشجو یک به 111 است؛ در حالی که باید بر اساس برنامه ششم توسعه یک به 20 باشد. علت این است که به دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک مدرسه کوچک نگاه شده بود و نه دانشگاه مهم؛ افزایش ظرفیت دانشجویان، تغییر الگوی راهبری دانشگاه، ارائه گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای دقیق به خروجی‌ها، توجه به مهارت‌های معلمی در ۶ ساحت تربیتی از جمله برنامه‌هایی است که باید در دانشگاه فرهنگیان دنبال شود. 

وی با اشاره به مشکلات معلمان استخدامی در قالب طرح مهرآفرین که گفته می‌شود مشمول رتبه‌بندی نشده‌اند، بیان کرد: دوستان به دنبال آن هستند از مهرآفرینان آزمونی گرفته شود. بر اساس مصوبه شماره ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۹، آمده است هر‌ فردی می‌خواهد وارد آموزش و پرورش شود باید آزمون داده باشد. بحث اینها آزمون است، نه شناسه استخدامی. سایرین هم شناسه نداشتند، اما به آنها رتبه‌بندی تعلق گرفت. 460 هزار نفر داریم که کد ندارند. 390 هزار نفر مشکلشان حل شده و امید است مابقی هم حل شود.

نوری تصریح کرد: 15 سال است که از مهرآفرینان آزمونی گرفته نشده است، اما مجوز برگزاری آزمون داخلی برای مهرآفرینان گرفته شده و به زودی برگزار می‌شود تا این گروه نیز مشمول رتبه‌بندی شوند. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه احصای شاخص‌ها و الگوی رتبه‌بندی مدارس بر اساس سند تحول بنیادین در حال انجام است، گفت: از این هفته به صورت یک شبکه این کار آغاز می‌شود.

*اجرایی سازی سند تحول بنیادین محور تمام برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش است

نوری همچنین امروز در سخنرانی دیگری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و ۵ هزار معلم شهید، اظهار کرد: دغدغه‌مندی برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور با رویکرد اسلامی سابقه‌ای به طول انقلاب اسلامی دارد اگرچه در سال ۶۷ طرحی جامع به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید اما متأسفانه اجرایی نشد تا اینکه در سال ۹۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید و به عنوان یکی از اسناد افتخارآفرین در اردیبهشت سال ۹۲  به عنوان یکی از سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: در ۱۱ سال گذشته زحمات زیادی در راستای اجرایی و عملیاتی شدن سند تحول بنیادین کشیده شد، اما انتظارات مقام معظم رهبری را برآورده نکرده است که همچنان با تحقق اهداف این سند فاصله زیادی داریم؛ اکنون اینجا هستیم تا نشان دهیم عزم خود را برای اقدامی محکم جذب کرده‌ایم.

نوری با اشاره به مهم‌ترین اقدامات تحولی آموزش و پرورش براساس اولویت سند تحول بنیادین، گفت: اجرایی سازی سند تحول بنیادین محور تمام برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش است که در این راستا قرارگاه ویژه و چابکی برای تعیین اولویت‌ها فعال کرده‌ایم.

وی هماهنگ‌سازی واحدهای آموزش و پرورش با چارچوب‌های تحولی سند، گفتمان سازی مفاد اصلی سند، شناسایی، تربیت و شبکه سازی رهیاران تحول، راه‌اندازی مدارس الگوی تحول، تدوین لوایح قوانین لازم برای اجرای سند، ارزیابی و نظارت بر اجرای مفاد سند تحول بنیادین را از مهم ترین اقدامات ذیل این راهبرد اعلام کرد.

* توجه به مناطق محروم و روستایی

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از دیگر اولویت‌هاست که بر این اساس قرارگاه مجزایی برای بهره‌گیری این هدف راه‌اندازی شده است. توجه به مناطق محروم و روستایی با افزایش سهم دانش‌آموزان این مناطق در مدارس نمونه دولتی، اختصاص معلم آماده و ثابت به مناطق، تهیه و اجرای بسته های حمایتی برای تهیه زیرساخت های آموزشی و طرح تغذیه رایگان دانش آموزی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.

وی کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش دانست و افزود: بخش مهمی از این اقدام حول منزلت و معیشت معلم همچنین ارتقای کیفیت تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان خواهد بود که می توان در این باره به اجرای طرح هایی مانند رتبه بندی مدارس، برگزاری جشنواره های فرهنگی ورزشی برای معلمان و بسته‌های رفاهی و بیمه ای ویژه فرهنگیان اشاره کرد.

* اجرای مردمی سازی در آموزش و پرورش با حضور و نظارت اولیا

نوری با تأکید بر اینکه شتاب بخشی به اجرای بسته‌های تربیت یادگیری و تقویت زیرساخت ها نیز مورد توجه است، رویکرد دیگر آموزش و پرورش را مردمی سازی در مبنای عمیق استفاده از ظرفیت‌های مردمی در امور تربیتی و تدوین ساز وکار حضور اولیا بر نظارت مسائل آموزش و پرورشی دانست.

وی ادامه داد: تحقق این رویکرد در گروی کنشگری جوانان از سطح مدرسه تا مدیریت کلان آموزش و پرورش است و پس از ارزیابی‌های کیفی، تعدادی از جوانان به تیم مدیریت آموزش و پرورش اضافه شدند؛ به نحوی که میانگین سنی اعضای شورای معاونین ۱۷ سال کاهش یافته است؛ امیدواریم این امر را بتوانیم پاس بداریم.

* افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از ۹.۶ به  ۱۳.۱ درصد

وزیر آموزش و پرورش از اعتماد و حمایت مجدانه شخص رئیس جمهور برای حضوری شدن مدارس و دانشگاه تربیت معلم تقدیر و عنوان کرد: از آیت‌الله رئیسی به دلیل حمایتشان از نظام رتبه بندی و اجرایی شدن آن پس از ۱۱ سال و حمایت بی دریغ از ارتقای دانشگاه فرهنگیان از یک دانشگاه عادی به دانشگاه جامع تربیت معلم قدردانی می‌کنم.

وی اضافه کرد: افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از ۹.۶ به  ۱۳.۱ درصد و تصویب بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در دور اول سفرهای استانی برای تکمیل و تجهیز طرح های نیمه تمام از جمله مواردی بود که باید از رئیس جمهور محترم تشکر کنم.

نوری در ادامه از رهنمودها و راهنمایی‌های آیت الله رئیسی تشکر و بیان کرد: در اجلاس امسال مسائل جدید در زیست بوم جدید ترسیم خواهد شد تا ان‌شالله شروع جهادی را در سال تحصیلی جدید داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول