اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

دولت مالی: فرانسه، تروریست‌های افراطی را مسلح می‌کند

وزیر خارجه مالی طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل، گفت فرانسه حریم هوایی این کشور را بارها نقض کرده و به تروریست‌های افراطی سلاح‌های بسیاری تحویل داده است.

دولت مالی: فرانسه، تروریست‌های افراطی را مسلح می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از اطلاعیه دولت پاریس مبنی بر پایان مداخله نظامی در مالی، دولت این کشور طی نامه‌ای به سازمان ملل از اقدامات غیرقانونی فرانسه در مالی پرده برداشت.

دولت مالی شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که فرانسه حریم هوایی این کشور را بارها نقض کرده و به تروریست‌های افراطی در این کشور با هدف بی‌ثبات کردن آن، سلاح‌های بسیاری تحویل داده است.

«عبدالله دیوپ» وزیر امور خارجه مالی در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت که حریم هوایی این کشور در سال جاری میلادی بیش از ۵۰ بار توسط نیروی هوایی فرانسه با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردهای نظامی و جت‌های جنگنده نقض شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این نامه آمده است: «فرانسه از این نقض آشکار حریم هوایی مالی برای جمع‌آوری اطلاعات به‌منظور گروه‌های تروریستی فعال در ساحل و رساندن اسلحه و مهمات به آنها استفاده کرد».

وزیر خارجه مالی تصریح کرد کشورش شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد فرانسه به گروه‌های تروریستی افراطی تسلیحات ارسال کرده، در حالی که خود ادعای خروج کردن میلیاردها دلار طی یک دهه برای مبارزه با این تروریست‌ها را دارد.

دیوپ همچنین در این نامه از شورای امنیت خواست تا هرچه سریعتر در این موضوع ورود کرده و مانع ارسال بیشتر تسلیحات توسط فرانسه به گروه‌های تروریستی افراطی در مالی شود.

روز چهارشنبه بود که فرانسه اعلام کرد به دنبال تصمیمی که در ماه فوریه برای خارج ساختن نیروهایش از کشور مالی در واکنش به وخامت روابط بین پاریس و باماکو گرفت، امروز آخرین بخش از این نیروها مالی را ترک کردند. (جزئیات بیشتر)

فرانسه  و متحدان نظامی‌‌اش گفته‌اند، بعد از تقریبا یک دهه مداخله در کشور مالی به بهانه مبارزه با شبه نظامیان افراطگر حوزه غرب آفریقا، حالا می‌خواهند این عملیات مداخله جویانه خود را به جای کشور مالی، از کشور نیجر هدایت کنند.

وقوع کودتا در کشورهایی نظیر مالی، چاد و بورکینافاسو باعث تضعیف ائتلاف‌های فرانسه در این مستعمرات سابقش شده در حالی که رویترز نوشت که این تحولات باعث جسورتر شدن شبه نظامیانی که کنترل بخش‌های بزرگی از مناطق بیابانی در آنجا را در اختیار دارند و باز شدن در به روی افزایش نفوذ روسیه در این حوزه شده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول