اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

رشد تولید بنزین و نفت‌گاز در سال جاری/ می‌توانیم سوخت هواپیما صادر کنیم‌

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امسال تولید بنزین نسبت به پارسال 8 دهم درصد رشد دارد، سال گذشته در این مقطع 96.9 میلیون لیتر بود و امروز به 98 میلیون لیتر رسید، همچنین امسال تولید نفتِ گاز از 108 میلیون لیتر به 112 میلیون لیتر رسید.

رشد تولید بنزین و نفت‌گاز در سال جاری/ می‌توانیم سوخت هواپیما صادر کنیم‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جلیل سالاری بعدازظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: 14 هزار کیلومتر خط لوله در انتقال نفت و فرآورده در کشور داریم، 57 درصد مسیر حمل و نقل و تامین سوخت کشور با شعاع 500 کیلومتری از طریق ناوگان نفتکش تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به تکالیف تبصره 14 در موضوع هوشمندسازی و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: خط لوله تابش در شرق کشور از محل منابع بانکی و ظرفیت ماده 12 اجرا می‌شود.

* امسال تولید بنزین نسبت به پارسال 8 دهم درصد رشد دارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: سالی 800 هزار خودرو به کشور اضافه می‌شود و خودرویی هم خارج نمی‌شود که یک میلیارد مصرف سوخت دارند، بنابراین در حوزه سبد سوخت باید توجه خاص باشد، با این روند رشد مصرف بنزین در کشور هر میزان هم توسعه یابیم، امکان رفع این ناترازی وجود ندارد.

سالاری اضافه کرد: امسال تولید بنزین نسبت به پارسال 8 دهم درصد رشد دارد، سال گذشته در این مقطع 96.9 میلیون لیتر بود و امروز به 98 میلیون لیتر رسیده‌ایم. همچنین تولید نفتِ گاز از 108 میلیون لیتر پارسال به 112 میلیون لیتر با رشد 3 درصدی رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: امروز نسبت به پارسال حدود 66 درصد مصرف سوخت ما بیشتر است و گازوئیل، بیشتر در بخش نیروگاهی نسبت به پارسال 80 درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه فرآورده 55 درصد مصرف از تهران به بالا است، گفت: فقط تهران 18 میلیون لیتر در حوزه بنزین مصرف دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: روزانه 250 هزار بشکه مصرف فرآورده در شمال کشور داریم که باید در این باره ظرفیت ایجاد کنیم.

* فعالیت 10 هزار دستگاه ناوگان نفتکش

وی تصریح کرد: در حوزه دریایی، اسکله‌های مستقل نفتی برای عملیات صادرات و سوآپ فرآورده و ترانزیت، همچنین جابه‌جایی فرآورده انجام شده است.

سالاری با بیان اینکه تامین سوخت از طریق ناوگان به صورت پرتابل دنبال می‌کنیم، گفت: مشکلی که وجود دارد این است که در گستره کلانشهرها با توجه به قیمت‌های زمین کسی با نرخ کارمزدهای فعلی وارد کار خدماتی نمی‌شود.

وی گفت: 10 هزار دستگاه ناوگان نفتکش داریم و 60 الی 70 میلیون لیتر تولید ما در جنوب کشور است. همچنین 5 شناور و 3 کشتی استیجاری داریم که بخشی از بنزین به بندرعباس و ماهشهر جابجا می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: در موضوع لجستیک سوخت 57 درصد از طریق ناوگان زمینی انجام می‌شود.

سالاری افزود: امروز ذخیره‌سازی نفتِ گاز در حوزه مجموعه شرکت ملی پخش نظیر سال گذشته است.

* ذخایر بنزین نسبت به پارسال گذشته تفاوت چندانی ندارد‌

وی تأکید کرد: در حوزه بنزین ذخایر ما نسبت به سال گذشته با وجود افزایش مصرف تفاوت چندانی ندارد.

*  امکان صادرات سوخت هواپیما را داریم‌

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره تعیین تکلیف نرخ سوخت هواپیماهای مسافری، گفت: من پیش از این و در دوره فعالی قبلی‌ام هم در این حوزه‌ کارهایی انجام دادم، زمانی‌ نرخ سوخت هواپیما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معادل نرخ بنزین در آن مقطع گرفتند، اما بنزین گران شد ولی نرخ سوخت هواپیما همان لیتری 600 تومان ماند که معادل قیمت گازوئیل است که قطعا باید این نرخ منطق داشته باشد.

سالاری افزود: زمانی برای ناوگان خارجی در فرودگاه امام نرخ سود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نرخ میانگین 4 فرودگاه منطقه در نظر می‌گرفتیم، ضمن آنکه امروز ظرفیت صادرات سوخت هواپیما داریم.

* اصلا بنزین با اکتان 67 در کشور نداریم

وی با بیان اینکه اصلا بنزین با اکتان 67 در کشور نداریم، گفت: بنزین‌های تولیدی ما رنج استانداردهای یورو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد.

*‌ می‌توان LPG را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جایگزین نفتِ‌گاز در شعاع تردد محدود کرد‌

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سوالی درباره تامین سوخت جایگزین LPG بیان کرد:‌ LPG در بودجه سال 1400 و 1401 آمد، در دنیا هم LPG بخشی از سبد سوخت است، اما باید قاعده آن درست شود و قیمت کاربرد آن هم مشخص باشد. اگر LPG می‌خواهد به چرخه حمل و نقل بیاید باید قیمت‌گذاری آن مشخص باشد که ما در این باره شیوه‌نامه و راهکار داده‌ایم.

سالاری افزود: برای تردد در شعاع محدود نظیر ناوگان اتوبوس‌رانی درون‌شهری که شعاع تردد مشخص دارد می‌توان LPG را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جایگزین نفتِ گاز کرد.

* قیمت بنزین تغییر نمی‌کند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره قیمت بنزین گفت: تغییری در قیمت بنزین نداریم،‌ تبصره 14 قانون بودجه هم مشخص است و برنامه خاصی در این رابطه وجود ندارد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول