اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

آغاز تشرف زائران اربعین از 7 شهریور/ مدت زمان حضور در عراق 2 هفته پیش‌بینی شده است

متقاضیان زیارت اربعین پس از ورود به سامانه سماح باید مرز خروجی خود را انتخاب کنند که بر اساس برنامه ستاد مرکزی اربعین، سفر زائران از هفتم شهریورماه آغاز می‌‎شود و زائران به مدت 2 هفته پس از اعزام، بهتر است به کشور بازگردند.

آغاز تشرف زائران اربعین از 7 شهریور/ مدت زمان حضور در عراق 2 هفته پیش‌بینی شده است

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، نام‌نویسی زائران اربعین در سامانه سماح از ۲۳ مردادماه آغاز شده و تا ۲۳ شهریورماه این روند ادامه دارد. تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند و افراد با پرداخت هزینه بیمه که امسال ۱۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است، باید ثبت‌نام خود را قطعی کنند.

ثبت‌نام در سامانه سماح برای سفر اربعین الزامی است و از امروز زائرانی که قصد سفر به عراق در ایام اربعین را دارند، مرزهای خسروی، تمرچین و باشماق را نیز می‌توانند به عنوان مرز خروجی در سامانه سماح انتخاب کنند. با این اقدام، مشتاقان سفر اربعین می‌توانند در سامانه سماح مرز خروجی خود را علاوه بر مرز هوایی، مرزهای زمینی شلمچه، چذابه، مهران، باشماق، تمرچین و خسروی را برگزینند.

امکانات موکب‌های ایرانی در ایام اربعین از ۱۶ شهریورماه برقرار می‌شود. البته زائران از اول شهریورماه می‌توانند سفر خود را به عراق برای ایام اربعین آغاز کنند. با این وجود، برنامه‌ریزی‌ ستاد اربعین برای آغاز سفر متقاضیان اربعین از هفتم شهریورماه است و برای هر مرز نیز به تناسب امکانات و ظرفیت‌ها زمان‌بندی خروج زائران اربعین و همچنین بازگشت آنها با هم تفاوت دارد.

بر همین اساس، زائرانی که می‌خواهند به صورت هوایی به زیارت اربعین مشرف شوند، از هفتم تا پایان شهریورماه می‌توانند به عراق سفر کنند. البته بازگشت زائران بر اساس تاریخ انتخاب شده محدودیت‌هایی دارد. به طور مثال، در این سامانه اگر زائری هفتم شهریورماه را تاریخ اعزام انتخاب کند، تا ۲ هفته بعد یعنی ۲۱ شهریورماه فرصت بازگشت دارد.

در مرزهای زمینی همچون شلمچه، چذابه، مهران، باشماق، تمرچین و خسروی نیز زمان اعزام از هفتم شهریورماه در نظر گرفته شده است و پس از انتخاب زمان درنظر گرفته شده، زائران تا 2 هفته بعد می‌توانند به کشور بازگردند.

البته این زمان پیشنهادی است و خارج از این زمان نیز می‌توان به زیارت اربعین مشرف شد، اما ستاد مرکزی اربعین به منظور برنامه‌ریزی بهتر و ایجاد امکانات لازم، زمان سفرها را مدیریت کرده و از زائران نیز خواسته است تا حد امکان زمان تقریبی سفر خود را در سامانه سماح انتخاب کنند.

امسال برای نخستین‌بار مرزهای باشماق و تمرچین به روی زائران اربعین باز شده است و مرز خسروی نیز پس از سال‌ها تعطیلی، در هفته جاری بازگشایی شد. البته در مرز خسروی زائران از ساعت ۷ تا ۱۷ امکان تردد دارند. بر اساس برنامه‌ریزی ستاد اربعین امسال بیش از پنج میلیون ایرانی به زیارت امام حسین علیه‌السلام در ایام اربعین مشرف می‌شوند.

به گزارش فارس، اربعین در ایران ۲۶ شهریورماه است و زائران از هفتم شهریورماه می‌توانند به زیارت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول