اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

اجرای طرح دارویار در خراسان‌جنوبی/ انتقال یارانه دارو به انتهای زنجیره مصرف

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه طرح دارویار، حدود یک ماه پیش در کشور استارت خورده و در خراسان‌جنوبی نیز اجرایی شده است، گفت: در این طرح یارانه دارو به انتهای زنجیره منتقل شده و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده واقعی داده می‌شود.

اجرای طرح دارویار در خراسان‌جنوبی/ انتقال یارانه دارو به انتهای زنجیره مصرف

زهرا کیانی، سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در رابطه با طرح دارویار و نحوه اجرای این طرح در استان اظهارداشت: دارویار طرحی بوده که با اجرای آن علاوه بر اصلاح یارانه دارو و تأمین منابع داروسازان تعهدات بیمه‌ها برای کمک به بیماران افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این طرح حدود یک ماه پیش در کشور استارت خورده و در خراسان‌جنوبی نیز اجرایی شده است، تصریح کرد: در این طرح یارانه دارو به انتهای زنجیره منتقل شده و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده واقعی داده می‌شود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه ارزی که قبلاً به کارخانه‌های داروسازی تعقل می‌گرفت در حال حاضر به آخر چرخه و به بیماران منتقل شده است، اضافه کرد: این امر نیازمند این بوده که مریض برای اینکه بخواهد دارو تهیه کند حتماً نسخه به همراه داشته باشد.

کیانی بیان داشت: همه داروهای تولید داخل به میزانی افزایشی در قیمت وجود داشته و پوشش بیمه‌ای نیز تغییر کرده و بیماران می‌توانند با نسخه به داروخانه‌ها مراجعه کرده که بیش‌از ۹۰ درصد و در مواردی ۸۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه پوشش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان غذا و دارو بر اجرای این طرح در داروخانه‌ها نظارت دارند، تصریح کرد: عمده مردم با پوسترها و مراجعه پرسنل فنی در داروخانه‌ها مردم کم کم با این طرح آشنا می‌شوند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: درصد سهم بیمار، ارز و داروساز سه مورد مجزا بوده که خود سایت آن را محاسبه کرده ولی باید قیمت‌ها در داروخانه‌ها کنترل شود.

کیانی به مزایای این طرح اشاره داشت و افزود: توزیع یارانه متناسب با نیاز بیماران، تغییر نکردن مبلغ پرداختی توسط بیماران، اصلاح الگوی مصرف دارو، رشد رسمی صادارت دارو و حمایت ویژه از داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله مزایای این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده عدم محاسبه قیمت دارو با نسخه شکایات خود را با سامانه ۱۹۰ به صورت شبانه‌روزی درمیان بگذارند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول