اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

عزم‌جزم دولت برای بازگشت سراوان به طبیعت

بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به مجموعه اقدامات انجام‌شده در خصوص حل معضل پسماند سراوان توسط دولت در گیلان، مردم این منطقه بسیار امیدوارند تا پایان سال ۱۴۰۱ وعده دولت محقق و سراوان به دامن طبیعت بازگردد.

عزم‌جزم دولت برای بازگشت سراوان به طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان یکی از استان‌های سرسبز و گردشگرپذیر در کشور است که هرساله مسافران بسیاری را به این استان جذب می‌کند.

با توجه به اینکه استان گیلان در شمال ایران با مواهب و نعمت‌های زیبای خدادادی نظیر دریا، جنگل و مناطق و مناظر کوهپایه‌ای و جلگه‌ای، از دیرباز به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگران و مسافران داخلی و خارجی شناخته شده است، شکل گیری کوهی از زباله همچون سراوان چهره‌ای دردناک بر گردشگری این استان گذاشته است.

تولید ۲۱۰۰ تن زباله در رشت

بر اساس آمارهای موجود روزانه نزدیک به دو هزار و ۱۰۰ تُن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می‌شود و در این میان بیشترین تولید زباله در روز، مربوط به کلانشهر رشت است.

تمام زباله‌های تولید شده در شهر رشت بیش از ۳۰ سال است که وارد سراوان شده و کوهی از زباله و شیرابه‌های عظیم در این منطقه ایجاد کرده است.

ورود شیرابه‌های پسماند سراوان به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود همچنین ورود آن به تالاب انزلی سبب شد سال گذشته آیت الله رئیسی رئیس جمهور و وزیر کشور در سفر به استان گیلان اصلی‌ترین دلیل سفر خود را حل معضل پسماند سراوان عنوان کنند.

حل معضل پسماند مهم‌ترین هدف دولت در گیلان

بحران پسماند در استان گیلان به حدی افزایش یافت که نماینده عالی دولت در این استان دستور حل فوری پسماند سراوان را داد زیرا یکی از تاکیدات رئیس جمهور و وزیر کشور توجه به همین امر است.

بحران عظیم پسماند در گیلان فراتر از تصور هر مدیریتی است که  آن را از دور تماشا می‌کند، با این حال دولت سیزدهم و استاندار گیلان حل اَبَر چالش زباله این خطه سبز شمال را از نخستین روز حضور به هدف اصلی خود تبدیل کرده و در  این خصوص جلسات متعددی برگزار و اقداماتی هم انجام شده است.

پیگیری هفتگی وزیر کشور در راستای ساماندهی پسماند سراوان

یکی از شهروندان سراوان در این خصوص می‌گوید بعد از روی کار آمدن دولت جدید مسؤولان استانی چندین بار به سایت سراوان آماده و دستوراتی را صادر کردند و در همین خصوص اسدالله عباسی نماینده عالی دولت در گیلان‌ گفته به عنوان نماینده عالی دولت در استان گیلان به قول خود پای‌بند بوده و از هیچ تلاشی برای حل معضل پسماند سراوان دریغ نخواهم کرد.

مردم منطقه سراوان معتقد هستند که حل معضل پسماند‌ به اولویت چندم مسؤولان‌ مبدل شده است و این مطالب در حالی در برخی از فضاهای مجازی منتشر می‌شود که در چند وقت اخیر اقداماتی همچون تصفیه شیرابه سراوان، توسعه خطوط پردازش همچنین ایجاد خط سه و چهار پردازش زباله در لاکان در یک ماه آینده توسط دولت مردمی و مسؤولان استانی انجام شده است.
 


طبق گفته‌های اسدالله عباسی، رئیس جمهور و وزیر کشور به طور هفتگی پیگیر حل معضل پسماند سراوان بوده و آیت الله رئیسی، استاندار گیلان را مامور رسیدگی به رفع این معضل کرد.

 پیشرفت ۹۰ درصدی تصفیه‌خانه شیرابه سراوان

بنا بر اعلام نماینده عالی دولت در گیلان در چند وقت اخیر اقداماتی همچون راه‌اندازی فازهای موجود کمپوست رشت با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن در روز انجام‌شده و این روند همچنان ادامه‌دار است.

اسدالله عباسی می‌گوید تسریع در راه‌اندازی فازهای جدید کارخانه کمپوست لاکان و رساندن ظرفیت اسمی آن به یک‌هزار تن از جمله تصمیمات مهم اتخاذ شده توسط استاندار گیلان است.

پیگیری اجرای طرح پروژه ۶۰۰ تنی زباله‌سوز رشت

کارشناسان حوزه پسماند و محیط زیست معتقدند شیرابه‌های حاصل از پسماند سراوان تا چندین سال حتی بعد از ساماندهی نیز وجود خواهد شد به این منظور تسریع در احداث تصفیه‌خانه شیرابه سراوان با ظرفیت سه لیتر بر ثانیه با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال انجام است.

اقدامات دولت در گیلان در خصوص حل مشکل پسماند سراوان به همین جا ختم نشده و به گفته مسؤولان پیگیری در اصلاح طرح و اجرای پروژه ۶۰۰ تنی زباله‌سوز رشت با پیشرفت حدود ۱۶ درصدی مواجه بوده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

افزایش تعداد شهرستان‌های تفکیک زباله از مبدأ

طبق گفته‌های استاندار گیلان تمام تلاش دولت مردمی این است تا در پایان سال ۱۴۰۱ سراوان به دامن طبیعت برگشته و ساماندهی لازم در آن منطقه انجام شود و در همین راستا نیز پیگیری اجرایی کرددن پروژه بهسازی سراوان و تخصیص  اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان که شامل دیواره‌سازی و پوشش و کنترل‌ شیرابه است به تحقق این مهم کمک می‌کند.

بکی از راه‌های کنترل پسماند در گیلان مسئله تفکیک زباله از مبدا است که در همین خصوص گسترش و پایداری طرح‌های تفکیک از مبدأ در شهرهای استان با رشد مواجه بوده آنطور که عباسی استاندار گیلان می‌گوید تعداد شهرهای تفکیک زباله از ۱۹ به ۲۷ رسیده است.

تزریق اعتبار  ۶۰۰ میلیارد تومانی در راستای حل معضل پسماند سراوان

در این مدت و با پیگیری استاندار گیلان و اهتمام دولت مردمی تا به امروز و تنها در ۶ ماه منجر به تزریق بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تنها از محل سفر رئیس جمهور به گیلان شد که در نوع خود گامی بزرگ برای پیشروی در طرح‌های مدیریت پسماند استان محسوب می‌شود.

مهم‌ترین هدف دولت در استان گیلان راه اندازی خطور سه و چهار کارخانه کمپوست لاکان در موعد مقرر است و در همین راستا برای راه‌اندازی خطوط سه و چهار این کارخانه نیز 8 میلیارد تومان بودجه تزریق شده و با نظر پیمانکار، این خطوط طبق موعد اعلام شده تا پایان شهریور ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید تا میزان بیبشتری از زباله در این مرکز به کودآلی تبدیل شود.

به گفته مسؤولان شهر رشت با  توجه به هماهنگی‌های انجام شده، ۲۰۰ تن شن و ماسه در منطقه سراوان برای پوشش و دفن زباله‌ها به کار گرفته شد و مواد ضدعفونی کننده نیز در این منطقه استفاده می‌شود.

به‌رغم اینکه بخش اعظمی از امور لندفیل سراوان مربوط به شهرداری و شورای شهر است اما مردم در استان گیلان به ویژه منطقه سراوان بسیار امیدوارند که قول و اقدامات دولت در گیلان نتیجه بخش بوده و با آغاز به کار پیمانکار جدید بتوان رنج مردم سراوان بعد از ۳۰ سال کاهش داد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول