اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

رشد ۳۲۶ درصدی مکشوفات قاچاق سوخت در خراسان‌جنوبی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان‌جنوبی گفت: ۳۲۶ درصد مکشوفات سوختی در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

رشد ۳۲۶ درصدی مکشوفات قاچاق سوخت در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های مرزی کشور است که با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

با وجود اینکه مرزی بودن برای این استان مزایایی دارد می‌تواند مشکلاتی نیز داشته باشد که از جمله آن می‌توان به قاچاق سوخت اشاره کرد.

قاچاق سوخت در این استان یکی از معضلات است که افراد بسیاری را درگیر خودش کرده و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

در این رابطه با قربانعلی مردانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان‌جنوبی گفت‌و‌گو کردیم.

فارس: ضمن عرض خیرمقدم خدمت شما، مهمترین عوامل قاچاق سوخت در استان ما چیست؟

مردانی: یکی از مهمترین عوامل که می‌توان به آن اشاره کرد اختلاف فاحش قیمت بین فرآورده‌های نفتی در داخل و خاج از کشور به ویژه در استان ما که همسایه افغانستان هستیم، است.

فرآورده‌های نفتی در داخل کشور به ویژه نفت و گاز لیتری ۳۰۰ تومان است ولی در مرز ماهیرود که جزء استان ما است لیتری ۲۶ هزار تومان ما به صورت رسمی می‌فروشیم در حالی که در درح که در ۱۸ کیلومتری ماهیرود است لیتری ۳۰۰ تومان می‌فروشیم این اختلاف قیمت یکی از عوامل مهم قاچاق است.

فارس: شما بیان کردید در مرز جایگاه فروش دارید، فعایت ها به چه صورت است؟

مردانی: بله جایگاه داریم و لیتری ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رسانیم و فروش آن براساس نرخ ماهیانه است که این نرخ را کارگروهی که در استان وجود دارد، تعیین می‌کند و ما هر ماه تغییر نرخ داریم و اکنون که نوسانات ارز زیاد است شاید در ماه دو بار تغییر نرخ داشته باشیم.

این اختلاف فاحش رشد ۳۲۶ درصدی مکشوفات را در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

مکشوفه با قاچاق فرق دارد قاچاق شاید فرآورده‌هایی باشد که ما به آن نرسیدیم و مکشوفه آنچه کشف شده و در انبار ما تخلیه شده است که توسط نیروهای مختلف کشف شده و توسط دستور مقامات قضایی دستور صادر شده و در شرکت ملی پخش تخلیه شده است.

فارس: سایر عوامل مؤثر در قاچاق سوخت را بفرمائید؟

مردانی: تعدد نرخ و افزایش نرخ یکی از عوامل قاچاق است ما در خراسان‌جنوبی پنج نرخ برای نفت و گاز داریم این تعدد عاملی برای قاچاق است.

این نرخ‌ها شامل: نرخ فوب است که بین‌المللی است، نرخ ۳۰۰ تومانی یارانه‌ای است، نرخ ۶۰۰ تومانی نیمه‌ یارانه‌ای که به صورت کارت اضطراری در جایگاه‌ها وجود دارد، نرخ نیروگاه‌ها که ریالی ندارد، نرخ مرزی که باید ۹۰ درصد نرخ فوب باشد و نرخ فوب که هر ماهه دارد تغییر می‌کند و برای استان‌ها ارسال می‌شود که ما بر مبنای آن جریمه می‌کنیم.

فارس: آیا شرکت ملی فرآورده‌های نفتی با این تعدد قیمت موافق است و چه ارگانی آن را تعیین می‌کند؟

مردانی: ماموافق نیستیم ولی این شرایطی است که در کشور است چاره‌ای نداریم براساس سیاست‌گذاری کلان کشور است.

ما هشت منطقه مرزی در شرکت ملی پخش داریم که در هشت منطقه این نرخ وجود دارد ولی در سایر مناطق نیست.

یکی از نرخ‌ها، نرخ فوب است که در دنیا وجود دارد، نرخ یارانه‌ای که براساس سیاست کلان کشور ۳۰۰ تومان می‌دهند، نرخ نیمه یارانه‌ای ۶۰۰ تومان است برای افرادی که کارت ندارند یا مفقود شده از این کارت استفاده می‌کنیم و نرخ نیروگاه‌ها که یارانه یارانه‌ای داده می‌شود و ما براساس استان‌ها که نیروگاه گازی یا گازوئیلی دارند، سوخت آن‌ها را به صورت رایگان می‌دهیم و مقدار زیادی سوخت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

نیروگاه گازی قاین در روز ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل مصرف می‌کند یعنی اگر چهار واحد آن تعطیل شود که شده ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر باید گازوئیل در روز به آن بدهیم که نزدیک ۵۲ میلیارد تومان در روز هزینه گازوئیل آن است.

فارس: عوامل قاچاق سوخت در استان ما به صورت کلی چیست و سوخت در چه حوزه‌هایی مصرف می‌شود؟

مردانی: یکی دیگر از عوامل قاچاق سوخت مرزی بودن این استان است وقتی در استان مرزی هستیم این مشکل برای ما وجود دارد و تنها همه قاچاق مربوط به خراسان‌جنوبی نیست و قطعاً از استان‌های مرکزی هم قاچاق داریم.

اخیراً چند تریلی را کشف کردیم که از استان مرکزی آمدند که بیشتر از خراسان‌شمالی بودند، وقتی فرآورده‌های نفتی در اینجا قاچاق می‌شود دلیل آن این نیست که مربوط به خراسان‌جنوبی است، ۲۰ درصد کشفیات مربوط به خود استان ما است و بقیه از استان‌های مرکزی است.

ما همجوار با استان سیستان و بلوچستان هستیم و این امر قاچاق را مضاعف کرده است و مصرف بنزین در نهبندان ۷۰ درصد نسبت به نرم کشوری افزایش دارد و در این راستا طرح‌های خوبی توسط فرمانداری، اداره اطلاعات و سایر ارگان‌ها انجام شده که ۴۰ هزار لیتر در روز کاهش داشتیم یعنی حدود ۴۰ درصد کاهش داشته باشیم.

ما این میزان سوخت را از کارت آزاد کم کردیم از کارت‌هایی که به صورت آزاد در جایگاه‌های سوخت استفاده می‌شود.

در سیستان و بلوچستان سوخت بر مبنای ویژه توزیع می‌شود یعنی کارتی که خارج از این استان است اگر سهمیه هم داشته باشد، نمی‌توان از آن استفاده کرد و کارت‌ها برای همان استان تعریف شده که کارت‌های خاص است.

وقتی این اتفاق می‌افتد، کارت‌ها به سایر استان‌ها سرازیر می‌شود و از کارت سیستان می‌توان در سایر استان‌های کشور استفاده کرد و یا کارت‌های اجاره‌ای به استان ما می‌آید.

فارس: در جایگاه سوخت چطور؟ آیا دیده شده که جایگاه‌داران اقدام به قاچاق سوخت بکنند؟

مردانی: قاچاق در همه جا است قاچاق از سه محل می‌آید یا از جایگاه باید بیاید یا از مصرف‌کننده عمده و یا مصرف‌کننده جزء باید بیاید.

همه جایگاه‌های سوخت به دوربین متصل هستند و خود جایگاه نیز سامانه دارد و ما با دوربین‌های مدار بسته و سامانه خودمان که در مرکز ستاد منطقه است و همچنین از گزارشات اداره راه و راهداری برای رصد استفاده می‌کنیم و به اداره تعزیرات ارائه می‌کنیم.

فارس: میزان مصرف سوخت در استان چقدر است؟

مردانی: هشت بخش مصرف سوخت در این استان داریم که مهمترین بخش مصرف ما بخش حمل و نقل است.

بخش‌های کشاورزی، دامداری، صنعت، خانگی و حمل و نقل مصرف سوخت دارند که مهمترین بخش مصرف حمل و نقل است که بیشترین جامعه هدف را به خود اختصاص می‌دهد و بیشترین مصرف را دارد و ۹۰ درصد مصرف نفت و گاز در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود و خلأهای زیادی در این بخش وجود دارد.

قاچاق صورت گرفته در این بخش که به اداره تعزیرات ارائه شده بارنامه صوری بوده که این بارنامه‌ها در این استان زیاد بوده و دو شرکت در مشهد توسط استان ما پلمپ شد که بارنامه صوری صادر می‌کردند.

بارنامه شامل تمام بارنامه‌هایی است که توسط شرکت‌های حمل و نقل برای خودروهای برون‌شهری صادر می‌شود و باربرگ بارنامه‌هایی که برای خوردهای درون‌شهری صادر می‌شود.

فارس: در بحث بارنامه صوری دو جور بارنامه داشتیم توضیح بفرمائید؟

مردانی: اخیراً نزدیک ۲۰ بارنامه صوری کشف کردیم برای یک خودرو در یک روز ۱۰ بارنامه صادر شده است و اینها اشکالاتی بود که قبل از این وجود داشت و در سامانه نقص آن برطرف شد و اکنون به جاری بارنامه صوری پیمایش صوری می‌دهند و مبدأ و مقصد را تغییر می‌دهند و مسافت بیشتر، میزان سوخت را به میزان بیشتر به کارت خودرو شارژ می‌شود.

در سامانه عملکردی هر ۱۵ روز کارت‌های خودروها شارژ می‌شود و به همین خاطر باربرگ‌های صوری اتفاق می‌افتد.

در رابطه با دستکاری پلاک اخیراً ۲۸ خودرو را گرفتیم که پلاک‌ها را دستکاری کردند و ما براساس تراکنش غیرمتعارف از کارت و بررسی سامانه و دوربین‌های جایگاه تخلفات را رصد می‌کنیم.

در این استان کارت مهاجر و سرگردان زیاد داریم

فارس: اگر بارنامه پیمایشی صادر می‌شود آیا با دستگاه سپهتن تعبیه شده در خودروها کنترل نمی‌شود؟

مردانی: ما در کشور سه سامانه برای تأمین و تخصیص سوخت داریم، سامانه سپهتن برای خودروهای برون‌شهری است و یکی سیپاد برای خودروهای درون‌شهری و متولی برون‌شهری اداره راهداری و درون‌شهری شهرداری است.

سامانه تخصیص و توزیع که صدف است مربوط به شرکت پخش است این سه تا سامانه با همدیگر لینک هستند و تأمین و تخصیص سوخت را انجام می‌دهند و سامانه سپهتن کامل اجرا نشده است و فاز دوم برای سپهتن به زودی انجام می‌شود و اگر انجام شود ۵۰ درصد قاچاق سوخت ما کاهش پیدا می‌کند.

فارس: آیا سامانه سپهتن به روزرسانی می‌شود و ایرادات آن برطرف می‌شود؟

مردانی: فاز دوم آن قرار است اجرا شود چراکه تکمیل نشده و در برخی اتوبوس‌ها و برخی خودروهای نفت‌کش اجرا شده و تمام خودروهای دیزلی و گازوئیلی قرار بوده به این سامانه مجهز شوند و تمام خودورهای گازوئیلی درون‌شهری به سیپاد مجهز شوند که این سامانه‌ها موقعیت‌یاب هستند و ما متوجه می‌شویم خودرو در کجا تردد می‌کند.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول