اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بهشتی دردل کویر/بزرگترین پارک جنگلی دست کاشت شرق کشور در خراسان جنوبی احیا می‌شود

پارک جنگلی قاین، به عنوان بزرگترین پارک جنگلی دست کاشت شرق کشور، یکی از ظرفیت های مهم گردشگری در خراسان جنوبی است که تکمیل آن مستلزم توجه ویژه مسؤولان ملی و مدیران استانی است.

بهشتی دردل کویر/بزرگترین پارک جنگلی دست کاشت شرق کشور در خراسان جنوبی احیا می‌شود

خبرگزاری فارس - بیرجند- مریم ستوده، ایران سرزمین 4 فصل و سرشار از زیبایی های طبیعی و بشر ساز بی نظیری است که همواره گردشگران داخلی و خارجی را در فصل های مختلف سال به گوشه و کنار خود فرا می خواند.

سرزمینی که بخشی از جذابیتش در جنگل های شمال و بخش دیگری در دریا و یا کویر خودنمایی می کند.

امروز سوار بر امواج این صفحه از خبرگزاری فارس، شما را به جاذبه ای از جاذبه های بشر ساز در دل کویر می بریم.

پارک جنگلی دست کاشت با کشت متنوع گونه‌های گیاهی و طراحی زیبای توده‌‌های جنگلی دست کاشت در دل طبیعت کویری شرق ایران در شهرستان قاین.

برای پارک جنگلی دست کاشت‌، امکانات تأمین آب‌، خاک‌، حاصلخیزی و دسترسی به گونه‌های درختی و درختچه‌ای مناسب و متنوع دارای اهمیت فراوان می‌باشد.

هدف از ایجاد اینگونه پارک‌ها‌، بازسازی اکوسیستم‌های منهدم شده‌ و سایت‌های جنگلیِ با موقعیت مکانی مناسب و دارای پتانسیل‌های تفرجی با ایجاد محیط‌های طبیعی و شبه جنگلی در حاشیه شهرها می‌باشد.

در این نوع پارک‌ها با استفاده از فن جنگل کاری توأم با هنر طراحی به سبک طبیعی، سعی می‌شود که اهداف بازسازی اکوسیستم‌ها و نقش زیست محیطی و تفرجی را برآورده نمایند.

تفاوت این نوع پارک با فضای سبز در این است که در ایجاد فضای سبز به هیج وجه از طراحی‌های معمول و ظریف مطابق علم پارکداری و سلیقه‌هایی که در ساخت سازه‌ها و ابنیه تفرجی رایج می باشد‌، استفاده نمی‌گردد.

تاریخچه احداث پارکهای جنگلی

سال 1344 را شاید بتوان آغاز تحول و سال پایه گذاری ایجاد گردشگاه‌ها و تفرجگاه‌های عمومی از طریق استفاده از منابع طبیعی مخصوصا جنگل دانست. چه در این سال بود که پارک جنگلی هراز برای استفاده عموم آماده گردید و عملیات اجرایی پارک طبیعی سی سنگان آغاز شد که بعدها یکی از زیباترین پارکهای جنگلی طبیعی کشور گردید.

بعد از پیروزی انقلاب که فعالیت پارکداری تقریبا متوقف و در حد نگهداری پارک های موجود خلاصه گردیده بود‌، احداث پارک های جنگلی، در برنامه اول مورد توجه قرار گرفت به طوری که ضمن برنامه ریزی‌، تجهیز و راه اندازی پارک های جدید‌، پارک های موجود نیز در دست تجدید نظر و مراقبت قرار گرفت و هم زمان با آن تصویبنامه حفظ و حمایت از ذخائر جنگلی در تاریخ 29/11/68 از تصویب هیات وزیران گذشت و سرانجام با تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان جهت اجرا به هیات دولت ابلاغ گردید. در برنامه چهارم توسعه نیز پروژه احداث‌، توسعه‌، نگهداری و تجهیز پارکهای جنگلی از محل طرح جنگلکاری‌، توسعه درختکاری و فضای سبز مورد توجه قرار گرفته است.

وضعیت موجود پارک‌های جنگلی ایران

در حال حاضر مجموعاً 270 پارک جنگلی با مساحت کل 74110/5 هکتار در سطح کشور وجود دارد که از این میان تعداد 192پارک (71 درصد) توسط بخش دولتی و مابقی‌، یعنی 78 پارک (29 درصد) توسط بخش‌های خصوصی، شهرداری‌ و تعاونی اداره می‌شوند.

همچنین تعداد 59 پارک جنگلی (22 درصد) در استان‌های شمالی و تحت نظر معاونت مناطق مرطوب و نیمه‌مرطوب و 211 پارک جنگلی (78 درصد) در استان‌های خارج از شمال کشور و تحت نظر معاونت مناطق خشک و نیمه خشک سازمان قرار دارند.

پارک جنگلی قاین بزرگترین پارک جنگلی دست کاشت در شرق کشور است که در کنار جاذبه های مختلف و محصولات صادراتی بی نظیر خراسان جنوبی می تواند، ظرفیت گردشگری استان را تا حد زیادی توسعه دهد.

کاشت درختان این پارک از سال ۱۳۶۰ آغاز شده است ولی تکمیل پارک، تا کنون به سرانجام مطلوب نرسیده است.

فراهم ساختن بستر مناسب برای امکانات رفاهی کافی در طبیعت برای تفرج و تفریحات سالم و جلب گردشگر برای ایجاد رونق اقتصادی و توسعه این مناطق که در این مسیر افزایش سطح جنگلهای دست کاشت برای دستیابی به سهم سرانه نیز مدنظر است، از جمله اهداف اولیه ایجاد این پارک در شرق کشویری کشور است.

خشکسالی و نبود آب درختان این مجموعه را تا حدی از بین برد، اما حالا قرار است دوباره رونق و سرسبزی به این پارک بازگردد.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قاین قصد دارد با حفر چاه نسبت به آبیاری درختان و جبران تشنگی آن‌ها اقدام کند.

خشک شدن درختان به دلیل آبیاری نکردن

یکی از شهروندان شهر قاین گفت: این پارک در سه کیلومتری شهر قاین واقع شده است، اما چند سالی است که درختان توت آن خشک شده است.

وی افزود: پارک جنگلی هم در مسیر تردد مسافرین قرار دارد و هم خود شهروندان قاین از آن استفاده می‌کنند و این وضعیت مناسب و زیبنده آن نیست.

یکی دیگر از شهروندان نیز بیان کرد: مسؤولین آبیاری درختان، در چند سال گذشته کوتاهی کرده اند و آبیاری درختان به خوبی انجام نشده است.

وی گفت: همین موضوع سبب شده است تا زیبایی پارک کاهش یابد و درختان که هر کدام موجودی زنده بودند خشک شوند و احیای این پارک و رساندن آن به استانداردهای ممکن یکی از مهمترین خواسته های مردم این منطقه است.

اولین گام؛ حفر چاه 

گلی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائنات ضمن ابراز امیدواری از پیشرفت پروژه و با تاکید بر لزوم پیگیری جدی، دراین باره به خبرنگار فارس گفت: حفر چاه به عمق ۱۲۵ متر برای آبرسانی به درختان پارک جنگلی قاین چند روزی است آغاز شده است.

وی افزود: بخشی از اعتبارات عملیات حفاری با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تأمین شده است.

گلی اظهار کرد: بخش دیگری از اعتبارات نیز باید به صورت شهرستانی و با تصویب شورای برنامه ریزی به این عملیات اختصاص یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائنات گفت: امیدواریم تا ۲۰ روز آینده این عملیات به اتمام رسد.

این پارک جنگلی، که بزرگترین پارک جنگلی دست کاشت شرق کشور است، نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر و تغییر ساختار طبیعی منطقه دارد که لازم است با تلاش و مساعدت ویژه مسؤولان و توجه ویژه منایع طبیعی استان و مدیران شهرستان قاین به سرانجام برسد.

خبرگزاری فارس پیگیری این موضوع را تا حصول نتیجه مطلوب، در دستور کار دارد.

انتهای پیام/4905/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول