اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

کمبود حاد معلم در ۵ استان/ سامانه رتبه‌بندی معلمان در مرحله تست است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد برگزار می شود، گفت: ۵ استان شامل سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان در شرایط حاد نیروی انسانی هستند.

کمبود حاد معلم در ۵ استان/ سامانه رتبه‌بندی معلمان در مرحله تست است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ۵ کمیسیون تخصصی شامل کمیسیون‌های «الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین»، «عدالت تربیتی و تأمین نصیب برابر آموزشی با تأکید بر زیست بوم جدید و آماده سازی مدارس برای ایفای وظیفه در سال تحصیلی آینده»، «پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا و روش‌های آموزشی مبتنی بر فناوری‌های نوین»، «ایجاد فرصت‌های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب های اجتماعی، صیانت از کودک در برابر آسیب های فضای مجازی» و «مردمی سازی آموزش و پرورش، تأمین اقتصاد پایدار آموزش، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان» برای این اجلاس تشکیل شده است و مدیران در گروه‌های ۱۵۰ نفره قرار می‌گیرند.

احمدی لاشکی افزود: اجلاس رؤسای آموزش و پرورش با حضور ۷۵۱ مدیر آموزش و پرورش، ۳۲ مدیرکل آموزش پرورش، ۳۱ مدیرکل نوسازی، ۳۱ رؤسای دانشگاه و ۳۱ مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش با شعار «آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی» برگزار می‌شود، گفت: اولین هدف اجلاس، ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت و معلم در جامعه است؛ به دنبال اعتلا و ارتقای منزلت دستگاه آموزش‌ و پرورش هستیم، لذا ترسیم و تبیین نقشه راه سال تحصیلی جدید حائز اهمیت است و باید برای یک سال آینده با برنامه حرکت کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه‌ریزی‌های اجرای سند تحول بنیادین و آغاز سال تحصیلی جدید دومین هدف از برگزاری این اجلاس است. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به همراهی سایر دستگاه‌ها برای حل و فصل مسائل آموزش و پرورش به عنوان سومین هدف برگزاری این اجلاس اشاره کرد و افزود: در بند «د» فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به همکاری سایر نهادها برای تحقق اهداف آموزش و پرورش تأکید کرده است؛ البته برای تحقق سند تحول بنیادین زحمات فراوانی کشیده شده است اما آموزش‌ و پرورش باید با مشارکت سایر دستگاه‌ها سند تحول را اجرایی کند.

وی به خسارات کرونا نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در جامعه اشاره کرد و گفت: بررسی آسیب‌های ناشی از دوره شیوع کرونا و اتخاذ تدابیر لازم برای ترمیم آسیب‌های آن در اجلاس دنبال می‌شود چرا که نتوانستیم نصیب برابر آموزشی را به دلیل کرونا دنبال کنیم.

احمدی لاشکی با بیان اینکه یکی از اهداف اجلاس، آموزش و توانمندسازی مدیران و کارگزاران نهاد تعلیم و تربیت است، افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند برخی محتواها زاید است و علم نافع باید به دانش‌آموزان منتقل شود. کتب درسی معمولا یک سال زودتر برای چاپ آماده می‌شوند. این سیاست برای سال تحصیلی آینده مدنظر قرار گرفته است و اقداماتی در حال انجام است. 1020 عنوان کتاب درسی داریم و این فرمایش مقام معظم رهبری محور عملکرد سازمان پژوهش قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه بحث اجرایی شدن رتبه بندی در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش دنبال می‌شود، اظهار کرد: باید سامانه اختصاصی را حوزه فناوری آماده می‌کرد که  سامانه بارگذاری شده و در مرحله تست است؛ با هماهنگی سازمان امور اداری استخدامی، بیش از ۱۰۰۰ نفر از همکاران ما تحت عنوان ارزیابان حرفه‌ای در حال آموزش هستند. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه برنامه ما این است که چگونه یک وحدت رویه در اجرای رتبه‌بندی معلمان داشته باشیم، ادامه داد: ارزشیابی و امتیازبندی توسط ارزیابان بررسی و به هیأت ممیزه می‌رود و سرانجام رتبه نهایی به ستاد اعلام می‌شود؛ البته روسای هیأت ممیزه همان رؤسای آموزش‌ و پرورش ما هستند که در این کمیسیون نکات لازم را به کار می‌بندند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سابقه کاری مدیران آموزش و پرورش در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش، ۲۴ سال است که در حال بررسی هستیم که برای سال بعد این عدد چه میزان باشد. از بین مدیران آموزش و پرورش، ۳۹ نفر خانم و مابقی آقا هستند. از نظر مدرک تحصیلی نیز ۵ درصد دارای مدرک دکتری، ۱۰ درصد دارای مدرک لیسانس و حدود ۸۵ درصد دارای مدرک کارشناس ارشد هستند.

وی اضافه کرد: در اجلاس بیشترین مهمانان از استان فارس دارای ۶۴ نفر، خراسان رضوی ۵۲ نفر، آذربایجان شرقی و خوزستان با ۴۶ نفر و اصفهان ۴۵ نفر حضور دارند و کمترین مهمانان استان‌های البرز و قم با ۱۲ نفر است.

احمدی لاشکی با طرح این پرسش که «آیا ضرورت دارد که اجلاس برگزار شود؟»، گفت: کرونا در این مدت، شکافی را ایجاد کرد و  نیاز به هماهنگی و احیای مجدد است‌ که به همین دلیل اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش ضرورت دارد که برگزار شود؛ در بحث هزینه فقط هزینه‌‌های سه روز سالن اجلاس سران را داریم و مابقی استفاده از ظرفیت داخلی است و حتی گفتیم از امکانات اقامتی آموزش و پرورش استفاده شود و برای تغذیه نیز پخت و پز مستقیم در اردوگاه باهنر انجام می‌شود و بین 5 نقطه‌ای که افراد مستقر شده‌اند، توزیع می‌شود. 

وی درباره مردمی‌سازی آموزش و پرورش اظهار کرد: بله درست است که این موضوع یک کلام کلی است و بسیاری از موضوعات در آن نقش دارند، اینکه تعداد مدارس غیردولتی اضافه شود یا خیر، جزو مقوله‌های مردمی سازی است البته نتایج کنکور امسال نشان داد بیشتر رتبه‌های برتر از مدارس سمپاد و غیردولتی هستند؛ بنده مخالف تنوع مدارس بوده و به آن نقد دارم؛ مردمی سازی تمام این موضوعات را شامل می‌شود که باید برای آنها تدبیری کرد همچنین استفاده از خیران برای حل مشکلات فضاهای آموزش و پرورش نیز مطرح است.

احمدی لاشکی با بیان اینکه ۲۳ نوع مدرسه در کشور ایراد بزرگی است که باید به سمت حل آن برویم، افزود: مجلس در گذشته مصوبه‌ای برای حذف تنوع مدارس داشت اما به دلیل ناپخته بودن توسط شورای نگهبان رد شد هم‌اکنون سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده است؛ معتقدم کاهش مدارس کشور را به سمت عدالت می‌برد، هم‌اکنون مدارس شاهد، غیردولتی، سمپاد، وابسته و.... را داریم که تعداد محدودی از دانش‌آموزان را شامل می‌شود و نتیجه این شده که 12.5 میلیون دانش‌آموز مدارس دولتی بی‌پناه هستند، با ورود سازمان بازرسی باید اصلاحیه‌ای در این باره انجام شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کرونا نگذاشت کمبود نیروی انسانی به چشم آید با بیان کمبود حاد نیروی انسانی حدود ۴۰ هزار نفر برای سال تحصیلی جدید است که از طرق مختلف مانند اضافه تدریس معلمان حل می‌شود، گفت: ۵ استان شامل سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان در شرایط حاد نیروی انسانی هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول