اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

خانواده یوز تلف شده همچنان ناشناخته اند/نگرانی از بازگشت خانواده یوزپلنگ به جاده پرخطر

بیش از یک هفته است که جمعی از فعالان محیط زیست و محیط بانان برای حفظ جان خانواده یوزپلنگ تلف شده در جاده میامی ـ عباس آباد در حال گشت زنی شبانه روزی هستند، اما همچنان خطر تلف شدن یوزها به دلیل مخاطرات جاده وجود دارد.

خانواده یوز تلف شده همچنان ناشناخته اند/نگرانی از بازگشت خانواده یوزپلنگ به جاده پرخطر

به گزارش خبرنگار فارس، پانزدهم مردادماه بود که خبر تلف شدن یک قلاده یوز در حوالی جاده شاهرود باز هم نگرانی از جمعیت رو به کاهش یوزها را بیشتر کرد.

طبق گزارش اولیه‌ای که به محیط زیست داده شد، در سانحه تصادف یک توله یوزپلنگ به همراه مادرش در حال عبور از عرض جاده بوده است که به دلیل عدم روشنایی جاده، راننده توله  را زیر می‌گیرد اما خوشبختانه یوزپلنگ مادر از جاده به سلامت  عبور کرده است.

عطیه تک تهرانی مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی در گفت و گو با خبرنگار فارس، با تائید این خبر گفت: طبق تصاویری که از سوی مدیر منطقه به انجمن رسیده است، و مقایسه آن با نمونه‌های ثبت شده، این یوزپلنگ از جمله یوزهای نشانه گذاری شده و شناخته شده منطقه توران نبوده است.

وی با اشاره به اینکه عکس لاشه با هیچ کدام از تصاویر ثبتی دوربین‌های تله‌ای این منطقه مطابقت نداشته است، ابراز داشت: این خبر با وجود ناراحت کننده بودن می تواند امیدبخش هم باشد، که هنوز یوزهای شناسایی نشده‌ای در محدوده توران و دیگر مناطق آزاد کشورمان زندگی می کنند.

تک تهرانی با تاکید بر اینکه تلفات یوزها در مناطق آزاد قابل جلوگیری نیست چون نمی توانیم صدها کیلومتر از محدوده زیست آنها را فنس‌کشی کنیم، گفت: اما می توان با مجهز شدن جاده‌های پیرامونی به روشنایی از تصادفات جاده‌ای تا حدود زیادی جلوگیری کرد. 

جاده میامی ـ عباس آباد روشنایی ندارد

 این یوز هشتمین یوزپلنگی بود که در اثر تصادف  در محور میامی- عباس‌آباد  تلف شد. بسیاری از هموطنان بعد از شنیدن این خبر در صفحه های مجازی به نبود روشنایی مناسب در این جاده اعتراض کردند.

عاکفی یکی از مسافران این جاده در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: من سالی چند بار از این مسیر گذر می کنم و می بینم که ماشین‌ها با سرعت بسیار بالایی از این جاده گذر می‌کنند.

 

 

علت سرعت زیاد خودروها در این جاده چیست؟

پورعرب یکی دیگر از مسافران این جاده به فارس می‌گوید: مسیر این جاده تا مشهد بسیار ملال آور و خسته کننده است، و هیچ امکانات و استراحتگاهی در این مسیر وجود ندارد، همین مساله باعث می شود که مسافران با سرعت بسیار زیادی طی مسیر کنند  و توجهی به علائم کاهش سرعت هم نداشته باشند.

اما بعد از دو روز گزارشی از نزدیک شدن دو یوز دیگر به محدوده تصادف اخیر گزارش شد.

بازگشت دلهره آور خانواده یوز تلف شده به جاده پرمخاطره

فعالان محیط زیست احتمال زیادی دادند که دو یوز پلنگ مشاهده شده از خانواده یوز تلف شده باشند که برای اطلاع از سرنوشتش به آن منطقه بازگشته اند. چراکه در تصادف‌های گذشته هم این اتفاق رخ داده بود که متاسفانه باعث تلف شدن یوزهای بیشتری شد.

به همین دلیل محیط بانان و جمعی از فعالان و کارشناسان محیط زیست برای رفع خطر گشت شبانه روزی را در این محدوده پیش گرفتند. روشن کردن مسیر و علامت دادن به مسافران جاده میامی ـ عباس آباد راه حلی بود که در این زمان به صورت اضطراری دنبال کردند.

 

 

جاده باید ایمن شود

مرتضی پورمیرزایی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی که با این تیم همراهی می‌کرد در گفت و گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: این جاده نیاز به فنس کشی در مقاطع مختلف و ایجاد روشنایی دارد تا یوزهایی که در این محدود زندگی می کنند را بتوانیم به سمت پل زیرگذر هدایت کنیم اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است.

گشت زنی ادامه دارد

وی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر برای کاهش تلفات احتمالی راهی جز پروژکتور انداختن و روشن کردن لاستیک از زمان تاریک شدن هوا تا روشنایی روز بعد نداریم، گفت: خوشبختانه خانواده یوز تلف شده بعد از چند بار نزدیک شدن به جاده و مشاهده نبود لاشه آن دیگر به منطه نیامدند اما این گشت زنی ها و روشن کردن آتش در 10 نقطه طی روزهای آینده نیز  برای حصول اطمینان بیشتر از رفع خطر ادامه خواهد داشت.

یکی از مخاطبان فارس درباره مشاهده یوز در برخی از ایام سال در حوالی این جاده گزارش داده بود و اعلام کرد: در روزهای اخیر مردم با اطلاع رسانی رسانه‌ها و حضور محیط بانان و فعالان محیط زیست در منطقه از ماجرا خبردار شدند و از سرعت خود در این مسیر کاستند اما باید چاره جویی اساسی کرد.

مدیرعامل انجمن یوز درباره اینکه این خانواده که گفته شده تا به حال شناسایی نشده‌اند، اینطور توضیح داد که توله تلف شده تا به حال از طریق دوربین های تله ای ثبت نشده اند و منطقه ای هم که مادر و توله دیگر مشاهده شدند جزو مناطق آزاد محسوب می شود و امکان دوربین گذاری نیست.

وی ادامه داد: اما احتمال اینکه با بزرگ شدن توله این خانواده به منطقه حفاظت شده توران بروند زیاد است.

هویت خانواده یوز تلف شده همچنان مبهم است

دوروز پیش این تیم که برای رصد شرایط جاده در منطقه حضور داشت توانست خانواده جدیدی از یوزپلنگ ها را ثبت کند که یک خانواده 5 نفره از هلیا، یوز ماده ی بودند که 3 سال پیش از مادرش هرب جدا شده بود و این خبر امیدوار کننده ثابت می کرد شرایط همچنان در منطقه حفاظت شده توران برای زادآوری و حیات یوزها مناسب است.

اما همچنان هویت خانواده یوز تلف شده برای کارشناسان محیط زیست مبهم مانده است و امیدوارند که مادر و توله مشاهده شده از این جاده پرخطر عبور نکنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول