اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

چرا مازندران از کسب رتبه برتر در کنکور ۱۴۰۱ جاماند؟!

سوال مهم اینکه استان مازندران همواره در رشته‌های مختلف علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک، زبان و هنر سهمی داشته و نکته جالب اینکه دانش‌آموزان مازندرانی در المپیاد رتبه جهانی کسب کردند اما از رقابت کنکور جاماندند.

چرا مازندران از کسب رتبه برتر در کنکور ۱۴۰۱ جاماند؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، رتبه‌های تک‌رقمی کنکور امسال در حالی معرفی شدند که با علامت سؤال بزرگ برای مازندرانی‌ها همراه بود که چرا مازندران نتوانست در میان رتبه‌های برتر گروه‌های مختلف جایی برای خود پیدا کند.

 
این در حالی است که سال گذشته نیز همین اتفاق تکرار شد و مازندران در سال ۱۴۰۰ نیز نتوانست در هیچکدام از گروه‌ها، در میان برترها جایگاه داشته باشد. 

سوال مهم اینکه استان مازندران همواره در رشته‌های مختلف علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک، زبان و هنر سهمی داشته و نکته جالب اینکه دانش‌آموزان مازندرانی در المپیاد رتبه جهانی کسب کردند اما از رقابت کنکور جاماندند.
 
در میان برترین‌های کنکور امسال موضوعی که علامت سؤال بزرگی به وجود آورده این بود که تک‌رقمی‌های رشته‌های مختلف کنکور ۱۴۰۱ از مدارس استعدادهای درخشان و یا غیرانتفاعی بودند که بررسی این مسائل از سوی کارشناسان پاسخ بسیاری از سؤال‌ها را خواهد دارد. 

 


اهمیت بررسی این موضوع و نگرانی‌ها و چالش‌های بسیاری از دانش‌آموزان که طی سال‌های اخیر وقت‌شان را برای کنکور گذاشتند به بهبود فضای آموزش و پایان نگرانی‌ها کمک شایانی خواهد کرد. 

بررسی در کارگروه استانی

اسدی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران درباره عدم توفیق استان مازندران در کسب رتبه‌های برتر در آزمون سراسری، با تایید اینکه مازندران در کسب رتبه‌های تک‌رقمی کنکور ۱۴۰۱ سهمی نداشت، اظهار کرد: کسب رتبه‌های زیر هزار کنکور امسال نیز در حال جمع‌بندی است و معمولا طی سال‌های اخیر استان مازندران در کسب این رتبه‌ها جز استان‌های چهارم یا پنجم است. 


وی افزود: در ارتباط با اینکه چرا مازندران سهمی در رتبه‌های تک رقمی نداشته، دلایل این موضوع در کارگروهی که در استان دارد تشکیل می‌شود بررسی خواهد شد. 

 


معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران بیان کرد: اهمیت بررسی نداشتن توفیق دانش‌آموزان مازندرانی مورد تاکید است چرا که دانش‌آموزان در المپیاد عملکرد خوبی داشتند و اینکه چرا نباید در کنکور توفیق داشته باشند، جای کار دارد. 

اسدی تصریح کرد: یکی از مسائل اثرگذار بحث کاهش میل دانش‌آموزان از گرایش به رشته ریاضی فیزیک و رقابت بالا در رشته علوم تجربی است که باید بررسی شود. 

 همواره رتبه برتر داشتیم 

عبدالوحید فیاضی عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: در طول سال‌هایی که به خاطر داریم سالی نبود که ما از رتبه‌های برتر بی‌بهره باشیم، همواره رتبه برتر داشتیم گاهی حتی چند مورد بوده است. 


وی با بیان اینکه این مهم ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، افزود: از نگاه بنده اگر بخواهیم بگوییم اتفاقی بود به‌طور طبیعی وقتی همه سال‌ها یک یا چند رتبه در آزمون سراسری مربوط به مازندران بوده اگر به یکباره اتفاق نیفتد جای سؤال است و حتما مساله و مشکلی وجود دارد. 

 


عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر شاهد افت زیادی در فرآیندهای مختلف تعلیم و تربیت در استان مازندران بودیم، اضافه کرد: این نتیجه‌ای که اکنون نگرانش هستیم طی دو سال اخیر اگر برنامه‌ریزی نشود؛ حتما ادامه خواهد داشت.
 
فیاضی بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی که برای آموزش و پرورش مازندران در طول زمان شده گرچه درحال تقدیر و تشکر است اما این تلاش‌ها و برنامه‌ها فردی است و نظام آموزش و پرورش مازندران طی سال‌های اخیر نظام کارآمدی نبوده است

وی ادامه داد: البته مربوط به سال جاری نیست باید گفت مربوط به گذشته نزدیک است که آن ناکارآمدی که در نظام آموزش و پرورش کشور بوده ولی در استان مازندران شکل منحصربه فردی داشته است و سطوح مدیریت آموزش و پرورش در سطح استان تغییرات علنی و اجرایی لازم را نداشته است. 

عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وقتی سیستم آموزش و پرورش علمی، کارآمد و بروز نباشد به‌طور طبیعی برنامه‌ریزی قوی نخواهیم داشت، یادآور شد: البته یک بخش این است تراز کنکور، نشان‌دهنده تراز علمی مازندران بوده که البته اعتقاد داریم ممکن است همیشه تراز کنکور تراز علمی یک استان را نشان نمی‌دهد. 

 

فیاضی اظهار کرد: به برترین‌های کنکور امسال نگاه کنیم می‌بینیم تمام افراد از مدارس دولتی نبودند این خودش یک معضل است؛ یعنی نشان می‌دهد در طول‌ سال‌های اخیر آموزش و پرورش به سمت فربه‌سازی و تقویت بخش غیردولتی رفته شاید منافعی که برخی مدیران و برنامه‌ریزان آموزش و پرورش استان یا کشور داشتند در بخش غیردولتی چنین پدیده‌‌ای را برای ما امروز به ارمغان آورده که برترین‌های کنکور امسال از مدارس غیردولتی نباشند. 

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم ادعا کنیم در سطح کشور آموزش و پرورش موفقی داشتیم، آموزش و پرورش موفق زمانی است که در مدارس دولتی هم بتوانیم آمار را مشاهده کنیم که در استان مازندران هم مدارس دولتی و چه غیردولتی ناکارآمدی خود را به اثبات رساندند که این بحث هشداری برای مدارس غیردولتی استان است که چرا عقب ماندند و چرا مراکز استعدادهای درخشان نتوانستند همپای با تلاش‌هایی که در سطح خودشان در کشور شده حرکت کنند؟ 

عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: یک بخش مساله این است که کل آموزش و پرورش غیردولتی در کشور ضعیف عمل کرده وقتی به نتیجه کنکور نگاه می‌کنیم فقط در غیردولتی این توفیق بوده که خودش مساله مهمی است و باید به آن پرداخته شود. 

فیاضی اضافه کرد: یک بخش دیگر این است در استان مازندران چرا در هیچ یک از بخش‌ها چه دولتی و چه غیردولتی نتوانستیم توفیق داشته باشیم که به نوع مدیریت‌های ما در سطح استان برمی‌گردد و مشکلاتی که وجود دارد و افراد غیرحرفه‌ای که روی کار هستند شاید تاثیرگذار هستند. 

وی یادآور شد: وقتی انتخاب براساس مدل حرفه‌ای صورت نگیرد چنین وضعیتی ممکن است پیش بیاید که از سطح مدیریت استان شروع می‌شود تا مدیریت شهرستان‌‌‌ها و مناطق ادامه پیدا می‌کند. 

عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام اینکه بدتر اینکه مدل انتخاب و گزینش به‌کارگیری مدیران غیرحرفه‌ای در سطح مدارس بیداد می‌کند، تصریح کرد: به این معنا که می‌بینیم شاخص‌های کاملا سطحی و سلیقه‌ای در برخی مناطق وجود دارد که واقعا نگران‌‌کننده است و به‌راحتی مدیران مجرب را کنار می‌زنند به این دلیل که از یک گروه سیاسی و یا از سلیقه‌های مشترکی برخوردار نبودند که نتیجه‌اش همین می‌شود؛  وقتی سیستم کارآمدی نباشد نقصان برنامه‌ای و بودجه‌ای معلولی است که علت آن ناکارآمدی کارگزاران تعلیم و تربیت را نشان می‌دهد. 

فیاضی گفت: در مجموع استان مازندران که هیچگاه از چنین توفیقاتی بی‌بهره نبوده دو سال متوالی است که این حالت وجود دارد حتما نیاز است شورای آموزش و پرورش استان در این زمینه تدبیری بیندیشد و در این زمینه دست به کار شوند و از نظرات کارشناسان استفاده کنند و ببینند چه راه‌حلی باید برایش پیدا کنند. 

به گزارش فارس، اهمیت بررسی این موضوع مورد تاکید است چرا که دانش آموزان بسیاری هستند که طی سال‌های اخیر تمام وقت‌شان برای کسب رتبه بالا در کنکور بوده است؛ اما اکنون نتیجه‌ای که می‌خواستند را نگرفتند.


انتهای پیام/۸۶۰۳۴/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول