اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

همه راه‌ها به مزایده ختم می‌شود/ مسئولان فارس از آی تی آی خسته شده‌اند!

تناقض‌ها در مورد کارخانه مخابرات راه دور تمامی ندارد، در حالی که مسئولان اجرایی استان از مزایده قریب الوقوع کارخانه آی تی آی سخن می‌گویند، رئیس هیئت حمایت از صنایع کشور از آخرین تلاش‌های هیئت برای زنده کردن کارخانه صحبت می‌کند!

همه راه‌ها به مزایده ختم می‌شود/ مسئولان فارس از آی تی آی خسته شده‌اند!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، از سال ۸۳ که کارخانه مخابرات راه دور ایران (آی تی آی) به بخش خصوصی واگذار شد، تاکنون که ۱۸ سال می گذرد، این واحد تولیدی لحظه ای روی آرامش را ندید.

سال ۸۵ اعتراضات کارگری در کارخانه آغاز شد، سال ۸۸ کارخانه به دولت بازگشت اما گره های کور کارخانه باز نشد و از سال ۹۱ تاکنون این واحد تولیدی به طور کامل تعطیل شده است.

در این مدت، میزان بدهی کارخانه با گذر زمان و افزایش سود و خسارت تاخیر، به طرز نجومی رشد کرد و راه اندازی مجدد آن را سخت تر کرد.

همه این سالها، سایه مزایده همیشه همراه کارخانه آی تی آی بود. ابتدا سال ۹۴ موضوع مزایده مطرح شد که به دلیل پایین بودن قیمت اعلام شده و احتمال تضییع حقوق کارگران، به دستور قضایی تا اطلاع ثانوی موضوع مزایده منتفی شد.

سال‌های ۹۹ و بهار ۱۴۰۰ نیز مجدد مزایده به سراغ کارخانه آی تی آی آمد که باز هم با دخالت قضایی لغو شد. اما این بار گویا مسئولان قضایی استان نیز که در جلسه شنبه ۱۴ مرداد حضور داشتند، به مزایده این کارخانه راضی شده اند.

 

محسن ربانی زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس در این خصوص به خبرنگار فارس در شیراز گفت: اولین اقدام در مورد آی تی آی، ساختمان متعلق به این شرکت واقع در خیابان اردیبهشت است که مجدد کارشناسی و قیمت آن ۳۵ میلیارد تومان تعیین شد که به مزایده گذاشته خواهد شد.

وی افزود: درآمد حاصل از فروش این ملک ۵۰ درصد به بانک تجارت و ۵۰ درصد به کارگران بازنشسته خواهد رسید.

معاون استاندار فارس گفت: در آخرین جلسه دادستانی و استاندار به این تصمیم رسیدند کل کارخانه توسط بانک ملی به مزایده گذاشته شود.

ربانی زاده در خصوص زمان برگزاری مزایده گفت: اسناد مزاید باید توسط بانک ملی تهیه شود و با کمک هیئت حمایت از صنایع کشور، این مسئله پیش برود.

در شرایط فعلی، مهم این است که اول حق و حقوق کارگران و سپس دستگاه‌های دولتی مثل تأمین اجتماعی، امور مالی و همچنین سهامداران پرداخت شود

ربانی زاده خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، سرمایه‌گذار جدید مطرح بود که در صورتی که تمایل به شراکت با سهامدار عمده دارند، تا پیش از برگزاری مزایده فرصت دارند به این تفاهم برسند، که طبق روال تعیین شده برنامه پیش می رود.

معاون استاندار فارس تاکید کرد: الان مهم این است که اول حق و حقوق کارگران و سپس دستگاه های دولتی مثل تأمین اجتماعی، امور مالی و همچنین سهامداران پرداخت شود.

این مسئول اضافه کرد: سال گذشته یکبار کارهای مزایده کامل انجام گرفت، اما به دلایلی متوقف شد ولی الان دیگر نهایی شده و شنبه گذشته دستور آن داده شد که به مزایده نهایی برود و فروخته شود.

 

به گزارش فارس، صحبت از فروش آی تی آی در حالی مطرح می‌شود که هیئت حمایت از صنایع ایران که اکنون متولی کارخانه است از آخرین تلاشهای خود برای احیای کارخانه می گوید.

در این راستا، دلاور نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس هیئت حمایت از صنایع کشور به خبرنگار فارس گفت: ما در هیئت حمایت، برای بازگرداندن کارخانه به تولید، تا پایان سال به خودمان مهلت دادیم.

وی افزود: سه عضو هیئت حمایت در کارخانه که مدیران اجرایی کارخانه آی تی آی هستند تغییر کردند و با هماهنگی کامل با استاندار و معاونان اجرایی استان، این تغییر رخ داد.

اگر تا پایان سال موفق به بازسازی و احیای کارخانه شویم، آن را راه اندازی می‌کنیم، طبق برنامه ای که با استاندار فارس نیز هماهنگ کرده ایم، آنجا را در پوشش هیئت نگه می‌داریم

نجفی با بیان اینکه جلسه ای با استاندار استان فارس داشتیم و شخصا در یک ماه گذشته بازدیدی از کارخانه داشتم و ظرفیتهای آنجا را دیدم، گفت: بنای ما بر این است که اگر تا پایان سال موفق به بازسازی و احیای کارخانه شویم آن را راه اندازی کنیم، طبق برنامه ای که با استاندار فارس نیز هماهنگ کرده ایم، آنجا را در پوشش هیئت نگه می‌داریم.

رئیس هیئت حمایت از صنایع کشور گفت: اگر با این تغییرات مدیریتی که آنجا رخ داده و هماهنگی که با مدیران اجرایی استان داشتیم، باز هم موفق به اجرای برنامه هایی که در ذهن داریم نشویم، من طبق قانون موظف هستم مکاتبه ای با وزیر صنعت و هیئت دولت انجام بدهم و اعلام کنم این کارخانه دیگر قابل احیا نیست.

وی در خصوص اقدامات تیم مدیریتی جدید گفت: مدیران اجرایی تقریبا یک ماه و خرده ای است انتخاب شده اند و اکنون در حال تدوین برنامه و هماهنگی اولیه با مدیران اجرایی استان هستند.

نجفی تصریح کرد: اقدام عملی خاصی در این یک ماه انجام نشده، اما مقدمات یکسری اقدامات با هماهنگی بعضی دستگاه های مرتبط با موضوع، هم برنامه ریزی برای فروش اقلام و همچنین هماهنگی برای تولید، در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما با شرایط کنونی کارخانه، چیست؟ گفت: طی بازدیدی که من داشتم، در حوزه کارگاه هایی که وجود دارد، هم حوزه الکترونیک، هم مکانیک، هم حوزه رنگ آمیزی یا گالوانیزاسیون، حداقل در به کارگیری به عنوان کارگاه توانایی و ظرفیت اولیه دارد اما ما نمی خواهیم در همین بخش محصور شویم.

 

وی با تاکید بر اینکه دنبال این هستیم که بتوانیم به تولید برسیم، گفت: با دستگاه هایی مثل شرکت مخابرات ایران، وزارت دفاع و جاهایی که نیاز به محصولاتی دارند که کارخانه ظرفیت تولید آن را دارد، در حال مذاکره هستیم.

با دستگاه‌هایی مثل شرکت مخابرات ایران، وزارت دفاع و جاهایی که نیاز به محصولاتی دارند که کارخانه آی تی آی ظرفیت تولید آن را دارد، در حال مذاکره هستیم

رئیس هیئت حمایت از صنایع کشور در توضیح موانع بازگشت کارخانه به تولید، با بیان اینکه درحال حاضر مدیر عامل و سهامدار عمده کارخانه دخالتی در امور ندارند، گفت: موانعی که وجود دارد فرسودگی دستگاه ها در کارخانه است، همچنین مشکلات کارگری که از سابق مانده و بدهی به بانک ها و دستگاه های دولتی از جمله دارایی و بیمه است.

نجفی ادامه داد: از دیگر از مشکلات، فاصله بسیاری است که از زمان تعطیلی کارخانه تاکنون ایجاد شده و آشنا نبودن با بازار و تعامل با بخش هایی که کارخانه می تواند برایشان تولید نهایی و محصول داشته باشد; اینها باید حل شوند که کارخانه به تولید برسد

رئیس هیئت حمایت از صنایع کشور، در خصوص احتمال ادغام آی تی آی با صنایع الکترونیک، گفت: چون مالکیت ها متفاوت است، ادغام را نمی توانیم مطرح کنیم، اما فعلا همکاری مطرح است، ما در مراحل مقدماتی مذاکره هستیم نتیجه چند ماه آینده مشخص می‌شود.

به گزارش فارس، فرسایشی شدن مشکلات کارخانه مخابرات راه دور ایران (آی تی آی) نباید سبب نادیده گرفتن توانایی های کارخانه شود.

بی توجهی به مصوبات جلسات متعدد برگزار شده در ده ماه اخیر، بوروکراسی سنگین اداری، وقت‌کشی دستگاه اجرایی استان و امروز و فردا کردن در موضوع کارخانه آی تی آی، این کارخانه را که از نمادهای پرافتخار استان بود، به شرایط کنونی کشانده است.

اکنون این سوال مطرح است، آیا مسئولان اجرایی استان، جدای از جلسه گذاشتن، همه راه‌های عملی را نیز رفته اند که آی تی آی را در یک قدمی مزایده قرار داده اند؟

گزارش از : سیده فاطمه حبیبی

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول