اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

روسیه: ژاپن دنبال پاک کردن بمباران‌های اتمی آمریکا از حافظه‌ها است

یک دیپلمات روسیه گفته حزب حاکم ژاپن به دنبال آن است که نقش آمریکا در بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی را از حافظه‌ها پاک کند.

روسیه: ژاپن دنبال پاک کردن بمباران‌های اتمی آمریکا از حافظه‌ها است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل گالوزین»، سفیر روسیه در ژاپن گفته حزب حاکم ژاپن به دنبال پاک کردن مسئولیت آمریکا در بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی از حافظه تاریخی مردم است.

او این اظهارات را در یک کنفرانس مجازی که به میزبانی پارلمان روسیه برگزار می‌شد به مناسبت سالگرد بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی مطرح کرد.

گالوزین گفت: «به نظر می‌رسد رهبران ژاپن ارزیابی‌های رسمی خودشان از بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی را طوری تنظیم می‌کنند که با تمایلشان برای حفظ ائتلاف نظامی-سیاسی با واشنگتن همخوان باشد.»

وی اضافه کرد: «این ائتلاف توسط چندین و چند دولت ژاپن محور اصلی و در واقع بنیان حفظ امنیت ملی این کشور بوده است.»

این مقام روسیه تصریح کرد: «چین، روسیه و کره شمالی برای ژاپن چالش و تهدید علیه امنیت این کشور محسوب می‌شوند. بر همین اساس، اگر ما درباره بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی صحبت کنیم طبقع حاکم ژاپن در وهله اول در تلاش است قتل وحشیانه ده‌ها هزار غیرنظامی ژاپنی در این شهرها را از حافظه‌های تاریخی پاک کند.»

او تصریح کرد سیاست ژاپن است که اشاره به نقش ایالات متحده در برنامه‌ریزی و انجام این بمباران‌های غیرانسانی به حداقل برسد. وی گفت که این موضوع کاملاً در هفتاد و هفتمین سالگرد این فاجعه بشری مشخص بود.

او گفت: «به عنوان مثال شاهد بودیم که در روایت‌های مقام‌های ژاپنی و همچنین رسانه‌های اصلی هیچ اشاره‌ای به ضرورت عذرخواهی آمریکا بابت این دو بمباران نشد.

هفتاد و هفتمین سالگرد اولین بمباران اتمی تاریخ در شهر «هیروشیما» در ژاپن روز شنبه در این شهر برگزار شد. در این روز، زنگ‌ها در این شهر به صدا درآمد و مقاماتی از جمله دبیرکل سازمان ملل نسبت به وقوع مسابقه تسلیحاتی جدید در جهان هشدار دادند.

«ماتسویی» شهردار شهر هیروشیما در این مراسم  با انتقاد از کشورهای دارند سلاح اتمی گفت: «چرا این کشورها برای اجرای  وعده‌های خود تلاش نمی‌کنند؟ در سراسر جهان، این تصور که صلح به بازدارندگی اتمب بستگی دارد، شتاب بیشتری می‌گیرد.»

«میخائیل گالوزین» سفیر روسیه در ژاپن نیز با اهدای یادبودی در «پارک صلح» در مرکز هیروشیما مکان برگزاری این مراسم  به خبرنگاران گفت که کشورش هرگز از سلاح اتمی استفاده نخواهد کرد.

در ساعت ۸:۱۵ صبح روز ۶ آگوست ۱۹۴۵، بمب افکن «بی-۲۹» ایالات متحده، بمبی به نام «پسر کوچک» بر فراز شهر هیروشیما پرتاب کرد. انفجار بمب «پسر کوچک» بر فراز شهر هیروشیما باعث شد تقریبا ۵۰ درصد از ساکنان این شهر کشته شوند؛ از میان ۳۵۰ هزار نفر ساکنان این شهر ۱۱۸۶۶۱ نفر غیر نظامی و تقریبا ۲۰ هزار نفر نظامی کشته شدند. از میان بازماندگان این حادثه نیز اثرات طولانی‌مدت امراض ناشی از تشعشع، آسیب‌های «ژنتیکی» و استرس‌های پس از این حادثه فاجعه‌بار بوده‌اند.

«پاول تیبتز»، خلبان نیروی هوایی آمریکا بود که فرماندهی پرتاب اولین بمب اتمی تاریخ جهان (بمب «پسر کوچک») را به نمایندگی از تنها کشوری که در طول تاریخ از بمب هسته‌ای استفاده کرد، به عهده داشت.

«پاول تیبتز» تنها چند روز پیش از مرگش در اول نوامبر سال ۲۰۰۷ در سن ۹۲ سالگی گفت هرگز از کرده‌اش پشیمان نبوده و هر شب سر راحت به بالین می‌گذاشته است. علی‌رغم این، «تیبتز» گفته بود با برگزاری مراسم تشییع جنازه برای خودش یا حک شدن اسمش بر بالای مزارش، موافق نیست، چرا که ممکن است آرامگاه وی به محلی برای اعتراض مردم علیه او تبدیل شود.

تنها سه روز بعد از بمباران هیروشیما یک هواپیمای بی –۲۹ دیگر آمریکایی بمب هسته‌ای دیگری را این بار بر شهر ناگازاکی پرتاب کرد و ۴۰ هزار نفر را به قتل رساند. در اثر این دو انفجار هسته‌ای «امپراطور هیروهیتو» تسلیم بدون قید و شرط کشورش را در جنگ دوم جهانی اعلام کرد و به این ترتیب، این جنگ خانمان‌سوز به پایان رسید. وی این مساله را در تاریخ ۱۵ اوت و در یک نطق رادیویی، ضمن اشاره به قدرت ویرانگر بمب اتمی ابراز داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول