اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیپلمات روس: ناتو بزودی استفاده از سلاح اتمی را نیز توجیه می‌کند

معاون هیأت روسیه در کنفرانس بررسی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای گفت که اسناد دکترین آمریکا استفاده از تسلیحات اتمی را به بهانه تهدید منافع حیاتی خود یا متحدانشان مجاز می‌داند.

دیپلمات روس: ناتو بزودی استفاده از سلاح اتمی را نیز توجیه می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک دیپلمات ارشد روسی درباره احتمال توجیه آوردن برای استفاده از تسلیحات اتمی توسط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد.

«آندری بلوسوف» معاون هیأت روسیه در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) گفت در آینده می‌توان احتمال داد که کشورهای عضو ناتو هرگونه استفاده از تسلیحات اتمی را توجیه کنند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، بلوسوف به تعیین تکلیف نهایی ناتو در مورد وضعیت یک بلوک نظامی-سیاسی اتمی اشاره کرد که «مستقیماً در بیانیه نهایی نشست مادرید این اتحاد بیان شده است».

وی در این‌باره توضیح داد: «جامعه ان‌پی‌تی هنوز باید پیامدهای این شرایط را تجزیه و تحلیل کند، که ما را مجبور می‌کند نگاهی متفاوت به وضعیت اعضای غیرهسته‌ای بلوک (ناتو)، به ویژه آنهایی که تسلیحات اتمی آمریکایی در قلمرو آنها مستقر هستند، بیاندازیم».

این دیپلمات روس با بیان اینکه سوال اینجاست که چگونه حضور سلاح‌های هسته‌ای خارجی و مشارکت آنها در یک ائتلاف اتمی با تعهدات آنها در ان‌پی‌تی جمع می‌شود، اظهار داشت مسکو مدت‌هاست که سوال مشابهی را در رابطه با «ماموریت‌های هسته‌ای مشترک» ناتو برای آزمایش استفاده از تسلیحات اتمی که اعضای غیرهسته‌ای این ائتلاف فعالانه در آن تعامل می‌کنند، می‌پرسد.

بلوسوف ادامه داد که مسکو بیش از یک بار اظهاراتی از سوی کشورهای عضو ناتو شنیده است مبنی بر اینکه این رویه مغایر با ان‌پی‌تی نیست و ظاهراً انجام چنین مأموریت‌هایی در مرحله آماده‌سازی معاهده، توافق شده است.

به نوشته ریانووستی، وی تصریح کرد: «ما چنین استدلال‌هایی را جز بهانه‌ای برای توجیه اقدامات مغایر با مفاد کلیدی ان‌پی‌تی که به عنوان سنگ بنای امنیت بین‌المللی شناخته می‌شود، نمی‌دانیم. اگر همه این حقایق را جمع‌بندی کنیم، اینطور نتیجه‌گیری می‌شود که در آینده می‌توان انتظار داشت که کشورهای عضو ناتو هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای را توجیه کنند».

این دیپلمات روس با بیان اینکه اسناد دکترین آمریکا استفاده از تسلیحات اتمی را به بهانه تهدید منافع حیاتی خود یا متحدانشان مجاز می‌داند، گفت: «تحلیل این نظر به این نتیجه می‌رسد که ایالات متحده توانایی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در هر زمان، به هر دلیل و علیه هر کشوری محفوظ می‌دارد و صرفاً اعلام می‌کند که منافع حیاتی آنها تحت تأثیر قرار گرفته است. این یک تهدید واقعی است. به ویژه با توجه به این واقعیت که ایالات متحده تنها کشوری است که زرادخانه اتمی خود را عملی استفاده کرده است».

پیش از این نیز «ماریا زاخارووا» وزارت خارجه روسیه با رد ادعای غرب مبنی بر اینکه این کشور یک تهدید اتمی برای جهان است، گفته بود آمریکا با ایجاد رویارویی ترکیبی در اوکراین، در آستانه درگیری خطرناک با یک کشور اتمی است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول